Dag,
Ben zelf ook al een aantal winters bezig geweest. Ook geprobeerd met vloeibare stikstof, maar het is allemaal niet zo makkelijk. Met vloeibare stikstof maak je denk ik de beste kansen. Maar dan moet je wel een goede installatie bouwen waarbij perslucht en een hogedrukpomp nodig zijn, en het belangrijkste: de N2 op de juiste manier en dosering toevoegen.
En veiligheid is een belangrijk punt bij een produkt van -196 °C.
Grote voordeel met N2 is de buiten temperatuur, die kan boven de nul zijn.
Vorig jaar heb ik kontakt gehad met een Amerikaans bedrijf. Zij leveren Snowmax. Dit is een produkt met de bacterie Pseudomonas S. Het eiwit van de bacterie zorg er voor dat kristalvorming van waterdruppels al bij minus 2 plaats kan vinden. En niet zoals de natuurkunde ons leert bij -12°C.
Toevoeging van Snowmax kan dus sneeuwvorming aanmerkelijk eenvoudiger maken. Maar ik hoor ook verhalen dat in de Alpen zonder toevoeging sneeuw gemaakt kan worden bij -2 °C. En dat begrijp ik dan niet helemaal…
Wie het weet mag het zeggen.
Wat ik graag zou willen weten hoe er op een veilige manier met N2 sneeuw gemaakt kan worden op kleine schaal. Want ik heb nog geen doku gevonden over een kleine installatie.