natuurkundige vraag van water -> ijs

• Dieuwert-Jebbe

Beste Lezer,

Ik heb een kleine vraag waarbij ik wel een gedachte heb wat de oplossing is maar ik wil het via deze weg ook aan jullie vragen.

Stel:

Je heb 2 bakken met water 1 normaal kraan water en die andere gevult met water wat net heeft gekookt.

Beide doe je appart in een bakje waar je ijsblokjes mee kan maken. en je zet deze in de vrieskast.

Na enige tijd zal je merken dat het bakje waar het warme water in heeft gezeten eerder ijs is dan het bakje waar normaal kraan water in zat. Je zou zeggen dat het niet kan, maar toch is het zo.

Ik heb het van de week zelf geprobeerd en misschien was het toeval maar ik heb het zelfde waargenomen.

Nu dacht ik dat dit komt door de moneculen. Omdat bij warm water deze sneller bewegen dan met koud water waardoor er een beter warmte overdacht plaats vind.

(wel makelijk als je snel ijsblokjes in de Zomer wil hebben vul je de bakjes met warm water heb je eerder ijsklontjes)

Wie heeft er hier een andere gedachte over.

Brand maar los.

Groetjes,

Dieuwert

• koeling4u

Hallo Dieuwert,

Dit is een bekend fenomeen genaamd “het Mpemba effect”.

Er is voldoende over te lezen als je googled.

Bijv: http://www.weburbia.com/physics/hot_water.html

Ik heb op mijn werk wel het testje uitgevoerd in een vriezer die in een klimaatkamer is geplaatst.

Vriezer was ingesteld op -18, de klimaatkamer op 25 graden.

2 bakjes (250cc, gevuld tot de rand), 1 met kraanwater (18 graden) en 1 met heet water (80 graden).

Beide met een thermokoppel (in het midden van het bakje) aangesloten op een meetsysteem

Het effect is inderdaad te zien.

Hierbij valt op dat het vriestraject (overgang van water naar ijs) bij heet water korter is.

Tevens valt op dat heet water een lineair verloop heeft en kraan water een non lineair (van max temp tot -18).

Het verschil van max temp tot -18 is in het voordeel van heet water met 30 minuten

(op een totaal van bijna 5 uur).

Wat het effect precies is?? Daar zijn de geleerde nog niet over uit.

• Hen vdk

Zou je ook kunnen vertellen of de smeltijd van het hete water sneller is dan van bevroren ,kraanwater?

Zoniet ?

Dan zal dat gesmolten “hete” water , daarna (na het smelten) zich weer gedragen als kraanwater ??

Zo ja ?

Dat zou interessant kunnen zijn voor koude opslag .

n.l. met minder energie stollen en daarna meer energie hebben aan smeltwarmte.

Ik ben geen natuurkundige ,maar koeltechnicus.

Wellicht dat jullie dat met envoudige proeven kunnen aantonen.

(Het afkoelen van het hete water zou dan wel op naaruurlijke basis moeten gebeuren.)

vr. gr.

hen vd k.

• koeling4u

Hallo Hen,

Ik heb inderdaad gedacht aan het smelten van de 2 waters maar door de drukte in ons bedrijf is die mislukt.

Ik probeer deze week de gehele test te herhalen inclusief ontdooien en opnieuw invriezen.

Ik laat je de resultaten nog weten.

• peter van dien

Energie kan niet uit het niets ontstaan

Maar kan ook niet verloren gaan

De natuur geeft je echt geen kadootje

Peter

• jordy

ik vind het gewoon dom

• sjef

Misschien is het warme water nog aan het dampen, waardoor er meer energie wordt onttrokken uit het water en bij het

warme water heb je een groter volume dan bij het koude water dus het is minder dan het koude water.

Dit is mijn theorie er over veel succes met het experimenteren

• sjef

De zon komt elke dag voor niks op Peter, en koud wordt het ook gratis je zou dit als een cadeau kunnen zien

• richard 2

Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

• terpstra

Je moet blijven eten en dus werken als je de zon wilt zien opkomen Sjef, dus “voor niets gaat de zon op”, gaat er bij mij niet in.

Zit je in dit vak, is het altijd leuk bepaalde zaken te weten. Alleen dit rubriekje was van 2006 man. Nagenoeg 4 jaar geleden.