NH³ /R717/Ammonia

• Ivan V,d,S

hey guys (girls),

heb hier ff de discussie omtrent nh³ gezien,maar is hier iemand die ervaring heefd

met nh³ en absorptie-koelkasten????

heb op een usa site gezien dat er kursussen te krijgen zijn ivm ombouwen,herstellen enz… van nh³ koelkasten.550$ voor de cd-rom,nu weet ik dat het gehele circuit vervaardigd is uit staalbuizen,er nergens een meet/vul/testnippel op zit,en prikventielen enkel naar mijn weet uit messing te krijgen zijn.

vraag je bij electrolux om info dan is het enige antwoord “gewoon KOMPLEET vervangen meneer,wij houden ons daar niet me bezig.” gewoon gek.

men verbouwd , hersteld , verplaatst,en noem het maar op,maar voor een stom klein absorptiekastje is het wegwerp.hoe hebben ze het in godsnaam zelf dan gebouwen??? ik kan niet geloven dat die dingen niet te herstellen zijn.

dus….,al wie reeds geëxperimenteerd heefd met iets in die aard,ik wil er wel wat in leren.

grtz, icecube

ps;ik weet zeeeeer goed hoe je met ammonia moet omgaan,en hoe vernuftig het kan zijn.

• ART

Iets reparen moet natuurlijk wel rebdabel blijven en je moet er ook garantie op durven geven.Als een reparatie aan een huishoud koelkast 200 euro moet kosten koop ik een nieuwe en hoe berdien je dan je cd van 500 euro terug.Amoniak zit in flessen de kleinste die ik ken zijn netto 40 kilo dus wehen zon 75 kilo dat is denk ik ook wel een beetje voor schut als er pak em beet 800 gram in zon ding zit.

Kortom : Inderdaad gewoon weggooien !!!!

Groetsels Art

• Korf G.J.

Het kan ook gewoon de thermostaat zijn of het (electrische) verwarmingselement als oorzaak van het niet meer koud worden van de koelkast.

Als er een amoniak vulling wordt gebruikt in combinatie met water moet je hier een thermometer voor kopen die op het soortelijk gewicht van het mengsel werkt, zo wordt ook de mengverhouding van grote absorptieairco's bepaalt die met lithiumbromide werken. Als je het mengsel in de juiste verhouding hebt moet je het nog in het systeem zien te krijgen.

• Hans Erkelens

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het systeem van kleine absorptiekastjes op een hogere druk wordt gebracht met waterstofgas. De verdampings- en absorptiedrukken van NH3 zijn dan partiele drukken in het mengsel.

Het lijkt mij in dat geval niet verstandig, zo niet onmogelijk om er zelf aan te knutselen. Deze stoffen zullen alleen in de fabriek op de juiste wijze, en in de juiste verhoudingen in het systeem kunnen worden gebracht.

Wel kun je natuurlijk, zoals eerder gezegd, de thermostaat en het verwarmingselement testen.

Verder heb ik van een oud-werkgever wel eens gehoord, dat je bij problemen met het absorptiesysteem, de kast gedurende 24 uur ondersteboven moet plaatsen. Daarna heb je grote kans dat het systeem weer werkt, maar vraag me niet waarom.

• Ivan V,d,S

beste Hans,

het onderste boven laten staan gedurende 24 uur en daarna omdraaien en direct terug in werking zetten is een gekende truc.

reden is dat je terug een vloeistof / gas verhouding creëerd en het termosiffon efect laat gelden.

mijn probleem is dat in het vriesvak ik tot -10C° ga zonder problemen,maar in het koelgedeelte zelden onder de 10C° kom.in de zomer nog slechter.

ook het toepassen van ventilatoren helpt niet.

nu dacht ik aan een verstopping van het cappilair en indien het gehele systeem kon gespoeld worden en terug nieuw koelmiddel (NH³) opgezet de kast terug zou werken als nieuw.

maar er word niet vrijgegeven hoe de verhouding nh³ en andere mengsels in elkaar steekt.

ik vind het zonde van kasten ,zoals de mijne 115 ltr, weg te gooien als die waarschijnlijk te herstellen valt.(snifsnif)

alvast bedankt voor de reactie, ivan

• peter van dien

deze installaties zijn voorzien van water, amoniakgas en waterstof er zijn 3 kringlopen waterstofgas is een hulpmiddel in het systeem om de verdamper op druk te houden, wil je nog lang bij ons blijven speel dan niet met waterstofgas er zijn wel gegevens over informeer een bij het lab. koudetechniek van de TU Delft ik heb daar wel dictaten van en deze zijn daar te koop.

TU Delft

Mekelweg nr. ??

Delft

peter

• Rogier

Koelkast 24 uur op de kop zetten hierna weer recht op zetten en aan functioneerd weer als een nieuwe