airco bijvullen

• Randolph Scharn

Goedendag heren KT'ers,

Probleem: Ik heb een auto uit bj'92. Nu zou ik graag de airco willen laten bijvullen, maar er zit nog R12 in, dus bij de officiële bedrijven beginnen ze er niet aan.

Weet iemand misschien een oplossing aub?? Retrofitten misschien? Wel een beetje prijzig dacht ik enne ff naar belgië karren is geen optie, ik woon namelijk in de kop van noord-holland.

Alvast bedankt,

Randolph

• Gerard

Gewoon vullen met R413A werkt prima, en praktisch ieder koeltechnisch bedrijf kan dat voor je uitvoeren.

Gerard

• ART

kan dat zomaar i.v.m. olie??

Gr Art

• Gerard

Ik praat hierover R413A dus geen R134A. en dit is een hele goede blend voor R12

Je hebt geen enkel probleem met olie omdat in R413 A een kleine hoeveelheid R600A zit wat er voor zorgt dat de minerale olie terugkomt

Gerard

• Hans Erkelens

R413a is een alternatief voor R12 en kan in combinatie met minerale olie functioneren. Daar is het ook voor ontwikkeld. Zo heb je ook een 1 op 1 alternatief voor R22 in de vorm van R417a. Er draaien in het veld nog steeds veel installaties op oude koudemiddelen.

• Randolph Scharn

Hans, Gerard en Art,

Bedankt voor de goede adviezen, ik heb inmiddels een paar garagebedrijven in mijn directe omgeving aangeschreven om te vragen of zij met de door jullie aangedragen voorstellen bekend zijn….effe afwachten dus.!

Thanx,

Randolph

• Sander Westra

Beste Randolph,

Ik ben net een aircobedijf begonnen, en kan je airco bijvullen na Retrofit gewoon met R134a. Je krijgt ook de R134a koppelingen op je systeem en nieuwe olie met o-ringen in de compressor. Ik voer alle werkzaamheden voor je uit inclusief een Airco Tune Up voor 250 euro. Kijk op mijn advertentie op www.westra.tv.

Met vriendelijke groet,

Sander Westra

• Henk B

Wat is tegenwoordig de beste optie voor een werkende airco die waarschijnlijk met R12 werkzaam was?

• Peter R

waaschijnlijk heeft de airco energie label Z je kan beter een nieuwe aanschaffen of hij moet gewerkt hebben met R22 dan nog goed nadenken