Vloeistof koelen

• p.ouwendijk

Heeft iemand van jullie ervaring met het koelen van een vloeistof van 80°C naar

20°C. ( ketjap )

Gebeurt nu met een chiller maar als deze opstart wet je niet wat er gebeurd !!

Abnormaal wat een drukken en het draait geloof ik al 10 jaar maar moet terzijnertijd

vervangen worden

groet piet ouwendijk

• peter van dien

Piet,

Je zou eens bij een melkindustrie moeten informeren die koelen melk van 55°C naar 6°C af in een paar minuten.

Naar mijn idee zou je een enorm glycolvat moeten gebruiken en die op een temp houden van 10°C en een RVS vloeistofkoeler bv platenwisselaar.

Je kan het koelvermogen zelf berekenen.

peter

• Hans Erkelens

Voor het grootste temperatuurtraject heb je natuurlijk geen koelmachine nodig. Van 80 naar bijvoorbeeld 45 graden zou je kunnen terugkoelen met water wat zijn warmte weer afstaat aan een koeltoren of luchtgekoelde warmtewisselaar. Dat is energetisch ook een stuk aantrekkelijker.

Als het product met deze lagere temperatuur verder wordt afgekoeld heeft een chiller daar al een stuk minder moeite mee. Je kunt de koelmachine natuurlijk ook beveiligen tegen overbelasting door een MOP ventiel of startdrukregelaar, maar dat is voor jou natuurlijk niets nieuws.

Een grote buffer met een koudedrager zoals Peter zegt is een optie, maar dan eigenlijk alleen als het geen continu productieproces is.

Ik werkte vroeger bij een Rotterdamse bierbrouwerij. Daar werd het brouwsel van het kookpunt snel teruggekoeld via een platenwisselaar, en als de ketel leeg was duurde het weer enige tijd voordat het volgende brouwsel klaar was. In de tussentijd kon de koelmachine weer een buffer opbouwen.

• ART

I.p.v. het eerste stuk met water te doen kan het ook met een condensor op het dak en door natuurlijke circulatie de vloeistof in de koeler laten ‘'vallen’' en het oververhitte gas stijgt van zelf op naar de condensor als je zorgt dat die een lagere druk is als de verdampings temperatuur.Z.g.n. thermo sifon.

Graag reactie of dit iets is.

Gr. Art

• p.ouwendijk

Dat lijkt mij wel wat koelen zonder koelmachine heb voor dit soort installaties

berekeningsgegevens.

piet ouwendijk

• peter van dien

Piet

het is prachtig wat de collega's vertellen maar je hebt hier met voedsel te maken de weg van het afkoelen moet zo kort mogelijk zijn en alle apparatuur die je gebruikt moet ook goed schoongemaakt kunnen worden en goed gescheiden zijn van chemische bronnen wat geeft rood koper voor reactie met ketjap?

in het verleden moest er een tussen fase zijn dus verdamper (koelmiddel), platenwisselaar (koudedrager), weer een platenwisselaar en het te koelen product en wil je geen geld kwijt neem dan een bierkoeler dan heb je ook een tussen fase

peter

• cornel de ruyter

goede avond .

in de grootkeuken techniek maken ze veel gebruik van terug koel ketels.

het principe is gebaseerd om een ketel met een dubbele mantel de binnen mantel waar het te koelen product in verwerkt wordt en een buitenmantel waarin het koudemiddel of koudedrager door heen stroomt.

vaak wordt er gebruik gemaakt van twee parallel draaiende systemen een met koud water of glycol mengsel waarmee ze hoge temperaturen van het product mee terug koelen door middel van freekoeling .

het water wordt door een drycooler heen gepompt en voert zoveel mogelijk warmte af.

de tweede stap is vaak een koelsysteem wat een buffer aan koude draaidt in een voorraad vat wat dan als tweede koude trap wordt ingezet als er met freekoeling niet verder te koelen valt.

• ART

Het wodt veel in de aardappel branche gebruikt.

De net gebakken of gekookte aardappel komt op een band in de tunnel en wordt als eerste op deze manier een graad of 25 terug gekoeld als je de verdampingcondensor of water gekoelde condensor inregeld op plus 35 gtaden inregeld ga je met die temp.de aardappelen koelen.Als je de ketjap door een q-plate of een paleten koeler doet kun je daar je koeler van maken.Ik kan haast niet geloven dat de keuring problemen maakt als die van rvs is.

Gr. Art

• p.ouwendijk

Ik ben vergeten erbij te vermelden dat het al een indirect koelsysteem is.

Door de chilller gaat water dat in de dubbele wand circuleert en het product

blijft gewoon in de tank.

groet piet ouwendijk

• peter van dien

Piet,

over hoeveel produktie heb je het? is het een continue proces of enkele uren per dag

peter