Werking van airconditioning

• J. Koudijs

Werking van airconditioning

Een airconditioner zuigt de warme lucht uit een te koelen ruimte aan. Door het samenpersen van koudemiddel worden warmte en vocht aan de lucht onttrokken. Airconditioners zijn dus ook ontvochtigers. De gekoelde lucht wordt vervolgens terug de ruimte ingeblazen. De warme lucht wordt naar buiten afgevoerd. Bij een mobiele airco wordt het condenswater opgevangen in een bak. Als de bak vol is geeft het apparaat aan dat deze moet worden geleegd. U kunt dit condenswater in een kom of emmertje gieten en weggooien. Splitairconditioning heeft een continue afvoer van condenswater via een slang.

Het verschil tussen airconditioning en een ventilator is dat de ventilator de lucht niet koelt, maar alleen zorgt voor een luchtstroom in de kamer. Die luchtstroom zorgt ervoor dat de gevoelstemperatuur daalt. De transpiratie op de huid verdampt sneller, waardoor het lichaam de warmte makkelijker kwijtraakt. Er zijn ventilatoren die een koude luchtstroom kunnen voortbrengen. Dit gebeurt door de lucht met water te vermengen; er wordt lucht langs water geleid, het water verdampt, dat kost energie (die wordt onttrokken aan de langsstromende lucht), dus wordt het kouder, de lucht wordt iets vochtiger. De lucht wordt hierdoor iets vochtiger en hier ontstaat een gevaar voor legionella en vochtproblemen in huis.

http://www.nederlandkoel.nl/Smartsite.shtml?id=51829

• J. Koudijs

Door het samenpersen van koudemiddel worden warmte en vocht aan de lucht onttrokken….??????????????????????????????

beetje jammer…

• p.ouwendijk

Had u het eerst niet goed gelezen ?

piet ouwendijk

• Hans Erkelens

Deze opmerking plaatste je op 9-6-2006 ook al.

Er is toen gemeld dat er nog een eindredactieslag over de inhoud van deze site moest worden gedaan. Uit betrouwbare bron weet ik dat hieraan wordt gewerkt en dat dit soort teksten worden aangepast.

Mocht je nog meer inhoudelijke opmerkingen over deze site hebben, meldt ze dan. Wellicht kunnen ze nog worden meegenomen.

Op deze wijze kunnen we samen iets constructiefs bereiken. Dat is beter dan de wat ongelukkig geplaatste tekst belachelijk te maken.

• J. Koudijs

Ik heb dit al tijden terug gemeld, maar ze laten het gewoon staan.

Later nog een keer aan dhr. Hoogkamer die geïrriteerd was dat ik deze site niet wilde opnemen in de aircopagina.

Persoonlijk zou ik me kapot schamen als ik zo'n grote fout op mijn site had staan.

• Piet

Lekker zo doorgaan met al stomme gezwans.

En wat betreft die ventilatie met koudwater of ijsblokjes, PERFECT.

Na 2 weken is er aleen lichte vorm van champions op de muur zichtbaar.

Alleen niet eten hoor!!!!!!!!!