hoe ga je er mee om?

• Terpstra

Collega's,

Een vraagje,

HOE GAAN JULLIE ER MEE OM ????

Project wordt aangestuurd door project bureau.

Platte gronden van situatie met maatvoeringen, enz.

Diverse aanpassingen tijdens bespreking over offerte en uiteindelijk

Offerte binnen gehaald, leuk natuurlijk.

Prijs vast gezet (naar beneden) ook goed.

Wij hadden een stel post van ? 4.000,= dit moest tijdens besprekingen

naar ? 1.000,= want men vond het een beetje te veel. (met alle aanpassingen

zitten wij er al 1.800,= overheen met wat nog moet komen) Daar vallen we

de klant niet mee lastig.

Voor zekerheid zelf maten gaan nemen in kelder waar cellen komen, blijkt dat

breedte maat niet te kloppen tussen twee muren. (komen 20cm te kort)

Bij verder kijken dan onze neus lang is, blijkt dat er ook machinekamer 1 mtr.

korter is dan op tekening vermeld staat. Machine frame past er niet meer in.

project bureau zegt bel aannemer, aannemer neemt niet op niemand te bereiken dus.

Geen gegevens dus over bepaalde maatvoeringen die we voor cellen nodig hebben.

Ik moet fabriek morgen opdracht geven om levertijd niet in gevaar te brengen

Inmiddels project bureau geïnformeerd dat hun tekeningen niet kloppen en dat ik bezig ben hun werk uit te voeren.

Dit kan je toch niet allemaal in afgesproken prijs uitsmeren lijkt mij. (was al scherp genoeg aangeboden)

Of had ik gewoon moeten doen of m?n neus bloed?

Ben benieuwd op de reacties.

• J. Koudijs

Echt leuk een eigen zaak….. Daar moet je maar tegen kunnen..

Zou niets voor mij zijn.

Die kosten zouden toch te verhalen moeten zijn. Wie heeft die tekening gemaakt?

• peter van dien

Hr. Terpstra,

Het eerste waar je naar moet kijken zijn de leverings en betalingsvoorwaarden ik neem aan dat je die hebt zijn die op dit werk van toepassing of zijn die verworpen en zijn de voorwaarden van de opdrachtgeven van toepassing.(lees deze goed door of laat er een jurist naar kijken en verwerp sluwe regels)

In mijn uitgebreide voorwaarden staat duidelijk over de opdracht voordat ik ga beginnen, “Wij moeten alle tekeningen en maatvoeringen hebben ook digitaal”, ook jij moet de maten op tekeing of schriftelijk doorgeven.

Je zou ook kunnen kijken op mijn site www.h-k-b.nl algemene voorwaarden artikel 4

Het is van groot belang je algemene voorwaarden voor de levering van goeden en/of diensten zo uitgebreid mogelijk op papier en internat te hebben zodat niemand kan zeggen “ik wist het niet”

Laat het controleren door een jurist.

Komen de machines in de kelder op een oude vloer neem dan geen verandwoordelijkheid voor latere gebreken bv verzakking, scheuren waardoor grondwater naar binnen kan stromen enz.

Ik zou nog niets bestellen maar de werkzaamheden opschorten anders sta je voor jan joker te werken en moet er zwaar geld bij doe alles schiftelijk en bevestig iedere mondelingen bespreking met datum en tijdstip en met (wie) vraag aan (wie) of deze bevoegd is om beslissingen te nemen.

Ik neem aan dat je een bedrijfs verzekering hebt met een uitgebreide rechtsbijstands verzekering waar je alvast een beroep op zou kunnen doen.

peter

• cornel de ruyter

Hr Terpstra,

dit soort voorvallen gaat steeds meer voorkomen is mijn ervaring .

hetgene wat dhr van Dien heeft neergezet is een hele goede opzet voor de manier van zaken doen.

wat wij vaak doen is in de offerte en in de opdrachtbevestiging het gene duidelijk uitsluiten wat bij ons niet in het pakket zit.

Zoals maat gegevens en dat soort zaken die aangegeven worden door derde .

dit zijn namelijk de basis gegevens war je vanuit gaat in een calculatie.

ik vind dat je de opdrachtgever hierover kan aanspreken want de kosten die gemaakt moeten worden voor aanpassingen zijn niet door u schuld veroorzaakt.

wat wij vaak wel zien is dat in een offerte stadium en opdracht stadium er vaak in de maatvoering in het werk gecontroleerd moeten worden.

hiervoor nemen wij een stelpost op die vastgezet wordt als de definitieve maatvoering op papier staat met een stempel en datum en handtekening van de bevoegde persoon.

dit is tevens je juridise zekerheid die je dan hebt.

net als dhr van Dien aangaf alles moet je tegenwoordig op papier zetten wil je later als je in een conflict terecht komt enige aanspraak kan maken.

dit is geen prettige manier van werken maar wel steeds meer realiteit.

succes

• peter van dien

Bedankt voor de reactie Hr. de Ruyter in de koeltechniek en airconditioning worden vaak zeer slechte offertes gemaakt en veel weggelaten wat ik bijna nooit tegenkom is het uitsluiten van de verandwoording van hijs werkzaamheden bv. verzekering van het wegdek en de ondergelegen nutsvoorzieningen, uitgebreide omschrijving van hak en breekwerk dit alles weglaten maakt de totaal prijs wel lager maar het risico veel groter.

Ik wilde dit nog even zeggen alle maten die op het werk gemeten zijn moeten twee keer gecontroleerd worden door twee personen vaak is de maat wel goed gemeten maar een afleesfout gemaakt het zijn bijna allemaal ronde getallen bv 10 cm 1 meter enz. en vaak komt het door een te korte duimstok, rolmaat enz. door verschillende lengtes bij elkaar op te tellen.

In de algemene voorwaarden van colega's worden vaak de betalingsvoorwaarden ed. als belangrijkste opgeschreven maar je hebt ook plichten omschrijf die goed en begin met een duidelijk omschrijving van het werk van bestellen tot de oplevering en de garantie het is veel werk maar je doet het maar een keer en je gebruikt deze ook voor de volgende keer en denk niet het staat er toch? maar is dit ook begrijpelijk omschreven zet het desnoods twee keer neer in een andere omschrijving. laat je niet pakken door sluwe teksten en juristen van de tegenpartij.

De NVKL heeft ook voorwaarden op papier staan maar je kan er niet veel mee het zou verstandig zijn van de NVKL om ook een omschrijving van de werkomstandigheden op papier te zetten bv. bij een groot werk, goed afgesloten opslagruimte voor materiaal, kantine met verwarming, goede toilet voorzieningen met kleedruimte ook verwarmd.

Sommige opdrachtgevers of aannemers denken nog dat ze in de middeleewen leven.

peter