vacuummeter????

• Jeroen van Lienden

Beste koelmonteurs,

Ik heb even een vraag,

Ik werk bij een bedrijf wat in de koeltechniek werkt, we hebben 5 monteurs die allemaal een mooi pakket koeltechnisch gereedschap hebben,

en ik mag er voor zorgen dat dit allemaal prima werkt, en indien nodig zorgen dat

er nieuw gereedschap komt. maar……………

De laatste tijd hebben we wat problemen met de vacuummeters, ze worden steeds afgekeurd en de nieuwe meters werken ook niet echt mee!!!

toen ik net bij het bedrijf kwam hadden we de Refco VG60, die is er uit gegaan en daarvoor zijn toen nieuwe CPS VG100A meters gekomen, dit is +/- 5 jaar goed gegaan maar de laatste paar jaar wordt alles afgekeurd, tot en met nieuwe meters toe! Nu zijn we april dit jaar op De TIF 9450D meter over gegaan, maar van de 4 nieuwe die we hebben gekocht zijn er nu al 2 defect. Dit gelukkig binnen garantie, maar ik weet niet of in dezelfde soort meter weer terug wil. Ik mag van de dealer wat anders “uitzoeken”

Hier zijn zoveel mensen bij elkaar op dit forum, jullie kunnen bij vast wel adviseren wat nu een goede degelijke vacuummeter is, ik wil iets hebben wat “monteurbestendig” is, en wat toch wel een tijdje mee kan!

wie o wie kan mij helpen…………….

groeten Jeroen

• Hans Erkelens

Jeroen,

Je vertelt in je verhaal twee maal dat de meters worden afgekeurd.

Door wie en waarom?

• J. Koudijs

Wij hadden “vroeger” analoge refco meters op een standaard, volgens mij waren die wel goed.

http://www.refco.ch/englisch/kapitel/manometer_e.htm#

Laten jullie ze jaarlijks controleren??

• Jeroen van Lienden

Beste Hans,

Ik laat alle meetapparatuur jaarlijks kalibreren, ik heb dit jaren bij Kalibra in Berlicum gedaan, een bedrijf wat toch best goed bekend staat zover ik weet.

De laatste 2 sets met gereedschap van 2 monteurs van ons heb ik via Coolmark laten kalibreren, die werken samen met Unicorn, en ook hier werden er bepaalde dingen afgekeurd. Wat ik wel vreemd vind, ik liet 1 van mijn CPS VG100A vacuummeters kalibreren bij Kalibra, daar werd hij afkeurd, daarna ging hij naar Coolmark (Unicorn) daar werd hij goedgekeurd.

Afgelopen jaar zijn er weer 3 vacuummeters en 4 lekzoekers (CPC LS790B) afgekeurd. En dat kost een hoop geld.

groet Jeroen

• p.ouwendijk

Lijkt op een APK verhaaltje bij auto's. Bestaat er voor dit soort handelingen een

standaard procedure zoals bij lektesters zoveel PPM bijvoorbeeld.

Ik vraag mezelf ook wel eens af hoe het gaat met gecalibreerd gereedschap wat altijd zwerft op een werk en zoveel maal auto in en uitgaat.

Moet volgens mij zeer zorvuldig behandeld worden en gaat dat in de koeltechniek ?

piet ouwendijk

• peter van dien

Maken de monteurs de lekzoekers en de vacuum meters wel eens schoon met alcohol?? niet uitwendig natuurlijk

Als je dat doet dan werken ze prima

peter

• Erwin Roosenboom

wij werken met de 69080 van ritchie yellow jacket,zeer eenvoudige en nauwkeurige meter.

we hebben er zo 3 in ons bezit, en met af en toe een nieuwe batterij (9v) doen zij het nog steeds zeer goed.

in belgie verdeeld door gaf, frigro en http://www.domestibel.be/producten.aspx

• Erwin Roosenboom

http://www.yellowjacket.com/

• mobel

Wat een gedoe allemaal.

we hebben een nieuwe meter die jaarlijks wordt gekalibreerd en geijkt en met behulp van die ene meter worden alle onze andere meters geijkt en gecontroleerd.

• peter van dien

Het is belachelijk om deze rommel te laten kalibreren als ze het niet doen dan pleur je hem weg en koopt een nieuwe jullie doen net of het peperduur laboratorium spul is of dat ding nou 2 ppm doet of 20 ppm wat is het verschil met lekzoeken je kan het of je kan het niet en als je het niet kan dan doet de lekzoeker het ook niet voor jou.

Als een schoonmaker het toilet met chloor schoonmaakt dan heb je in het hele pand geen moer aan een lekzoeker

peter