terugslagklep met flareaansluiting?

• Hans Erkelens

Ik ben op zoek naar een terugslagklep met flare aansluiting in de maat 1/2"

Het vreemde doet zich voor dat ik bij de toeleveranciers momenteel alleen maar kleppen met soldeeraansluitingen kan krijgen.

Vroeger had bijv. Danfoss ze ook met flare aansluitingen, maar nergens meer te bekennen.

Heeft iemand een tip?

• p.ouwendijk

Dat heet de vooruitgang, want solderen geeft toch weinig lekkage.

Als je er echt een met flare nodig hebt draai je toch bijvoorbeeld een 3/8 x 1/2

verloopconnectie af en die soldeer je er in.

piet ouwendijk

• Hans Erkelens

Ik wil niet aan de klep solderen. Ook niet met natte lappen e.d.

Ik heb deze klep twee keer eerder vervangen, en na een half jaar gaat ie vrolijk tegen de stroom in lekken. De voorgangers waren soldeer uitvoeringen, maar ik wil nu een onverwarmd exemplaar proberen. Kijken of dat verschil uitmaakt in de levensduur.

Persoonlijk vind ik het wel prettig als componenten gewoon d.m.v. koppelingen uitwisselbaar zijn. Wij gebruiken de Cu-RVS soldeerkoppelingen, ook voor expansieventielen, en dat lekt net zo weinig als een soldeerverbinding.

Het uitwisselen gaat wel een stuk eenvoudiger.

• Pieter Boon

Probeer eens een terugslagklep een maatje groter, de kans bestaat dat de terugslagklep een maatje te klein is geselecteerd. Dit geeft dan dusdanige slijtage dat de terugslagklep in korte tijd versleten kan zijn.

• Terpstra

Als de klep in persleiding zit, kan het misschien zijn dat de veer niet zwaargenoeg is?

Hiervoor heb je kleppen met zwaardere veren voor om klapperen te voorkomen en dus ook slijtage.

Waarschijnlijk zeg ik niets nieuws.

• Gerard

Beste Hans,

Ik heb er nog wel een paar liggen.

Hoeveel heb je er nodig?

Gerard

• Hans Erkelens

1 stuk is genoeg, als ie tenminste langer meegaat dan zijn voorgangers.

2 stuks zou mooi zijn. Dan hebben we nog een spare.

Ik neem wel even contact met je op, Gerard.

Volgens de gegevens is de klep groot genoeg geselecteerd. Hij zit niet in de persleiding, maar in de vloeistofleiding. Het is een installatie met twee condensors. Een binnen en een buiten. In de winter houdt de klant zo de warmte binnen.

In de uittrede van beide condensors zit een terugslagklep, vóór de gemeenschappelijke leiding naar het vloeistofvat.

Het probleem doet zich voor als na de zomerperiode de installatie wordt omgeschakeld, en de binnencondensor wordt gebruikt. De terugslagklep naar de buitencondensor laat dan door, waardoor deze zich langzaam vult met vloeistof en er een koudemiddeltekort in het overige circuit ontstaat.

• p.ouwendijk

Klinkt mij niet als onbekend in de oren, waar ik werkte hadden wij bij een klant ook zo'n opstelling en gebeurde dat ook wel eens ik weet niet of dat ooit opgelost is.

piet ouwendijk

• peter van dien

Waarom niet een paar magneetkleppen maar je moet wel zorgen dat de buitencondensor geheel afgesloten wordt zowel pers als vloeistof anders gaat er in de winter condensatie optreden en loopt de condensor vol is die terugslagklep wel defect?

peter

• hen vdk

Hans,

Dit probleem is me bekend.

Je kunt of dagelijks de buitencondensor even gebruiken zonder fans totdat de druk bv 23 bar is en dan omschakelen.

Dan ben je ervanaf.

Dit deden wij tot enkele jaren terug.

Daarna passen we altijd een verschildrukklep (parker of danfoss) toe .

D.m.v. een magneetklep op de verschildrukklep sluit je hem af of open.

Dit werkt probleemloos voor een heel seizoen.

Er is continue wel enige doorstroming in de een of de ander.

Als je dan toch 2 terugslagkleppen gebruikt omdat je tank anders leeg condenseert

moet je wel je tank beveiligen.

We hebben zo meerdere installaties draaien voor verschillende doelen.

(Ped gekeurd)

Ik gebruik nooit de driewegklep meer.

gr. hen