terugslagklep met flareaansluiting?

• Hans Erkelens

In de persleiding is een splitter met twee magneetkleppen aangebracht, en in de vloeistofleiding bevinden zich genoemde terugslagkleppen. De buitencondensor is daarmee geheel afgesloten tijdens winterbedrijf. Het is merkbaar dat er vloeistofmigratie langs de klep plaatsvindt, want bij winterbedrijf heeft de vloeistof een hogere temperatuur. Deze temperatuur wordt ook waargenomen in de vloeistofleiding achter de klep (richting buitencondensor), dus er is duidelijk sprake van doorstroming.

Het duurt ook niet zo lang voordat de installatie een koudemiddeltekort heeft. Het systeem heeft een relatief kleine inhoud (vloeistofkoeler drukpers) het vervelende is alleen dat na een snel bereikte lagedrukstoring de vloeistofklep dichtvalt en er geen auto-reset plaatsvindt. Zowel de (dure) pers als personeel staan dan stil.

Ik heb ook gedacht aan een magneetklep i.p.v. een terugslagklep. Het probleem is alleen dat de klep dan feitelijk zou moeten afdichten in de tegengestelde stromingsrichting, en dat gaat niet werken.

Een structurele oplossing zou zijn het plaatsen van een handbediende afsluiter, die twee keer per jaar wordt omgezet, maar dat vind ik vooralsnog een iets te bourgondische oplossing. De aanpassing die Hen voorstelt klinkt goed, maar is wel ingrijpend voor een relatief klein koelsysteem.

• hen vdk

Hans ,als die klep werkt zonder drukverschil ,en die zijn er, zie ik niet waarom je die er niet verkeerd om in kunt plaatsen.

Hij wordt wel opengedrukt als de buitenondensordruk hoger zou worden dan je druk in het vloeistofvat ,maar nou en ….. ?

Voordat je drieweg klep naar winter gaat is het wel beter om even te draaien met stilstaande buitenfans ,zodat er alleen gas in je buitencondensor zit.

Laat hem dan omgaan als de druk hoog genoeg is .

Door jouw probleem besef ik nu pas goed dat een terugslagklep eigenlijk geen gasafsluiter is.

succes

gr. hen

• mobel

hallo hans

zelfde probleem ooit gehad met een bijna zelfde installatie , 2 terugslagkleppen gebruikt achter elkaar, probleem was daarna verholpen.