Bouw warmtepomp-koelinstallatie

• Luk

Hoi allemaal,

ik loop met de plannen om met wat oudere koelmachines een loods te voorzien van een koeling en verwarming. Deze machines zijn gebruikt voor de fruitkoeling. De compressoren en verdampers horen samen, dwz ze hebben samen gedraaid.

Wat heb ik staan? 2 copeland semi-hermetische compressoren, bouwjaar 83, gedraaid hebbende op R12. 2 verdampers Glacial met 3 450mm fans en electrische ontdooiing. Deze draaiden elk op 1 fruitbewaarcel van ca 60ton. Het koelvermogen weet ik niet precies, enkel dat de compressor een verplaatsing heeft van 22,45m³/u en een motorvermogen van 3KW. Fruitbewaring wil zeggen Delta T 10°, verdampertemperatuur -10, condensortemperatuur ca 30-40° (afhankelijk van winter of zomer).

Ik heb ook nog 2 verdampers Glacial met 2 450 mm fans en electrische ontdooiing, niet behorende tot deze installatie.

Wat wil ik nu doen? Deze 2 machinegroepen plaatsen in een loods van 600m² welke geïsoleerd is. Ik wil deze loods kunnen koelen tot ca 5°. Dit zou haalbaar moeten zijn, temeer omdat er slechts 2 buitenmuren zijn, de andere grenzen aan fruitkoelcellen.

In de winter, wanneer de temperatuur buiten lager is dan 10° wil ik de loods met deze installatie opwarmen tot ca10 a 12°. Dit zou haalbaar moeten zijn, denk ik, wanneer de extra verdampers gebruikt worden om warmte op te nemen, eventueel samen met de condensor van de compressor. De sturing voor dit alles zou ik zelf willen bouwen, het koeltechnisch gedeelte daar heb ik 2 koeltechniekers voor (eentje, familie, werkt bij Axima, de andere is een zelfstandige)

Mijn vragen: Ik ben van plan de snelheid van de compressoren te regelen, de snelheid van de fans binnen en de fans buiten. Maar ik heb totaal geen idee volgens welke parameters ik dat moet doen. Ik kan op eender welke plaats de temperatuur meten, ik heb 16 PT100 voelers ter beschikking. De sturing zal met een Siemens S7-200 gebeuren. Druk en temperatuur staan in verhouding met elkaar dus kan ik de drukken bepalen aan de hand van de gemeten temperatuur.

Dit zijn zo wat mijn ideeën. Lijkt het je wat om hieraan wat mee te brainstormen of mee te werken dan stel ik dat op prijs.

Groeten,

Luk.

• nando

fruitbewaring -10? Daar zullen de appels in ULO niet tevreden mee zijn.

• Luk

Verdampingstemperatuur -10, bewaartemperatuur ca 0,8°C. Meestal staan de machines bij ons op een delta T van 10, bij peren gaan we naar 8 tijdens de koudere periodes. Maar je bent wel op de hoogte dus.

Ik heb intussen meer info over de compressoren gevonden.

Zou ik deze als 2 aparte installaties laten draaien of er een centrale mee opbouwen? Dat laatste lijkt me ingewikkelder en onnodig omdat er slechts 1 ruimte geklimatiseerd moet worden, toch? En dan krijg je geheid problemen met de olie.

• mobel

vraag me echt af of het niet verstandig is om die loods vorst vrij te houden met een gasheatertje ipv van een warmtepomp installatie ! denk zelfs dat dat goedkoper is .

• Luk

Mobel, dat is helemaal de bedoeling niet! Er is een verwarming, op petroleum, de hele loods kan vri makkelijk op wel 20° gebracht worden, maar dat is dus niet de idee! Ik moet ze koelen als het te warm is buiten en als de koeling er dan toch hangt, waarom ze dan niet ineens laten verwarmen? Alle onderdelen zijn aanwezig op het bedrijf, het is enkel ze samenbouwen en laten lopen. En omdat ik geniet van het hoogspanningstarief is de electriciteit spotgoedkoop. Dus, neen, niks heatertje, helemaal niet de kwestie.

• Ron L

Er zijn best wel mogelijkheden om jou plan uit te voeren, maar het lijkt mij niet verstandig.

Aangezien de compressoren van 1983 zijn, wat dus alweer bijna 24 jaar is, en R12 niet meer mag, moet je de olie gaan wisselen voor gebruik naar de moderne koudemiddelen.

Hierdoor komt er veel vervuiling los wat vaak tot gevolg heeft dat de compressor na enkele maanden stuk loopt.

Tevens moet je weten dat bij gebruik als warmte pomp je de energie uit de buitenlucht moet halen en in de winter is dat wat minder als in de zomer.

Hierdoor is het rendement een stuk lager.

Tenzij je aardwarmte kan of wil gebruiken is mijn advies om er niet aan te beginnen.

• rene

Hoi luk

Stoer dat je dat wilt gaan proberen.

Er zijn alleen een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Maar als je in de winter er mee wilt gaan verwarmen moet je nog steeds duure energie te verstoken. Ook zou ik verdampers die vanaf 1983 in een fruitcel hebben gehangen niet durfen gebruiken ivm corosie van het koper.

Maar als je het wilt proberen

zou je een cel moeten hebt die je wilt verwarmen en 1 die je wilt koelen.

Je zou natuurlijk een verdamper in de andere koelcellen kunnen hangen. Als je hier in de winter mee koelt en dan de condensorwarmte in de op te warmen cel.

je moet dan alleen je verdamper zo maken dat deze heetgas kan ontdooien en controleren bij de fabrikant of de koeler ook geschikt voor is.

maar als dat is wat je wilt kan dat.

Verder kun je wel overal Pt100 aanmaken maar deze geven de druk natuurlijk nooit zo precies weer als een druksensor.

en je moet een hele hoop ananloge ingangskaarten hebben voor je plc.

veel plezier er mee hou ons op de hoogte hoe het verloopt.

( denk wel aan de rlk eisen. Zorg dat je vergunnigen en papieren kloppen.

• Luk

Rene,

bedankt voor je reaktie. Ik ben ermee gestart, de eerste stappen lukken vrij goed. Een meevaller, er zat R22 in de compressoren en geen 12, niet goed gekeken op het plaatje blijkbaar, dus da's mooi meegenomen. Wel de olie gewisseld, gas afgezogen, gezuiverd en opnieuw gevuld. Momenteel draait de zaak als enkel koelen vrij goed. Ben nu bezig met een nieuw stuurplc ineen te knutselen voor de warmtepomp te kunnen bouwen.

Wat betreft het aantal analoge ingangskaarten, ik heb er maar 2 nodig: eentje kan 4 PT100's aan, die dienen voor de temperatuurmetingen. Dan nog eentje met er een multiplexer achter met 16 ingangen voor drukken en stroomverbruik en zo meer.

Maar nog enkele vragen:

Ik zou graag de verdampingstemperatuur aanpassen volgens de temperatuur buiten, zo kan ik steeds delta T van ca 12° houden. Maar moet ik dan een elektrisch expansieventiel steken of zou het ook lukken door enkel de zuigdruk te wijzigen door de compressorsnelheid aan te passen? (dacht van niet…)

Heb jij een voorkeur voor bepaalde druksensoren? (4-20mA…)

De koeling van de fruitloods (het is geen frigo) loopt dus goed. 2 verdampers buiten, 2 condensors buiten en 2 verdampers binnen. Die buiten moeten dan de warmte opnemen, staan tegen een zuidermuur, boven een machinekamer, als het niet kouder is dan -10 vriest het daar zelfs niet Plaats is ideaal. Zou het een goed idee zijn om de lamellen zwart te verven of gaat dat meer warmteweerstand meebrengen als ik ze verf? Misschien toch maar beter niet, als er geen zon is heeft de kleur toch geen belang, wat denk jij?

Na lang rekenen komen we op een COP van ca 3,64 (worst case scenario 3,25). Heetgasontdooiing zat al op de verdampers, alsook elektrisch. Kan dus wel kiezen.

Na het dooien even de verdampers droogblazen, heb ik me laten vertellen.

Graag uw mening hierover.

Groeten,

Luk.