Hoi allemaal,
ik loop met de plannen om met wat oudere koelmachines een loods te voorzien van een koeling en verwarming. Deze machines zijn gebruikt voor de fruitkoeling. De compressoren en verdampers horen samen, dwz ze hebben samen gedraaid.
Wat heb ik staan? 2 copeland semi-hermetische compressoren, bouwjaar 83, gedraaid hebbende op R12. 2 verdampers Glacial met 3 450mm fans en electrische ontdooiing. Deze draaiden elk op 1 fruitbewaarcel van ca 60ton. Het koelvermogen weet ik niet precies, enkel dat de compressor een verplaatsing heeft van 22,45m³/u en een motorvermogen van 3KW. Fruitbewaring wil zeggen Delta T 10°, verdampertemperatuur -10, condensortemperatuur ca 30-40° (afhankelijk van winter of zomer).
Ik heb ook nog 2 verdampers Glacial met 2 450 mm fans en electrische ontdooiing, niet behorende tot deze installatie.
Wat wil ik nu doen? Deze 2 machinegroepen plaatsen in een loods van 600m² welke geïsoleerd is. Ik wil deze loods kunnen koelen tot ca 5°. Dit zou haalbaar moeten zijn, temeer omdat er slechts 2 buitenmuren zijn, de andere grenzen aan fruitkoelcellen.
In de winter, wanneer de temperatuur buiten lager is dan 10° wil ik de loods met deze installatie opwarmen tot ca10 a 12°. Dit zou haalbaar moeten zijn, denk ik, wanneer de extra verdampers gebruikt worden om warmte op te nemen, eventueel samen met de condensor van de compressor. De sturing voor dit alles zou ik zelf willen bouwen, het koeltechnisch gedeelte daar heb ik 2 koeltechniekers voor (eentje, familie, werkt bij Axima, de andere is een zelfstandige)
Mijn vragen: Ik ben van plan de snelheid van de compressoren te regelen, de snelheid van de fans binnen en de fans buiten. Maar ik heb totaal geen idee volgens welke parameters ik dat moet doen. Ik kan op eender welke plaats de temperatuur meten, ik heb 16 PT100 voelers ter beschikking. De sturing zal met een Siemens S7-200 gebeuren. Druk en temperatuur staan in verhouding met elkaar dus kan ik de drukken bepalen aan de hand van de gemeten temperatuur.
Dit zijn zo wat mijn ideeën. Lijkt het je wat om hieraan wat mee te brainstormen of mee te werken dan stel ik dat op prijs.
Groeten,
Luk.