verrotte warmtewisselaar airco

• Bart

Ik kwam van de week bij een klant van me een totaal lek blok tegen van een airco binnenunit, na afpersen op verschillende bochten lek ( niet de lassen).

Ken zoiets wel van zuur in een vitrine, of rioollucht van een kelder maar had het bij een airco nog nooit gezien.

De airco hangt in een server ruimte ( kleine kast, ca 4 m3, waardoor een hoge ventilatievoud ontstaat) is van een japans fabrikaat A-merk en was iets meer dan 3 jaar oud)

Kan stof van elektronica dit misscien veroorzaken??? ik heb er geen idee van en weet ook geen andere oorzaak, kent iemand dit verschijnsel?

Ben heel benieuwd.

Groeten Bart

• RonaldP

Zou dit kunnen gebeuren door galvanische corrosie onder invloed van geladen stofdeeltjes misschien?

• Martin

Staat de unit toevallig bij een drukkerij?

• Bart

Nee, staat bij een architectenbureau, er staat wel een copier in de ruimte ernaast.

• johannes

daikin siesta ??

• Bart

Nee, fabrikaat Toshiba

Prima product overigens

• Hans Erkelens

Wat zegt de leverancier hiervan?

• Bart

Bij hun is het ook volstrekt onbekend, kennen het verschijnsel niet.

Heb het binnenunit vervangen en ga over enkele maanden maar eens kijken.

Of er iets te zien is.Misschien is het een idee om de serverruimte te ventileren.

• peter van dien

Bart

staat het buiten unit op het dak en is deze aangesloten op de bliksemafleider zo ja haal deze er snel af ik heb in het verleden een condensor gehad die binnen twee jaar volledig verrot was het zou kunnen dat het met het binnen unit ook zou kunnen via de aarde draad

peter

• Hans Erkelens

Peter,

Heb je daar dan ook een verklaring voor? Een bliksemafleider is toch niets meer dan een dikke aardedraad?

Of stond de unit toevallig in Scheveningen?