verrotte warmtewisselaar airco

• Hans Erkelens

Ik ben erg benieuwd. Hou ons op de hoogte!

Ik kan me eerlijk gezegd weinig voorstellen van een aggressief milieu in een serverruimte. De servers zelf zouden daar ook niet best tegen kunnen lijkt mij zo.

Misschien kun je een los stukje koperen koelleiding in de ruimte hangen om te kijken wat hier mee gebeurt.

Als je gaat ventileren moet je wel rekening houden met een extra koellast.

• ART

Ik heb wel eens gezien dat ze met r.v.s. klemmen op de koelleiding gekoppeld worden aan het leidingwerk van de bliksem afleiding.Misschien zit daar het probleem

Gr. Art

• peter van dien

Geachte colega's

Aardstromen richte enorme schade aan bij installatie's

Als er iemand is die bij de spoorwegen heeft gewerkt laat die dan het verhaal doen

In de serverruimte kan niets mis zijn dan zouden de zeer kleine printbanen op de vele printen ook aangetast moeten zijn

Peter

• Hans Erkelens

Vandaag toevallig nog met iemand over dit probleem gesproken. Staan er soms ook (speciale) printers of copiers in deze ruimte opgesteld?

Deze machines kunnen wel stoffen vormen die het milieu in de ruimte negatief beinvloeden.

Denk daarbij ook aan bijproducten die zwaarder zijn dan lucht. Als je gaat ventileren moet er ook een afzuigpunt laag boven de grond worden gerealiseerd.

Leg ook een stukje koperen leiding op de grond om te kijken of de aantasting verschilt van het hoger geplaatste stukje. Wie weet!

Ten slotte, als er nieuws te melden is, laat het dan weten. We zijn met z'n allen wel benieuwd, denk ik zo.

• Bart

Ik heb op drie plaatsen een koperen pijpje gelegd en zal dit in de gaten gaan houden.

In een aangrenzende ruimte staat een flinke copier, vlgns fabrikant zou hier alleen wat ozon vandaan komen.

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik nieuws heb.

Groeten Bart

• peter van dien

Hans,

er is gesproken over lekkages in de bochten daar heeft normaal geen luchtwisseling plaats bij div. merken is de aarde direct verbonden met de verdamper aangesloten op een bocht ik heb genoeg server ruimtes en archief ruimtes in onderhoud waar ook grote copieer machines staan de oudste is 23 jaar en is nog als nieuw .

de grote copieer machines hebben allemaal een eigen lucht afzuig systeem i.v.m. ozon, schadelijk voor mens en apparatuur.

ik heb de vraag gesteld of de installatie is aangesloten op een bliksemafleider en heb nog geen antwoord gekregen.

in de elektronica en elektrotechniek sluit je de aarde op één punt aan en zeker niet op twéépunten en helemaal geen verschillende aard systemen

bij de spoorwegen heb ik op een station 3" dikwandige cv buizen binnen twee jaar zien opvreten met grote waarschijnlijkheid door zwerfstromen

later meer

Peter

• Bart

Heb bij een andere klant van me, met een vergelijkbare opstelling het zelfde probleem als eerder vermeld.

Dit unit 2 jaar oud is ook lek op de bochten.

Binnen 2 weken hetzelfde probleem!! niet te geloven toch.

Een kennis van me die jaren in de elektronica gewerkt heeft vermoedt dat de aantasting komt door vrijkomend zuur uit de noodstroom voorziening.

Volgens hem zijn de onderhoudsvrije loodaccu's vaak na 5-6 jaar helemaal droog het zuur is dan toch weg-gelekt.

Het klinkt niet onaannemelijk.

In beide serverruimtes zijn enkele noodstroomvoorzieningen aanwezig, en daar beide ruimtes verder niet geventileerd zijn zou dit kunnen.

Ik ga adviseren beide ruimtes te ventileren en hoop het hiermee op te lossen.

Voor Peter: geen van de units is geaard aan een bliksemafleider systeem of iets dergelijks.

Ik hoor graag of jullie het een plausibele verklaring vinden.

Groeten Bart

• hen vdk

Lijkt me heel plausibel.

De koperen accuklemmen zullen dan ook wel weg zijn?

Ventileren is prima.

Dat doen wij standaard om de vochtigheidsgraad niet te laag te laten komen.

Dat is beter voor de PC. app. en voor de koelcompressor.

Als het te droog wordt wordt je verdamper capaciteit kleiner en zal het unit doorvriezen.

Je kunt trouwens wel 8 mnd /jaar met ventilatielucht koelen.

Dat maakt de meerinvestering interessant om dat standaard aan te bieden.

Schakel je koeling pas in bij een buitentemperatuur van bv. > 16 gr. C.

Goede instructies geven dus.

groeten

hen vdk

• Luk

Ik heb dit voorgehad met een condensor in de maaidorser, die stond boven de bak waar de batterij in staat. Normaal is dat geen probleem, maar door stof ed kwam de verluchting van de batterijruimte dicht te zitten en trok de ventilator van de condensor dus lucht via het batterijcompartiment over zich heen. Na 2j condensor volledig op, leidingen moeten vervangen, fan was ook aangetast. Geloof me, accuzuur is een aardig aggressief spul! Als je een vuile of geoxideerde koper leiding hebt die je snel en zonder schuren weer net wil krijgen, stop ze maar's in het zoutzuur, ze glanst als nieuw op enkele seconden. Kan je wel denken wat enkele maanden met zo'n buisje doet.

Groeten,

Luk.