Van die oplossing had ik nogal gehoord, heb er zelf ooit eentje tegengekomen, maar blijkbaar kan je die dingen dus niet makkelijk meer krijgen.
'met behulp van digitale drukmeter , temperatuurvoeler en een plc zou je een soort regeling kunnen maken die de oververhitting aan de uitrede van de verdamper meet en een eventuele alarm genereert als de afwijking te groot wordt gedurend een bepaalde tijd tijdens normale bedrijf.'
Mobel, dat had ik ook in gedachten. Er loopt al een mooie plc, drukmeting en frequentiesturing is aanwezig. Dus enkel een PT100 bijhangen en op de plc zetten en dan maar programmeren lijkt me.
Wat de oplossing van Peter van dien betreft, dit lukt niet, als je tijdens het bedrijf de temperatuur in't blok gaat meten krijg je enkel je lameltemp, niet of er ijs op zit of niet. Deze oplossing wordt wel gebruikt in cellen met een temperatuur tot 0°C. Dan gaat de koeling even uit, de ventilatie aan en na ca 30 tot 60 sec bekijk je temp. Onder de -0,5 wil zeggen, ijslaagje op, dooien dus. Maar bij een verdamper die op -15 draait of -20 en de ruimtetemp is niet positief lukt dat dus niet.
Beste oplossing lijkt me dus relatie druk en oververhitting van't gas. Werkt zelfs in 2 richtingen, kan je ook een kapot expansieventiel mee ondervangen.
Bedankt alvast!
Luk.