ijs in verdamper vaststellen

• hen vdk

Net zoals Piet zegt; het werkt feilloos.

Wat jij voorstelt om te overhitten kan ik niet volgen en dat kan ook niet ,want je eindtemperatuur wordt te hoog.

Wat ik bedoel is ;verwarmen met de verdamper en buitenlucht koelen met de condensor.

Met een 2 mm condensor gaat dat tot een buitentemp. van +/- -8gr. C.

De Pa meter bewaakt jouw condensor en als die teveel ijs krijgt bij welke temp. dan ook ,geeft die Pa meter het signaal voor de-icen.

Wat wil jij precies doen?

gr. hen

• peter van dien

Hij weet het zelf niet het is allemaal zo vaag

peter

• Luk

Het is heel simpel eigenlijk wat ik wil doen.

Kijk, ik heb 2 verdampers, merk glacial, 3 fans van 50mm, welke in de loods gemonteerd zijn. Deze loods zou steeds op ca 12°C gehouden worden wanneer er gewerkt wordt (periode november - juni). Hiervoor staan er 2x een copeland DLSG-401 welke uit een aggregaat afkomstig zijn, dus met bijhorende condensor. Deze condensor werd buiten de loods gemonteerd. Daarnaast heb ik ook nog 2 stuks verdamper glacial met 2 fans van 50mm (lamelafstand 7mm, net zoals de andere) welke ook buiten de loods gemonteerd staan om het gas te verdampen wanneer de installatie de loods moet verwarmen ipv te koelen. Deze staan vlak boven de condensor van de bewaarinstallatie gemonteerd. Waarom de beide systemen niet aan mekaar koppelen? Ten eerste, verschillend koelmiddel. Ten tweede, op de bewaarinstallatie (met zo'n 150kg koelmiddel) wil ik geen lekken riskeren. Ten derde, de koeling bij de bewaarinstallatie draait ook minder wanneer het kouder is, dus dan moet er bijkomstig warmte uit de omgeving onttrokken kunnen worden.

Wat mijn vraag nu was, na het verdampen door de kleinere verdampers, het koelmiddel in gasvorm en lage druk, nog's door de condensors te sturen om verdere oververhitting te bekomen en alzo het rendement te verhogen.

Maar intussen hebben we nog een derde verdamper bij gemonteerd (Delta FMX 1048) waardoor de zaak wat beter in evenwicht komt. En omdat we nu over 3 ‘buiten’verdampers beschikken kunnen we ook makkelijker ontdooien. Met 2 viel heel het systeem plat tijdens een ontdooicyclus, er moest dan ook binnen gekoeld worden wat niet meteen de bedoeling is.

Bij interesse mail ik graag wat meer gegevens door, het systeem draait, maar er wordt nog gewerkt aan de sturing. Ik hou je graag op de hoogte van mijn ervaringen.

Het momenteel bekomen warmtevermogen van de installatie is +- 35KW wat wil zeggen een COP van bijna 5, lijkt me best goed bij een temperatuur buiten van 0-5°C en binnen 9-12°C

• hen vdk

Luc, fijn voor je dat het werkt.

Al begrijp ik het systeem nog steeds niet goed.

Het lijkt me een vrij gecompliceerde installatie.

Ik zou hem als opdrachtgever of als installateur laten slopen.

Een gewone warmtepomp werkt met EEN binnenunit en EEN buitenunit .

de-icen (ontdooien buiten ) doe je in 20 seconden.

Zorg wel dat je ijsplaten kunnen wegvallen.

De korte koudeschok binnen mag geen probleem zijn.

Al is dat ook wel op te vangen.

Nog eens overhitten na verdamping geeft eindtemperatur problemen.

gr. hen vdk

Ps .

Allen de beste wensen.

• Luk

Je hebt volkomen gelijk hoor! Maar door het grote vermogen loopt dit toch allemaal wat minder snel dan bij de huis en tuin warmtepompjes. En dat extra oververhitten doen we enkel om een zuiggastemp te krijgen van om en bij de -5°C, hierdoor neemt het vermogen aanzienlijk toe. Je weet toch dat het vermogen voor warmteopname daalt met lagere temperatuur? Delta T wordt kleinder, dus als je dan je verdamperoppervlak kan vergroten (zoals wij het hier doen) daalt je vermogen van de warmtepomp nauwelijks. Indien de oververhitting te groot zou worden schakelen we via een 3-weg ventieltje een verdamper er vantussen of laten in eerste instantie de ventilatoren wat langzamer lopen.

Bij interesse kan ik wel's een schema van de zaak mailen, maar stel je maar meteen voor dat er gewerkt wordt met een plc, 4 frequentiedrives en nog wat machines.

Waarom alles hierbij dubbel gemonteerd is? Simpel, het materiaal was voorhanden op het bedrijf, volgens de berekeningen zou het rendement hoger zijn wanneer de beide compressoren in tandem geschakeld werden alsook de binnenunits. Maar de facto is er nog steeds 1 binnenunit (opgesplits in 2 machines), 1 compressorgroep en 1 buitenunit (opgesplitst in 3 machines om alzo de capaciteit te regelen.)

Het is net de regeling van de capaciteiten die de COP zo hoog houdt, anders draaide de zaak vast ergens rond de schamele 2 - 2,5. Bij een airco doen we dat toch ook? Enkel laten we daarbij het vermogen wat zakken bij koudere buitentemp. Dat wilden we net vermijden en was mogelijk omdat er voldoende materiaal ter beschikking was. Je moet je ook voorstellen dat de installatie draait op een KMO uit de tuinbouwsector in België, dus minder controles inzake de koelinstallatie. Kwam overlaatst nog een bedrijf tegen waar er 4 fruitkoelcellen op R12 draaiden. Eentje lek, bijgevuld met FX56, de klant wist niet wat hij hoorde toen ik zei dat R12 verboden was. Zo zie je maar. Trouwens, op het net, in Amerika is nog massa's R12 beschikbaar.

Prettige feesten en bedankt voor al de raad!

• J.J.Willemsen

Hoi Piet,

Lang geleden ik nog wat vragen geef maar een mailtje.

Groeten,

Joop