Compressor capaciteit

• Marcel

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Ik heb een watergekoelde condensingunit waarvan de condensor met water gekoeld wordt en waar via koudemiddelleidingen (R410a) een airco op aangesloten zit.

Nu is de airco 18000BTU (5,2 kW) en de compressor 14000BTU (4,0kW).

Het probleem is dat ik capaciteit tekort kom. Ik beweer dat op een 18000BTU verdamper ook een 18000BTU compressor moet zitten om een koelvermogen van 5,2 kW te kunnen leveren.

Met een 14000BTU compressor functioneerd het wel, maar zal de capaciteit iets meer dan 4,0 kW zijn. Te weinig dus…

De fabrikant beweert echter dat omdat de condensor met water gekoeld wordt (i.p.v. met lucht) er met een kleinere compressor volstaan kan worden.

Ik ben echter van mening dat de uittrede condensortemperatuur 35 graden Celsius moet zijn en dat dit bepaalt HOEVEEL water of lucht er over of langs de condensor moet worden gebracht.

Aangezien temperatuur en druk hetzelfde zijn zal de compressor bij een watergekoelde condensor net zoveel weerstand (druk) moeten overbruggen met zijn slagvolume als bij een luchtgekoelde condensor.

In mijn ogen hangt de fabrikant dus een onzin verhaal op!

Heb ik gelijk of zie ik iets over het hoofd???

Graag hoor ik de waarheid van de hier aanwezige koeltechnische vakmensen.

• hen vdk

Wat doet de compressor bij +5 +40 ?

Wat doet de compressor bij +5 +35 ?

Heeft de vloeistof onderkoeling?

Ik kan me dus voorstellen dat een compressor van 4 kw 5,2Kw gaat doen

als hij een watergekoeld systeem krijgt met of zonder onderkoeling.

Een luchtgekoelde buitenunit is nooit uitgelegd op +35 ,maar eerder op +45/50 gr.C

Feit is zeker dat een luchtgekoelde compressor in een watergekoeld systeem MEER gaat doen ,door lagere condensatietemp. en onderkoeling in z'n condensor of

extra warmtewisselaar.

gr. hen vdk

• Gerard

Hier sluit ik me helemaal bij aan, wij hebben laatst een vriescel geinstalleerd waar we in eerste instantie een 8 cyl compr hadden uitgerekend maar door toepassing van een vloeistof onderkoeler (aangesloten op de koelcentrale van het bedrijf), bereikten we een onderkoeling van ca 30 K dit resulteerde in capaciteits vergroting dat we 6 cyl compr konden installeren.

groeten Gerard

• p.ouwendijk

Ja daar heb je wel gelijk in maar dat komt omdat je het smoorverlies naar een andere installatie hebt verlegd. Want als je 30 K onderkoeling hebt kijk dan maar eens in je H-lopP diagram en dan zie je ook waarom.

Maar over de airco

Ik heb geleerd dat 1°C hoger condenseren 1% capaciteitsverlies is.

De compressorcapaciteit gaat omhoog omdat hij hoger staat te verdampen en waarschijnlijk lager staat te condenseren.

Zoiets heet toch dattie minder latente koeling heeft.

piet ouwendijk

• Marcel

Bedankt voor de reacties!

Het is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik begrijp dat jullie wat meer gegevens nodig hebben.

Het is een airco installatie en daar zit geen extra onderkoeling op.

De heetgas temperatuur is ongeveer 63 graden Celsius

Einde condensor is de vloeistoftemperatuur ongeveer 40 graden Celsius

De zuiggastemperatuur is 5 graden Celsius

De oververhitting is 4K

De inblaastemperatuur vanuit de airco is 6 graden Celsius

De aangezogen ruimtetemperatuur is 18 graden Celsius.

De airco draait mijn inziens op de juiste waardes en functioneerd goed.

Ik denk alleen dat de installatie te weinig capaciteit heeft, omdat de compressor te klein is.

Als ik met het regelventiel de waterhoeveelheid opvoer dan zakt de condensor uittrede temperatuur naar 35 graden Celsius, maar blijft de zuiggastemperatuur vrijwel gelijk.

Als ik de waterhoeveelheid laat afnemen dan stijgt de condensor uittrede temperatuur en de zuiggastemperatuur. Met als gevolg dat de inblaastemperatuur naar 9 graden Celsius stijgt.

Ik concludeer dus dat uit deze installatie niet meer capaciteit valt te halen?

Van over- of ondervulling lijkt mij geen sprake, omdat de oververhitting goed is.

Het is een LG compressor en de compressorgegevens zijn:

14500 BTU = 4250 W bij Verdampingstemperatuur 7 graden Celsius en Condensatietemperatuur van 54,4 graden Celsius (weet niet of dit intrede of uittrede is?).

De leverancier van de unit zegt dat deze compressor bij een verdampingstemperatuur van 5 graden Celsius en een condensatietemperatuur van 40 graden Celsius dan 5090 W aan capaciteit geeft. Ik betwijfel dit echter.

Is er iemand die dit kan onderbouwen (berekenen) of uitleggen?

Ik hoor het graag.

• hen vdk

wie is de leverancier?

• Marcel

Deze units worden speciaal gemaakt bij een fabriek in Frankrijk.

Waar het mij echter om gaat is:

Het maakt voor de grote van de compressor toch niet uit of de condensortemperatuur met water of met lucht terug gekoelt wordt na 40 graden Celsius?

En dus lijkt mij dat op een 18000BTU verdamper ook een 18000BTU compressor hoort?

Wie kan dit voor mij onderbouwen?

• hen vdk

LG compressoren in Frankrijk klinkt raar ,maar het kan.

Marcel

Vraag de temperaturen op die je nodig hebt om in het Hp log diagram te plaatsen.

Voor elke conditie zie je dan wat de koelcapaciteit is.

Dit is toch een heel simpele manier om de opgegeven capaciteiten te vergelijken?

vr. gr.

hen vdk