flow switches voor zeer kleine flow

• Hans Erkelens

Weet iemand of er flow switches (mechanisch of electronisch) bestaan die op een zeer kleine flow kunnen schakelen zonder al te veel weerstand?

Met een kleine flow bedoel ik ca. 100 l/h

• mobel

Hoe fijner die apparaten ,hoe duurder , zou me verbazen als TSI niets heeft liggen daarvoor

of misschien dit : microfoon flowschakelaar ? (zelf nog nooit gebruikt )

http://www.alaxa.nl/index2.htm

goedkoop :

in de zwembadtechniek gebruiken ze meestal een “glazen”-buis met een vlotter en contactschakelaar die op de vlotter reageert,

tenminst ! als de werkdruk niet te hoog is (ik denk max 2,5bar) en diameter niet al te groot is en stukje verticaale leiding.

• Ron

Mischien kan je een drukverschilmeting toepassen

Dit kan al met een kleine flow en zo'n drukverschilmeting is vrij nauwkeurig

Denk hierbij aan een TA regelkraan die veel gebruikt worden in de verwarmingsindustrie

• hen vdk

Ron,

Wellicht voor jou een standaard onderdeel.

Kun je een type opgeven ?

bvd

gr.

hen vdk

• peter van dien

Hallo,

wat denk je van een waterniveua regelaar uit een wasmachine? kost een paar centen en je kan ze nog instellen ook

peter

• Hans Erkelens

Alvast dank voor de reacties. Het moet echt een flowmeter zijn. Drukschakelaars (zoals bij een wasmachine) voldoen niet. Het apparaat is nu “beveiligd” met een drukschakelaar, echter als de uittrede wordt geblokkeerd is er wel druk maar geen flow.

Drukverschilmeting zou misschien een optie zijn, maar ik wacht even de reactie van de klant af. Deze werkt volgens een streng kwaliteitscontrolesysteem en was er altijd van uit gegaan dat de machine op flow was beveiligd. Het hele protocol staat nu op z'n kop.

Als de vraag komt wil ik mijn huiswerk alvast gedaan hebben.

• hen vdk

Hoi hans,

ik gebruik weleens fowschakelaars van Hauser.

Ze reageren ook op kleine hoeveelheden.

Kosten ongeveer 180 euro

kijk bij www.nl.endress.com

gr. hen

Ik ben evengoed benieuwd naar de TA regelkraan van Ron

• Hans Erkelens

Bedankt, Hen. Ik zal eens informatie aanvragen bij endress-hauser.

Blijf ook benieuwd naar de TA regeling.

• mobel

ik denk dat hij een TA-regelafsluiter bedoelt !?

Met een TA -Afsluiter kun je de juiste debiet regelen

met behulp van een TA-meetkoffer kun je de hoeveelheid aflezen evenals drukverschil over je ta-afsluiter die bij dat gewenste debiet hoort.

handig om de drukverschilschakelaar precies op juiste debiet af te stellen.

• Hans Erkelens

Dat is duidelijk, maar dan ontbreekt in dit verhaal de schakeling zelf.

Meten en regelen is 1, maar schakelen op een alarmwaarde is 2. Deze mis ik in dit verhaal.