In de strijd tegen de doe-het-zelf airco's moet een leverancier van een A-merk airconditioner zich m.i. ondermeer onderscheiden in onderdelenservice.
Een klant van ons had geinvesteerd in het duurste en stilste merk airconditioner ter wereld. Het bleek na zes maanden helaas niet de stilste te zijn, want de ventilator van het binnendeel maakte een bijgeluid, zowel in de motor als door een kleine onbalans in de fan-rotor.
Dus als servicegericht ingestelde installateur vernieuw je dan de ventilator-eenheid. Je bestelt een nieuwe bij de leverancier van de duurste en stilste airco ter wereld, en krijg dan te horen dat het onderdeel niet op voorraad is, en het ruim twee weken kan duren.
Als ik dan vervolgens vraag of er een complete binnenunit op voorrraad is kan ik deze de volgende dag in huis hebben.
Ik bestel dan maar een complete binnenunit.
“Maar die is veel duurder dan alleen een ventilator-eenheid” klonk het aan de andere kant van de lijn.
“Maar ik verkoop de beste airco ter wereld, en ik kan mijn klant niet twee weken zonder airco laten zitten” antwoordde ik.
Kennelijk is het woord “servicegerichtheid” onbekend bij deze leverancier van de beste airco ter wereld. Het kwam niet in ze op om voor te stellen deze ventilator-eenheid uit een voorraad unit te halen, om deze later zelf weer tot een geheel te completeren. Of om, als dit niet past binnen het kwaliteitscontrolesysteem, het verlies dan maar te nemen en een binnenunit te leveren tegen de verkoopprijs van een ventilator-eenheid. Aan de inkoopzijde zal het weinig schelen, denk ik dan maar.
Ik ben inmiddels wel erg voorzichtig geworden in het vermelden van de geweldige service als toegevoegde waarde van dit A-merk.
Gelukkig hebben wij nog een andere leverancier van een ander A-merk die anders over service denkt.
Ik ben wel benieuwd naar hoe andere installateurs over service denken. Is het normaal dat een eenvoudig onderdeel van een zeer gangbaar model airco van een A-merk ruim twee weken levertijd heeft?
Als ik iets bij een bouwmarkt bestel, heb ik het doorgaans eerder in huis.
Waar zit de toegevoegde waarde?