service van A-merken airconditioners

• Hans Erkelens

In de strijd tegen de doe-het-zelf airco's moet een leverancier van een A-merk airconditioner zich m.i. ondermeer onderscheiden in onderdelenservice.

Een klant van ons had geinvesteerd in het duurste en stilste merk airconditioner ter wereld. Het bleek na zes maanden helaas niet de stilste te zijn, want de ventilator van het binnendeel maakte een bijgeluid, zowel in de motor als door een kleine onbalans in de fan-rotor.

Dus als servicegericht ingestelde installateur vernieuw je dan de ventilator-eenheid. Je bestelt een nieuwe bij de leverancier van de duurste en stilste airco ter wereld, en krijg dan te horen dat het onderdeel niet op voorraad is, en het ruim twee weken kan duren.

Als ik dan vervolgens vraag of er een complete binnenunit op voorrraad is kan ik deze de volgende dag in huis hebben.

Ik bestel dan maar een complete binnenunit.

“Maar die is veel duurder dan alleen een ventilator-eenheid” klonk het aan de andere kant van de lijn.

“Maar ik verkoop de beste airco ter wereld, en ik kan mijn klant niet twee weken zonder airco laten zitten” antwoordde ik.

Kennelijk is het woord “servicegerichtheid” onbekend bij deze leverancier van de beste airco ter wereld. Het kwam niet in ze op om voor te stellen deze ventilator-eenheid uit een voorraad unit te halen, om deze later zelf weer tot een geheel te completeren. Of om, als dit niet past binnen het kwaliteitscontrolesysteem, het verlies dan maar te nemen en een binnenunit te leveren tegen de verkoopprijs van een ventilator-eenheid. Aan de inkoopzijde zal het weinig schelen, denk ik dan maar.

Ik ben inmiddels wel erg voorzichtig geworden in het vermelden van de geweldige service als toegevoegde waarde van dit A-merk.

Gelukkig hebben wij nog een andere leverancier van een ander A-merk die anders over service denkt.

Ik ben wel benieuwd naar hoe andere installateurs over service denken. Is het normaal dat een eenvoudig onderdeel van een zeer gangbaar model airco van een A-merk ruim twee weken levertijd heeft?

Als ik iets bij een bouwmarkt bestel, heb ik het doorgaans eerder in huis.

Waar zit de toegevoegde waarde?

• hen vdk

Hans ,regel het zo dat je geen leveranciers meer hebt met langere levertijd dan 24 uur als het om belangrijke onderdelen gaat.

je begrijpt me wel ,

net zoals ik begrijp ,welke 2 A-leveranciers je bedoeld.

De laatste levert je indien nodig een compleet unit voor onderdelen prijs.

groeten

hen vdk

• peter van dien

Hallo,

Ik heb hetzelfede meegemaakt met een lekbak van een wandunit deze was gescheurd de levertijd bedroeg minimaal 6 weken en moest betaald worden totdat er zekerheid was dat het een fabrieksfout was.

Dat was de nr 1 in airco's

peter

• Maarten

Laat me raden, jullie hebben het over Daikin…

Wij zijn overgestapt van Daikin op LG en Haier. Vooral over Haier ben ik zeer te spreken.

Daikin heeft vaker dit soor problemen met het leveren van onderdelen en Carrier gaat niet met z'n tijd mee. (lage COP en EER)

En wat zijn de A merken…?

• p.ouwendijk

De onderdelenvoorraad is niet altijd even makkelijk voor een importeur maar dat weten ze nu toch wel neem ik aan .

geheel in tegenstelling met jullie ervaring had ik een ventilatormotor nodig van een unit ( de stilste van allemaal ) van 20 jaar oud en deze lag gewoon op de plank.

piet ouwendijk

• hen vdk

Ja Piet, zo zie je maar.

Die mensen van 20 jaar terug hadden de onderdelen op de plank.

Soms teveel ,maarja dan hebben wij er ook nog wat aan.

Heb je extra korting gekregen voor overjarig ?

Misschien hebben ze zoveel onderdelen (oude) liggen,dat ze hierdoor

niet durven aan te vullen.

Een ding is zeker.

Zolang je het onderdeel niet hebt en het ding stilstaat is

het zonder discussie de stilste airco.

Piet ,dit bericht niet te serieus nemen.

Het is m'n laatste reactie op dit veel voorkomende voorval

gr. hen