Verdamper bouwen

• Klaas de B

Ben geen koeltechnicus. Wil een rvs vriescilinder maken, koelen van 5 naar -5 C. Max temp bij reiniging 80 C. Koelinstallateur adviseert om een koelleiding rond de cilinder te plaatsen en voor de juiste warmte overdracht de leiding rondom vast te lassen.(koelleiding ook rvs). Als lasser denk ik dat er door de grote temp verschillen erg veel krimp en uitzetting gaat ontstaan waardoor grote kans op problemen, vervorming of zelfs ontstaan van (haar)scheurtjes. Wat is jullie mening?

• Terpstra

Als u het juiste materiaal gebruikt daarmee ook rekening houden met dikte zal dit geen probleem geven. Dit wordt wel meer gedaan. En…zoals geadviseerd rondom lassen, zowel uitzetten en krimpen wordt hierdoor beperkt en warmte overdracht zal maximaal zijn.

• Klaas de B

Zou het gebruik van een rvs koelleiding die vastgelast wordt de beste oplossing zijn of is het ook mogelijk een koperleiding te gebruiken die gesoldeerd wordt? (lagere temp. dus minder krimp)

• Hans Erkelens

Ik dacht aanvankelijk dat u bang was voor de gevolgen van het krimpen en uitzetten tijdens de vriescyclus, en het daarna reinigen met hogere temperatuur.

Kennelijk ziet u het grootste probleem in het laswerk.

Ik ben geen deskundige op lastechnisch gebied, dus daar kan ik niet in adviseren.

Wij hebben wel eerder warmtewisselaars gemaakt met een koperen spiraal op een rvs plaat. Deze werd dan als een soort ketting-las op diverse plaatsen gezachtsoldeerd met een speciaal vloeimiddel. Daarna werd de hele spiraal ingesmeerd met twee componenten warmtegeleidingspasta, welk na 24 uur volledig uithardt.

Bij ons functioneerde deze methode altijd prima.

• Klaas de B

Kijk dit is informatie waar ik iets aan heb, bedankt Hans!!

• Terpstra

Beste Klaas,

“koperleiding te gebruiken die geïsoleerd wordt?” snap ik niet helemaal,

Ik denk dat je mee moet laten wegen in wat voor situatie dit gebruikt gaat worden.

Ik spreek koper spiraal zeker niet tegen, maar RVS kan ook, Je hebt het zelf over uitzetten en krimpen, dan zal jij waarschijnlijk als lasser wel weten dat rondom lassen, minder kans geeft op werking van het materiaal en tevens je overdracht het grootst zal zijn. Zoals Hans vertelde, is het ook mogelijk met RVS. punt de leiding om de aantal cm goed vast, smeer het in met contact pasta.

Ik ga er van uit dat je het geheel aan de buitenkant goed gaat isoleren. Zorg er alleen voor (vooral bij koper of gewoon staal, dat dit ook werkelijk goed gebeurt)

indien je vocht tussen isolatie en wissellaar krijgt blijft dit daar zitten. oxidatie het gevolg, zowel slecht voor koper en staalleidingen. Met goede RVS heb je daar geen last van.

Tevens is koperleiding makelijker te bewerken natuurlijk.

groeten

• Klaas de B

Koperleiding solderen staat er. Je kunt rvs en koper (messing) solderen met hardsoldeer. De temperatuur is lager dan bij lassen en daardoor zal de krimp ook minder zijn. De strerkte v.d. koperleiding is zoals je al aangaf minder dan van rvs. De tip van de warmtegeleidende pasta zal ik zeker meenemen. Waar is dit te koop, heb je een merknaam van het produkt?

• peter van dien

moet een ander het voor je doen ??

peter

• Terpstra

Ritchie of Refco (weet ik niet) PM21 ( 3.8L) of PM25 (19L)

Bij Uniechemie tel. 055-5334529

groeten.

• Klaas de B

Weet nog niet precies, biedt jij je aan? k'Heb je website gevonden. Kan t.z.t. wel contact opnemen.