Kostencalculaties grotere koelsystemen

• Hans Erkelens

Beste collega's

Wij hebben al jaren een vleesgroothandel in onderhoud, en er is sprake van dat er in de nabije toekomst nieuw gebouwd gaat worden.

Wij zullen dan ook gevraagd worden te offreren, maar er zijn dan waarschijnlijk ook enkele “grote jongens” in de race.

Ik heb zelf in het verleden al vele systemen ontworpen en kostencalculaties gemaakt, maar aan een groot nieuw systeem heb ik nog niet eerder gecalculeerd.

Om een indruk te geven van het project: Het zal waarschijnlijk gaan om een vriescel 200 m3, enkele grote koelcellen (100-150 m3 p.st) en enkele werkruimten (400 m3 p.st)

Nu is dat kwa techniek geen probleem, maar ik vraag mij af hoe deze systemen kwa kosten worden berekend.

Worden dan de bruto groothandelsprijzen van alle componenten bij elkaar opgeteld, plus de geschatte bruto uurlonen voor het installatiewerk? Lijkt mij op een fors bedrag uit te komen.

Wordt er netto inkoop gerekend, plus de netto loonkosten, vermeerderd met een bedrag wat men op het project wil (of moet) verdienen?

Is er nog een andere berekeningsmethode?

Ik heb ook wel eens gehoord dat grote bedrijven inschrijven voor of onder de kostprijs om in slappere tijden het personeel aan het werk te houden. Daar heb ik in ieder geval geen zin in.

Ik ben benieuwd of er collega's zijn, die iets van hun methode durven prijs te geven.

• Hans Erkelens

Ik heb inmiddels enkele reacties van collega's mogen ontvangen waarvoor dank!