Collega's

• peter van dien

Er zijn bedrijven die een offerte uitbrengen die met een paarprocent winst genoegen nemen zoals de vorige week ik maak een prijs voor een mitsubishi heavy inverter met twee binnen units de ene met 12 meter leiding en goot de ander 4 meter direct naar het dak met condenswaterpomp voor mijn doen een bodemprijs van 3300.00 euro excl. btw

De klant belde mij op dat hij hetzelfde systeem dus type buitenunit en type binnenunits voor een prijs kan krijgen van 1725.00 euro excl. btw maar moest wel zelf een installateur zoeken de leverancier komt uit het oosten van het land, de klant wilde niet zeggen wie het was hij heeft de offerte schriftelijk gehad.

De klant vroeg aan mij of ik deze installatie die hij bij een ander ging kopen voor hem kon aansluiten voor 5000.00 euro wil ik het wel doen.

De klant woont in Haarlem centrum.

Wie zijn deze markt verziekers laat deze leverancier reageren als hij dit leest dan komt hij aan de schandpaal.

peter

• Terpstra

Ik zou zeggen installeren die handel voor €18 á €1900,=. Misschien staat het adres van leverancier op de doos.

Wat heeft die ander er op verdient? 4 á 5%?

Je kunt een keer op hem schelden maar uiteindelijk doe je er niets aan.

Wij zijn bezig geweest in een bungalow 5 wand binnenunits op twee buitenunit te plaatsen van het merk “EAST”. (eerste keer dat ik ze zie en hoop ook, laatste keer)

Wat een ellende, leidingen moesten onder de pannen, (halve dak moeten slopen om de handel fatsoenlijk weg te werken) we mochten geen kant op met leidingen,

Uiteindelijk zit het.

Had de eigenaar gekocht bij zijn interieur bouwer en wij monteren het voor interieur bouwer. Op uur basis á € 49,= totaal 44 uur bezig geweest. O ja, tijdens testdraaien (in stromende regen) blijkt er ook nog een wandunitje defect te zijn.

Ik weet wel dat leidingwerk, 45 mtr., 3 pompjes, 2 paar kunststof balken, afdekgoot enz. voor volle 100% bruto betaald moet worden.

• peter van dien

Hr Terpstra,

Als wij niets of steeds minder gaan verkopen dan gaan de leveranciers ook moeilijk doen wat de korting betrfeft en dan blijven de ratten over

peter

• Terpstra

Beste van Dien,

Snap ik helemaal en volkomen mee eens.

Echter over leveranciers gesproken, op dit moment wordt er ergens in A'dam

47 binnenunits door een geheel niet ervaren loodgieter (althans niet in de koeltechniek) leidingen gelegd en zal ook moeten hardsolderen. Gafco Altron had zich op dit project ingeschreven en binnen gehaald (schijnbaar) ( ik maar denken dat deze jongens alleen maar leveranciers waren )

De beste loodgieter had een halfgebakken lasset, toen bleek dat de helft niet aanwezig was bij lasset, heeft hij bij eerder genoemde leverancier een nieuwe set gekregen (gekocht) alle benodigde materialen zoals headers en of ander koppelstukken die te kort waren gewoon kunnen bestellen. GEK HE????

Zo zijn er wel meer dan bovengenoemde die hun overgebleven filterdroger, kijkglazen enz. graag verkopen ook al is het bedrijf niet STEK erkend.

Ik heb meegemaakt dat leverancier een mooi samen gesteld lijstje had, je weet wel, “verdampertje, aggregaatje, ventieltje, bijpassende doorlaat, type filterdroger en kijkglas, thermostaatje, mini pressostaatje.” Lekker gemakkelijk voor de klant.

Men had uiteindelijk zelf geen ervaring in het werk of hadden geen zin om het te doen. Ik heb twee wagens gedaan (ze bouwden dus gekoelde verkoopwagens) heb daarna verteld dat ie de grond in kon zakken en ben weggegaan)

Het probleem was dat de samenstelling vol fouten zat. Vooral met betrekking op ventielen.

Afkomstig van een leverancier.

Mijn aanstaande schoonzoon: of ik een offerte bij zijn oom wil uitbrengen voor een airco, en o ja, er moest er ook weer één opnieuw worden aangesloten.

Toen ik bij die mensen was om het één en ander op te nemen, vroeg ik gewoon wie heeft die andere afgekoppeld? Nou dat hadden ze zelf gedaan, even gebeld naar de gene die hem in het verleden had gemonteerd (STEK erkend bedrijf) hebben even doorgegeven hoe het moest en klaar was kees. Ik vroeg ging dat goed? Nou ja het siste nog wel aardig met losdraaien van leidingen. Waarop ik stelde ‘dat hij blij mag zijn dat er niet een inspecteur toevallig in de buurt was’, ‘komt toch geen hond’ stelde hij.

Ik heb een nette prijs voor nieuwe installatie neergelegd en € 50,= opgegeven voor opnieuw monteren afgekoppelde unit. Inmiddels 3 weken geleden, daar zal ik wel niets meer van horen, denk je ook niet?

Groeten.

• robert m

beste collega,s het is niet zo vreemd dat er van zulke belachelijk lage prijzen ,

worden gevraagdt maar dat zijn vaak niet de betere merken zeg maar .

zelf heb ik zo iets van als mensen dat willen moeten ze het maar kopen .

wij beginnen er niet aan want je gooit toch je naam te grabbel?

het eerste verhaal vind ik wel bizzar peter heb ,

vind de prijs die je noemt inclusief installatie al redelijk scherp.

maar dat ander was zonder installatie zeker ?

heb dat ook wel eens gehad mensen hadden een airco bij de karwei ,

ofzo gekocht of ik hem wilde ophangen heb het ze effe voor gerekend en heb niks meer gehoord vreemd uhh nee er zijn zat koelmonteurs die een beetje materiaal van de baas jat en voor ene appel en een ei het effe aansluiten.

maar je that,s live

• peter van dien

Hallo,

de eerste prijs is incl montage en 3 jaar service en garantie de tweede is waarschijnlijk een dozenschuiver zonder garantie en helemaal geen service als het zo doorgaat mote de klant er rekening meehouden dat er over een paar jaar de tweede optie heel gewoon gaat worden.

Het is de klant die een korting vraagd en deze ook krijgt wie is de schuldige in dit verhaal de klant of de leverancier en de laatste moet zijn poot stijf houden want vergeet niet als je geen winst maakt kan je ook geen service en garantie meer geven en dan zie je een langzame ondergang van je bedrijf.

Kijken de collega's wel eens op het airco prikbord?

dan zie wat een sukkels erop staan

peter