energie verbruik te hoog

• peter van dien

ik heb bij een bakker de volgende installatie staan

3 bitzer R22 open compressoren directaangedreven door motoren van 15 kw p/st voor de volgende installatie, 2 vriescellenC -20°C , 5 rr kasten -10°C bewaren +2°C ontdooien koeling gaat uit en dan naar +35°,voor de vriescellen

De ontdooing van alle verdampers is elektrisch

vriescel 1 3 verdampers 18 ventilatormotoren, vriescel 2 2 verdampers 12 ventilatormotoren, rr kasten alle 2 verdampers en 10 ventilator motoren per kast

de heetgasleiding gaat eerst naar een warmtewisselaar t.b.v. de vloerverwarming daarna een condensor de ventilatoren 5 st worden drukgestuurd ingeschakeldde ontdooing gaat niet tegelijk.

er is een onderzoeks buro door de klant ingeschakeld om het energie verbruik te verlagen omdat hij tenopzichte van andere bakkers te veel energie verbruikt.

er is voorgesteld om heetgas ontdooing te gebruiken dat geld alleen voor de verdampers dus niet voor de lekbakken en condensafvoer.

als je heetgas direct na het ventiel inspuit zal de zuigdruk oplopen en de rest van de kasten even niet meedoen tegelijk ontdooien is niet mogelijk

de vraag is wie heeft er een betaalbare oplossing voor dus niet zo'n grote investering dat het 40 jaar duurt voordat de kosten eruit zijn.

peter

• nando

QKL regelaar bij Verniest te verkrijgen

30 tot 40% elektriciteitsbesparing MC Donalds heeft er een hoop besteld.

Door deze regelaar toe te passen zal er maar ong 1X per dag gedooid worden

Testen bij ULO cellen op -1-2°C hebben aangetoond dat op één jaar geen enkele maal gedooid is geweest.

Instellingen zijn zeer eenvoudig.

Ik heb er nu een 20 diepvriezers mee werken, de verdamper is compleet ijsvrij, zelfs aan zijn koppen.

Zelfs het plafond is druppelvrij

Veel studieburelen eisen deze regelaar.

wil je er meer van weten, vraag je het me maar

groetjes, Nando

• Ron

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Simpel een conclusie neerleggen dat met persgasontdooiing veel bespaart kan worden

vindt ik wel erg makkelijk.

Je kan denken aan pulserend ontdooien wat ook scheelt en minder ingrijpend is.

Ook kan je de ventilatoren alleen tijdens de koelvraag aanschakelen.

Wat ook zou kunnen is een apparte koelmachine voor de hogere temperaturen wegzetten.

Dan hoeft de vriesinstallatie niet te draaien en iedere graad die je hoger in zuigdruk kan draaien levert al gauw 2 tot 5% op.

Ook kan je overwegen om de installatie om te laten bouwen naar een HFK of een natuurlijk koudemiddel.

Als je dan aan een aantal technische eisen(energiebesparing) voldoet kom de installatie ook nog in aanmerking voor subsidie.

Steeds meer gemeentes eisen van bedrijven een energiescan om te kijken waar er energiebesparingen mogelijk zijn.

Daar zullen steeds meer bedrijven op inspringen die dan hun advies op tafel leggen.

Vaak hebben ze wat gelezen en flappen ze er wat uit.

Als je de installatie gaat wijzigen naar heetgasontdooiing vergt dat ook een fix bedrag.

Mogelijk kost de investering meer dan wat het opbrengt.

• peter van dien

ik weet wel betere manieren om een installatie zuiniger te laten draaiien maar deze is al 10 jaar in bedrijf en moet aangepast worden en wel voor weinig geld

peter