alternatief LXA koelers

• Hans Erkelens

Beste collega's

Tijdens het uitwerken van een project, en selecteren van apparatuur ontdekte ik dat de airsock koelers van Helpman, type LXA niet meer worden geleverd.

Wie heeft ervaringen met alternatieve koelers voor de LXA? Werken deze naar tevredenheid en om welk merk/type gaat het hierbij?

Alvast dank voor de reacties.

• Terpstra

De FMA verdampers van Delta voorzien van centrifugaal ventilatoren.

Hier hebben wij een levendig voorbeeld van.

Twee hallen, ieders van +/- 35-42 mtr en 7 mtr. hoog.

De éne hal 2 x Helpman THORA en 2x Searl. (Veel geluid!!!!)

Andere hal ongeveer zelfde grote 200 KW verdeeld over 4 FMA centrifugaal verdampers van Delta. (muis stil)

Het leuke is hallen staan naast elkaar in open verbinding.

Zou je eens willen ondervinden moet je maar contact opnemen.

• Hans Erkelens

Dank je voor je reactie.

Het geluidsaspect speelt inderdaad een rol. Wij hebben momenteel een schakeling gemaakt waarbij de ventilatoren van de huidige LXA koelers via een tijklok en toerenregelaar gedurende werktijden worden afgetoerd om het geluid in de ruimte wat draaglijk te maken. Na werktijd schakelt het systeem automatisch over op vol toerental.

We gaan de extra benodigde koelers eens bij Delta aanvragen.

• Hans Erkelens

Binnenkort krijg ik een aanbieding voor de verdampers van Delta technics.

Uit de prijscatalogus blijkt dat ze wel een stuk duurder zijn dan de LXA koelers. Dit komt mede doordat zij zijn uitgerust met cenrifugaalventilatoren. Het extra comfort wat dit lage geluidsniveau biedt zal de prijs zeker rechtvaardigen, maar ik moet het wel kunnen verkopen aan een bedrijf dat het momenteel als een “noodzakelijk kwade” kostenpost ziet om de komende drie jaar verder te kunnen werken vanuit een lokatie waar ze waarschijnlijk op termijn uit moeten.

• Terpstra

Dan vraag ik mij af of het niet voordeliger is om dubbelzijdig uitblazende te nemen.

Luchtkousen zijn ook aardig prijzig. (het wordt er in iedergeval niet goedkoper van)

• Hans Erkelens

Voordeliger is dit zeker, maar ze vroegen zelf om airsocks omdat ze er al een paar hebben hangen. We zien wel wat het uiteindelijk wordt.