Vrieskast/eiland combinatie

• Terpstra

Beste collega's,

In supermarkt vrieseiland met bovenop vrieskast. (4 deurs) het merk Pastorfrigor.

Hier hebben we problemen met bovenste vriekast deel. Koelcapaciteit compressor voldoende.

Ten eerste zat er vanuit de fabriek een doorlaat no: 03 in. zou een capaciteit hebben van 4,2 KW Verdamper doet +/- 1300 watt bij -30 verdampen.(volgens opgave)

We kregen de indruk dat verdamper alleen maar deels aan het doorspoelen was van vloeistof. Temperatuur ging niet ver genoeg naar beneden.

Die hebben wij aangepast naar een 01 doorlaat doet 1,6 KW. het ging gelijk al een stuk beter (sneller in temp. naar beneden) Tevens ontdooiing beperkt tot een minimum.

Klant belt bovenste lagen ijs weer zacht., ?grrrr.

Wij krijgen de indruk dat hoogstwaarschijnlijk verdamper te klein zou kunnen zijn voor de kast.

Heeft iemand hier ook op deze manier ervaring mee, en wat is er aan te doen?

Het product zal ook best parten spelen denk ik, veel room in het ijs.

• hanske

hoe wordt deze geschakeld?

1 temp-zone of onder en boven apart?waar gemeten?

wat is de grootte van de bovenste kast? kan zijn dat je te weinig koelcapaciteit hebt omdat je de doorlaat hebt verkleint.1,6 kW?

het is wel zo dat deze kasten (boven eiland) een grote capaciteit moeten hebben,

succes

Hans

• Terpstra

onderdeel (open eiland) gescheiden van bovendeel (gesloten 4deurs kast.)

Gezien naar onze mening een veel te grote doorlaat zat, na aanpassing hiervan

beter ging, IJs nu weer zacht (vooral bij rechter deur, boven in) Misschien toch ontdooiing? Dit ook al teruggebracht tot een minimum.

Temperatuur meter op kast geeft aan -19. regelunit geeft aan -20 (op schakelkast)

(natuurlijk afhankelijk waar voers zitten) zit in aanzuigzijde verdamper.

Klant meet temperatuur met een vrij simpel ding van -9 bovenin meubel.

Misschien net na ontdooiien? weet hij niet.

Zal morgen eens gaan kijken, neem wel een datalog unit mee. Een aantal dagen gaan meten.

Ventilatoren die hogere toeren draaien om een hogere luchtsnelheid langs binnenzijde deuren te verkrijgen zou misschien ook nog kunnen.

Het probleem is een beetje dat dergelijke kasten niet op invriezen zijn gebasseerd.

Laat men de deur tijdens laden van kast misschien een langere tijd openstaan begint het probleem eigenlijk al.

Suggesties zijn welkom, intussen proberen wij het probleem op te lossen.

wordt wel vervolgt.

• peter van dien

Hallo,

Ik heb in het verleden ook van deze kasten in onderhoud gehad met hetzelfde probleem de klant doet de deur open om te gaan spitten in de produkten en dat duur te lang als de temperatuur eenmaal oploopt dan krijg je hem moeilijk terug de deur veel dicht houden en zeer kort open en dicht doen.

Ik ben gestopt met deze kasten het kost veel tijd en verbetering zit er niet in

Wat zegt Kovu hiervan want hun verkopen deze kasten

peter

• Terpstra

Vandaag langs geweest. Temperaturen gemeten, drukken gemeten alles in orde.

Verdamper temp. -32. Bij aankomst staat kast op -19.

Ontdooiing 2x per dag gezet. Deze is begrensd op +8. Ruimte temperatuur op -25 gesteld, was -20. 2 temperatuur loggers geplaatst. We gaan een weekje meten.

Het vreemde is… er staat ijs in, in kartonnen bakjes, de één is redelijke wijze hard de ander die er naast staat is tegen de zachte kant aan. staan beide al een tijdje.

Zou het misschien aan het product liggen? (dit nog niet zo vermeld aan klant)

• Hans Erkelens

Misschien een gekke gedachte, maar komt het niet voor dat een klant een bak ijs in zijn winkelwagen zet, en na enige tijd verder te winkelen besluit het bakje ijs weer terug te zetten?

Verder is, zoals Peter zegt, het aantal deuropeningen en de tijd hiervan een belangrijke factor.

Het zijn maar kleine kasten met weinig buffer om de kou vast te houden.

• Terpstra

Heb ik ook aan zitten denken.

Maar ja, eerst zeker zijn van mijn eigen zaken wat betreft de techniek alvorens ik de klant aanspreken met betrekking op eventuele mogelijke problemen ten opzichte van gebruik kast.

Ik weet het antwoord wel wat er gaat komen. “de kast is er toch op gemaakt om producten uit te pakken?” eigenlijk heeft hij daar wel gelijk in. Maar ja hoe men hem gebruikt en er mee omgaat wordt nooit verteld of zelf ontkent. “en er werken daar een stel lompe boeren”

Misschien eens proberen met ventilatoren die meer lucht door de kast gooien.

• peter van dien

hallo,

laat stickers maken met de tekst “kijken doe je met je ogen en niet met je handen”

je hebt het over ijs is dit allemaal van hetzelfde merk of op waterbasis of op melkbasis als je naar een ambachtelijke ijsboer gaat om te vragen wat roomijs is dan zul je versteld staat wat ze aan roomsmaak kunnen maken soms extra zout of kokos vet

peter

• henvdk

Heb je soms een mopventiel?

Als kast van temperatuur is staat dat ventiel steeds te knijpen.

Is dat zo?

Plaats dan een normaal ventiel en laat de verdamperfan bv. op -7 verdamping schakelen,ervanuitgaande dat de compressor -10 kan hebben.

gr. hen