waterverbruik

• peter van dien

een klant van mij heeft een paar ijsmachines (bokvriezers) watergekoeld nu is het waterverbruik aan de hoge kant hij wil dat het warme water weer gebruikt gaat worden mijn vraag is,

het warme water via een luchtkoeler met pomp af te koelen en bij te warm water aanvoerwater bijvoegen van leiding water.

wie heeft zoiets wel een gedaan en wat zijn de resultaten

peter

• Hans Erkelens

Als je de warmte via een pomp en luchtkoelers gaat afvoeren is er geen sprake van hergebruik, hooguit van waterbesparing.

Je moet dan eigenlijk een wisselaar plaatsen waarmee je een buffervat met water kunt opwarmen. Dit werkt alleen als er voldoende warmwatervraag is.

Pas dan kun je de warmte gebruiken. Dit eventueel in combinatie met een luchtgekoelde warmtewisselaar voor de restwarmte, maar het wordt wel een complexe installatie.

Als het waterverbruik op zich een probleem is kun je ook de regelventielen wat opschroeven, of controleren of de geselecteerde condensors niet te krap berekend zijn. Dit laatst is nog wel eens het geval bij fabrieksmatig geproduceerde koel of vriesinstallaties.

Let wel bij het opschroeven van de condensatiedruk dat het eventueel toegenomen motorvermogen het voordeel weer kan compenseren.

• peter van dien

Hans,

deze nieuw te leveren installatie komt te staan in een ijssalon waar al 4 watergekoelde machines staan het waterbedrijf steld jaarlijks de vraag waarom het verbruik zo hoog is.

er komt in het voorjaar een grote dubbele produktie machine bij ter aanvulling van de bestaande installaties.

de machine is een zg stekkerklare installatie wel wat groot maar wij dachten het warme uit trede water niet in een koeltoren te laten afkoelen maar in een gesloten systeem bv een voldoende grote luchtkoeler met bv 4 of 5 ventilatoren die temp geregeld zijn de luchtkoeler komt op het dak in de winter is het geen probleem want alle water wordt afgetapt.

het watergebruik wordt een groot probleem vooral bij zeer warm weer als er een gebrek aan drinkwater is en het bedrijf spoeld ongeveer 1000 liter per uur weg.

het enige probleem zal denk ik zijn dat de waterintrede temp te hoog zal zijn en deze temp moet naar beneden vandaar de vraag heeft er iemand ervaring mee

peter

• henvdk

Peter ,

Wat je voorstelt zou moeten kunnen als je de condensatietemperatuur

op kunt schroeven.

Dat kan met 134 a.

Je kunt zonder problemen naar 70 graden als het moet.

Dan is je verschil met de buitenlucht groot genoeg voor een Drycooler.

Ik heb zelf warmwatervoorziening gemaakt en kwam via 507 en toen 407c bij

134 a.

Dit draait met een bitzer perfect.

M'n boylewater is 55 graden en 1x weeks ga ik naar 70 graden.

De condensatie is dan 75 graden en dat is nog binnen het gebeid van de machine.

Je drycooler moet je dan wel grootgenoeg nemen.

groet hen