Hoogrendements olieafscheider van 500 kW?

• Hans Erkelens

Ik ben al enige tijd op zoek naar een (leverancier van) een hoogrendements olieafscheider, die een vermogen van ruim 500 kW bij +5/+45 met R22 aan kan. Persgasdebiet tot ca 200 m3/h.

De meeste afscheiders stoppen met het grootste model bij ca 460 kW.

Het betreft een zuigercompressor (pulsatie) van Carrier, type 5H126 aan boord van een schip (extra trilling).

Wij hadden eerder een (qua vermogen iets te kleine) AC&R S5414 helical afscheider geplaatst. Deze functioneerde prima qua afscheiding, maar de (gietstuk) schroef sneuvelde na enkele maanden.

De klant had op eigen initatief een TEKO afscheider geplaatst, maar raakt nu zijn olie kwijt. De TEKO zou tot 200 m3/h aan moeten kunnen, maar met een inhoud van slechts 19 liter (gas) heb ik mijn bedenkingen over deze afscheider. We zijn nu vier afscheiders verder en zoeken een goed alternatief.

- de TEKO heeft onvoldoende afscheidend vermogen

- AC&R onderkent het probleem met de helical niet.

- Carrier weet niet welke afscheider er op hun compressor past.

- De reguliere groothandels hebben geen passend product.

Heeft iemand de gouden tip?

• henvdk

mail is onderweg hans.

gr. hen

• martin

hans,

de werking van een olieafscheider wordt bepaald door de eigenschappen van de olie en de eigenschappen van het koudemiddel.. dus eigenlijk de adhesie tussen de olie en het koudemiddel. de temperatuur en druk waaarbij de olieafscheider wordt aangesproken is zeer belangrijk.

we hebben een onderzoek naar gedaan en dit heeft geresulteerd in een aantal nw producten. we zitten wel meer in de industriekoeling, maar het principe is het zelfde. kijk maar eens op de website. Een drie stage afscheider werkt tegen woordig zeer goed. Voor koelmiddelen, welke zijn samengesteld uit verschillende gassen werkt maar 1 basis methode. plotseling de snelheid er uit halen , dan wordt de afscheidergraad versterkt.

met vreindelijke groet

martin Wierbosch