Hoe zit het nou?
Een klant waar we veel komen heeft ook een koelinstallatie met pakkem beet zo'n
800 kg propaan.Moet er hier periodiek iets aan gedaan of niet? Moet dat door
een koeltechnisch bedrijf of niet?
Gr. Art
Beste Art,
Het gaat hier om een koelinstallatie en mede gelet op het koudemiddel is het evident en heel verstandig dat een deskundig NVKL-Lid de installatie onderhoudt en controleert. De installatie valt niet onder het STEK-regime, maar om de bedrijfszekerheid en juiste werking te waarborgen is regulier onderhoud/service zeer gewenst.
NVKL
Joop Hoogkamer
Al is het niet wettelijk verplicht, lijkt het mij toch raadzaam voor een goede controle van dergelijke installaties.
Ik heb daar zelf geen ervaring mee met dergelijke installaties maar het woord “propaan†geeft bij mij al een gevoel dat je wel voorzichtig moet wezen en zeker moet weten wat je wel en niet kan doen. Een grote knal lijkt mij niet er aantrekkelijk. (of is daar hier geen gevaar voor?)
Het zal wel niet gebeuren, maar mocht er onverhoopt de boel toch de lucht in gaan en er is geen onderhoud gepleegd, om wat voor rede ook, zou ik niet graag in de schoenen van eigenaar, van dergelijke installatie staan.
De vraag van Art was ; “MOET er periodiek onderhoud worden gepleegd.?”
Dat is wat anders dan ;gewenst of verstandig etc. etc.
Moet wettelijk dus niet.
Het is wel verstandig dat de eigenaar zich wel vrijwaart bij z'n verzekeraar.
Doch het is me niet bekend dat een auto op LPG of rijdend met het zeer brandbare
en explosieve loodvrije benzinemengsel ooit door een verzekeraar geweigerd is omdat zijn auto geen periodiek onderhoud had.
Als de klant zich goed laat instrueren ,kan hij zelf de installatie inspecteren en zelf beoordelen of de installatie onderhoud nodig heeft.
Vaak weet zo'n klant meer van z'n installatie dan een willekeurige koeltechnieker.
Dat de arbeidsinspectie daar maar controleert op de PED
i.p.v. bij bedrijven waavan ze de adressen hebben van de NVKL.
groet hen