Wederom een bedrijf zonder papieren

• peter van dien

Op woensdag 15-08-2007 be ik gebeld door een turks restaurant met de vraag of de dubbeldeurs koelkast kon nazien de groente was bevroren en de compressor bleef lopen ik ben daar geweest en zag een elektr. regelaar waarvan de contacten van de compressor naar een gewone thermostaat gingen dus er was al aan geknoeid.

Ik heb afgesproken dat de regelaar vervangen moest worden, dat was geen probleem als het vrijdag als kon, dat kon

Ik kom op vrijdag 17-08-2007 en er waren twee turken aan het werk met freon 134 de witte freon flessen waren verpakt in grijze vuilniszakken zodat ze van buiten af niet gezien konden worden.

Ik heb woensdag gemeten en de koudemiddel vulling was 100% OK

Over knoeiers gesproken waarom worden deze klanten niet gecontroleerd als je alle buitenlandse zaken zou controleren dan zien wij geen millieu controleurs meer want die hebben het dan verschrikkelijk druk.

• Terpstra

Hallo Peter,

Wat hebben wij toch een mooi vak.

• henvdk

Peter ,ze zeggen wel eens dat buitenlanders niet willen werken.

Dat kun van koeltechniekprutsers dan toch niet zeggen.

(grapje)

• Hans Erkelens

Peter, nog even een reactie op dit bericht.

Wij hebben erg weing klanten in de allochtone horeca of toko's. We hebben er ooit wel voor gewerkt, maar werden altijd voor “duur” versleten. Alles moest altijd zo goedkoop mogelijk gerepareerd worden en de apparatuur was altijd tweedehands of uit de onderkant van de markt. Als je dan een lekje in een systeem had gerepareerd en een maand later was hij op een andere plek lek, dan werd er het hardst geroepen om garantie. Nou… daar hebben wij maar afscheid van genomen.

Wij maken ons nog steeds sterk voor: “we doen iets goed of we doen het niet”. Dan maar zonder bovengenoemde doelgroep. Die houdt zichzelf wel in stand door beunhazen of landgenoten met geringe kennis, een schroevendraaier en een fles gas.

Bovengenoemde werkwijze volgt vaak uit de achtergrondcultuur. Mijn vrouw komt uit zuidoost Azie, en daar moeten de kleine zaakjes echt heel hard werken voor een paar centen. Er is nauwelijks geld voor apparatuur, en reparaties kunnen een “maandsalaris” kosten.

Daarom wordt de boel met “plakband en touwtjes” aan de praat gehouden, en eerlijk gezegd heb ik veel bewondering voor de manier waarop men zich daar bedruipt.

In Nederland ligt de situatie natuurlijk volstrekt anders, maar zelfs goedlopende zaken hebben hier vaak nauwelijks geld over voor een goede inventaris. Men rijdt liever een vette auto.

Als zo'n zaak ooit gecontroleerd wordt zijn de installaties vrijwel altijd kleiner dan 3 kg koudemiddelinhoud, en wordt er hooguit gekeken of er een kenplaat aanwezig is. Een vieze keuken vindt men namelijk veel gevaarlijker, en eventueel aanwezige illegale arbeiders leveren geen belastingcenten op.

Over de kenplaat: Een sticker is zo geplakt, en men voldoet weer aan de regels. Dat er tussentijds aan de apparatuur geknoeid wordt staat nergens geschreven en valt niet te controleren.

Vaak kijkt de controleur alleen naar de tekst “kenplaat koelinstallatie” en niet eens naar de ingevulde gegevens. Vaak klopt daar ook geen zak van. Soms worden er zelfs fictieve registratienummers gebruikt. Ja, het is makkelijk om de hele regelgeving om de tuin te leiden.

• peter van dien

Hans,

Ik ben begin dit jaar op verzoek van de mllieu politie bij hun geweest en deze mensen uitgelegd hoe je de inhoud van een installatie globaal kan bereken.

Ze kamen met grote regelmaat stickers tegen met een koelmiddel inhoud van 2.99 kg ze moeten geloven wat er op staat een ieder normaal denkend mens kan zien dat het niet klopt een gemiddelde geijkte weegschaal heeft een aanduiding per 50 gram het is 2.95 of 3.00 kg maar het zijn altijd de zelfde die dit flikken.

Ik heb niets meer van de millieu politie gehoord waarschijnlijk is het te moeilijk om het in te schatten maar voor 50.000.00 euro per jaar wil ik hun wel helpen dan stop ik met dit ondankbare werk.

Je schreef dat er bij julie weinig allochtonen zijn bij ons steekt het de moord van elke zaak die leegkomt komt er een buitenlander in ze gaan verbouwen en na de verbouwing vraag je je af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben met alleen oude rotzooi die wij hebben weggegooid hun nemen het mee en ze plaatsten het in hun “nieuwe ”winkel" en als het niet werkt dan bellen ze op en beweren rustig dat het altijd goed heeft gewerkt en als wij (wij zijn nog maar met 3 zeer kleine bedrijfjes in Den Haag, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam, Zoetermeer, Wateringen en Wassenaar) niet komen dan komt er een zwartwerker meestal alleen met een Stek dilpoma of een monteur van een van de grote koelbedrijven die lopen te roven en te stelen van hun baas en overdag van de klant van de baas materiaal ed. als wij niet gaan dan worden wij totaal uit de markt geprijst.

Ik kan zeggen dat er zeker een 12 monteurs dag en nacht aan het werk zijn zonder over de papieren te beschikken en ze betalen ook niks sommigen hebben een WAO uitkering een monteur uit Zoeterneer heeft gewerkt bij een bedrijf uit Gouda en heeft een WAO uitkering en zijn baas weet ervan want die heb ik zelf gebeld omdat deze man tegen mijn klanten liep te lullen dat ik te duur was.

Zou je mij een e-mailtje kunnen sturen ik heb waarschijnlijk nog een leuke inkoop voor je.

peter