Lek zoeken met ar-glo

• peter van dien

Hallo,

Ik ben bezig aan een installatie 11 jaar ingebruik met een koelmiddel inhoud van 70 kg R22 en een olie voorraad incl afscheider en olie vat van 24 L.

Omdat er een weinig koelmiddel verlies is heb ik 5 spectrline glostick capsules type GS3/LT mineraal in de installatie gedaan.

Ik heb begrepen dat ar-glo alleen met de olie meegevoerd wordt en niet met het koelmiddel hoe krijg je dan ar-glo door het hele systeem om een lekkage te zien.

Ik dacht zelf een paar liter olie even voorbij de olieafscheider in het systeem te doen om zo de eventuele lekkage beter zichtbaar te maken.

OF ??

Is er iemand met een beter idee?

Ik zit niet te wachten op sterke verhalen van monteurs die twee straten terug al de lekkage zien.

Ik moet zeggen dat ik al minstens 5 jaar twee lampen heb en ik heb nog nooit een lekkage gezien. Alleen veel gele vlekken op de verdampers en de leidingen maar dat was schimmel.

peter

• Paul <beheerder>

Hoi Peter,

De arglo mengt met de olie maar de olie komt door het hele systeem heen.

Ondanks de olie afscheider. Ik ben al eens bij een installatie geweest met arglo en olieafscheider. Maar vondt met de lamp wel een lekkage op de verdamper.

Het enige nadeel van de arglo is dat je het haast niet verwijderd krijgt en dat je dus ook oude lekkage sporen ziet. Je zou ter test als het kan even een schraderventiel in kunnen duwen en kijken of je hier arglo ziet. Ander na deel is dat je de olie niet meer kunt analyseren.

veel geluk met lekzoeken

groet

Rene

Ps als ik een lekkage 2 straten verder op al is het een dikke nh3 lekkage en bel ik eerst de brandweer maar eens

• peter van dien

Rene,

bedankt voor je reactie maar ik al een paar ventieltjes opengezet en kwam alleen freon 22 uit geen olie anders zou het iets vet zijn maar nee.

op de installatie staan 14 verdampers gemiddeld 6 ventilatoren per stuk en ongeveer 5 meter lang ook per stuk er is ongeveer 400 meter pijp gebruikt een condensor op het dak 5 x 1,5 meter 5 ventilatoren en heel veel solderingen, afsluiters en t stukken dus het zoeken is niet makkelijk.

Maar is het zo dat je het met een gele bril beter ziet of maakt het niks uit.

peter

• Tolletje

spoelen met water en zeep en een beetje gootsteen ontstopper daarna slopen en afvoeren want schoon metaal gooit makkelijker weg.

• R.CARRIER

Hallo Peter

Het beste wat je kunt doen is een goede lekzoeker pakken, als er een lek in zit vind je deze net zo snel met een goed werkende lekzoeker.

Ik heb zolang als ik in de koeltechniek zit nog nooit ar-glo gebruikt.

Groeten R.CARRIERpeter van dien schreef:

>

> Hallo,

> Ik ben bezig aan een installatie 11 jaar ingebruik met een

> koelmiddel inhoud van 70 kg R22 en een olie voorraad incl

> afscheider en olie vat van 24 L.

> Omdat er een weinig koelmiddel verlies is heb ik 5

> spectrline glostick capsules type GS3/LT mineraal in de

> installatie gedaan.

> Ik heb begrepen dat ar-glo alleen met de olie meegevoerd

> wordt en niet met het koelmiddel hoe krijg je dan ar-glo door

> het hele systeem om een lekkage te zien.

> Ik dacht zelf een paar liter olie even voorbij de

> olieafscheider in het systeem te doen om zo de eventuele

> lekkage beter zichtbaar te maken.

> OF ??

> Is er iemand met een beter idee?

>

> Ik zit niet te wachten op sterke verhalen van monteurs die

> twee straten terug al de lekkage zien.

>

> Ik moet zeggen dat ik al minstens 5 jaar twee lampen heb en

> ik heb nog nooit een lekkage gezien. Alleen veel gele vlekken

> op de verdampers en de leidingen maar dat was schimmel.

>

> peter

• Don Gerard

Geduld is nodig. De Arglo spoelt inderdaad mee met het restant olie dat niet door de afscheider retour wordt gestuurt. Is ook niet erg. Maar het kleine beetje wat wel meegaat moet door het systeem heen en vergt, afhankelijk van de grootte, tijd. Dus erin stoppen en na een week of twee terugkomen en lekzoeken.

Zelf vindt ik het handig om de reguliere lektesten van twee ( was vier) keer per jaar snel te kunnen uitvoeren. Wel met je rekening houden dat de vloeistof/olie niet overal in de installatie komt. Denk bijvoorbeeld aan bovendste kijkglazen van de vloeistoftank enof de prop op de tank.

En inderdaad met R22 en een goede lekzoeker moet het lek te vinden zijn bijvoorbeeld de ZX-1 van TIF of de D-tek.

Groeten Gerard.