Airco: liggend opbergen een probleem?

• ke:os

Ik heb een mobiele airco en wil die binnenkort weer opbergen in onze schuur. De schuur heeft een kleine zolder en wegens plaatsgebrek moet ik die airco daar opbergen. Nou is het probleem dat die airco niet staande kan plaatsen op die te lage zolder. Dus moet ik de airco plat leggen. Kan iemand met verstand van airco's zeggen of dat nadelig is voor de levensduur van de airco? Ik weet verder wel dat ik de airco, voordat ik hem ga gebruiken, circa 8 uur rechtop moet laten staan in verband met de koelvloeistof.

• kennard

Hallo,

Je kunt ‘m wel op z’n kant bewaren, maar echt goed is het niet natuurlijk.

Verder mocht je toch beslissen om t wel te doen, laat'm dan zeker 24 uur rechtop staan voor je 'm aan zet.

De olie uit de compressor loopt door het syteem als je'm op z'n kant legt, dit moet dan weer de tijd krijgen om terug te zakken naar je compressor.Hoe langer rechtop hoe beter dus.

Doe je dit niet dan draait je compressor kapot.

Gr,

kennard

• ke:os

Misschien kan ik beter, voordat ik de airco ga gebruiken, voor de zekerheid 48 uur wachten.

Dank je voor je antwoord en uitleg. Hier kan ik weer mee verder.

• icecube

bedenk wel dat de hedendaagse mobieltjes niet vanzelfsprekend uitgerust zijn met scroll compressoren, en als de olie aan het verkeerde eind van de compressor zit,het geheel nogal wat te verduren zal krijgen qua tegendruk,wat de levensduur ook zal beperken.

bij een éénmalige actie….mogelijk,maar iedere winter ???

ik hoor het wel, nooit te bang om bij te leren.

grtz Ice