airco leidingen beugelen conform PED

• Hans Erkelens

Beste collega's en/of instanties,

Langs deze weg hoop ik wat reacties uit het veld te krijgen m.b.t. het onderstaande:

Iedere nieuwe koelinstallatie of airco dient (tegenwoordig) te voldoen aan de PED, ook kleine categorie 1 systemen (dus ook kleine split airco's).

Het leidingwerk dient te worden aangelegd volgens de norm EN 378. Nu rijst bij ons de vraag hoe leidingwerk van zacht koper in bijvoorbeeld de maten 1/4-3/8 dienen te worden ondersteund of gebeugeld.

We hebben zelf de EN 378-2 er op nageslagen, maar deze geeft pas maximale beugelafstanden aan voor leidingen vanaf 15 mm. Wat nu als de leidingen kleiner zijn?

Het is makkelijk te stellen dat een catergorie 1 installatie toch niet wordt gecontroleerd. (ten minste door een NOBO dan, want de arbeidsinspectie kan er natuurlijk nog wel op toezien) Maar als je een VRF systeem bouwt in categorie 2, waarbij de aftakkingen van de centrale zuig/vloeistofleiding soms ook de maten 1/4-3/8 hebben, moet er voor deze maten toch ook een norm zijn voorgeschreven.

Ik ben benieuwd hoe collega installateurs hier mee om gaan. Nog mooier zou het zijn wanneer een controlerende of adviserende instantie zich hier over zou uitspreken.

Alvast dank voor de reacties.

• kennard

Hallo Hans,

Wij hanteren voor het gemak dezelfde beugels en afstanden voor de leidingen die we aftakken bij grote systemen, daarnaast is het zo dat we bij kleine splits de leidingen altijd beugelen met dezelfde regels in het achterhoofd als wanneer we en VRV, close control of andere installatie zouden aanleggen volgens de PED norm.

Het lijkt me wel dat er een norm zou moeten zijn of komen voor het beugelen van kleine diameter koelleidingen, juist ook omdat ze vanaf 15mm het wel doen, waarom dan niet omschrijven wat je met 1/4 of 3/8 aan moet.

Nu doen wij het zelf volgens de regels, maar is dit dan wel goed…?

Moeten de afstanden anders worden….?

Het zou wel duidelijkheid scheppen als hier regels voor zouden zijn.

Groeten,

kennard

• henvdk

Aan Kennard

Leidingen moeten gebeugeld zijn ,zodat ze niet gaan zwiepen of ronslingeren als er iets met de leiding gebeurd.(risocoanalyse)

Opgegeven maten zijn minima ,maar bv 1 m afstand voor 1/4"lijkt me toch wel erg royaal.

Hanteer een afstand waarbij ze niet doorzakt en er keurig strak uitziet.

Onderscheid je van de klusser.

Kabels kregen we vroeger bij de staatsmijnen op als beugelen om de 30 cm.

In de praktijk maakte ik daar al snel hamersteellengte van.

En dat ging sneller en zag er goed uit.

Ik denk zelf dat een 1/4 leiding best om de 30 cm onder een zadel mag zitten.

e.v.t. samen met een 3/8".

Jammer dat je de zgn. penzadels 1/4 met 3/8"niet meer ziet.

Dus strak leggen en trillingvrij van andere metalen.

groeten

• Hans Erkelens

Kennard,

Wat zegt de NOBO over het beugelen van deze dunne leidingen op de wijze zoals jullie doen, wanneer je dit VRF systeem laat keuren?

• kennard

Beste Heren,

Wij gebruiken voor 1/4 en 3/8 een beugelafstand van 50 cm bij kleine splits, bij VRF sytemen hanteren ze hetzelfde volgens mij.

Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij de keuringen van de nobo, dit doet een collega van mij altijd, hij verzorgt ook onze eigen keuringen verder.

Ik zal eens navraag doen hoe daar over word geoordeeld.

Groeten,

kennard

• Hans Erkelens

Dank voor de reacties tot zo ver, maar ik zou graag wat meer reacties uit het veld ontvangen. Er moeten toch veel meer installateurs zijn die installaties in catergorie 2 bouwen? Of is werken volgens de PED echt nieuw voor de meesten?

• Terpstra

¼ en 3/8 leiding bij een kleine airco wordt toch al samengebonden waardoor er een (uiteindelijk) een grotere diameter ontstaat. (beugelen doe je om de leidingisolatie en natuurlijk in dit geval niet om de schone koper leiding) als je daar dan ook netjes je stroomkabel bij legt zit je al gauw op een diameter van 30-40mm.

In de regel houden wij dan ongeveer 1,5-2 mtr aan.

Zou het voor het gezicht nog niet strak genoeg zitten worden er meer klemmen/beugels geplaatst.

• peter van dien

waarom maakt een ieder zich druk om een los pijpie ik zal binnenkort het een en ander op internet zetten met foto's dan zien julie losse pijpies en de amateur gaat maar door controle ???? pleur je handel erin pijp langs een muur aan de regenpijp over het plafond door gaten die niet geboord zijn maar gehakt veel scherpe stukken elektra ?? een tweeling snoertje poolse methode wat “aarde” daar groeien toch alleen maar plantjes.

volgend jaar heeft niemand nog geld over voor een mooie installatie het moet werken anders niet

peter

• Hans Erkelens

Ja Peter, dit soort gooi- en smijtwerk komen wij ook wel in het veld tegen. Het zal ook wel niet uit te bannen zijn. Helaas.

De installatie die wij momenteel bouwen (categorie 2) is voor een respectabele opdrachtgever, en die moet volgens alle regels aangelegd worden. Deze klant heeft daar wel geld voor over. Gelukkig.

Voor wat betreft de controle en handhaving… Tja, de tijd zal het leren.

• Ron

Je kunt de leidingen ook in een goot leggen

Dit is niet alleen netjes maar beschermt de isolatie ook nog eens!