stek

• icecube

yo kolega's,

Ben een 50 jarige service-monteur uit België en verneem dat er EINDELIJK iets in de maak is als het in Nederland beruchte “STEK”.

nu had ik graag van iemand een kopij van zo een cursus geleend,om mij bij voorbaat te wapenen tegen wat eventueel komen zal.

U moet weten dat in België de wetgeving nog 100jaar achter loopt,en er nu pas aan gewerkt zal worden om het kaf van het koren te scheiden.

er zal voor vlaanderen een dergelijk attest vereist zijn,voor wallonië en natuurlijk moet Brussel appart zijn,om niet uit de boot te vallen.

dus in de toekomst moet een belg om in eigen land te werken , 3 attesten bezitten,

dus drie maal de kostprijs voor hetzelfde maar in een andere taal.

alle hulp is welkom,mag in pdf of dergelijke zijn,

grts m8s, icecube

• henvdk

Het F-gassen besluit en de PED is voor heel Europa.

Als er een certificering komt en zoiets komt , is die voor alle landen in Europa geldig.

Dus je hoeft er geen drie te halen.

De Stek verdwijnt en de EN 378 en de PED richtlijn wordt onze vademecum.

Wacht dus nog even .

Wie weet is die certificering elders in Europa veel lichter.

En dan haal je hem daar.

gr hen

• Terpstra

certificering komt niet, die is er al volgens mij met de PED.

Wat mij echter verwonderd is, dat de arbeid inspectie “hoopt” dat bedrijven die daar verder niet aan doen of er aan werken om dit op het juiste spoor te zetten ook zullen volgen. Voorlopig ontspringen die weer de dans.

Men heeft ook met de “STEK” de beunhaas niet weten te verdelgen.

De gene die in het verleden zijn zaakjes redelijk op orde had, is nu weer de pineut

en wordt weer te grazen genomen.

Denken ze nu werkelijk dat met de PED dat wel zal lukken? denk het niet.

De beunhazerij is nog nooit zo groot geweest. Denkend aan airco uit de bouwmarkt.

Wil men dat probleem aanpakken zal simpel, verkoop van dergelijke aparatuur verboden moeten worden voor bedrijven die niet voldoen aan STEK of PED . Dan pas, kun je er wat aan doen. Dat zou dan ook naar de groothandel moeten worden doorgevoerd. Ik weet van uit het verleden, dat groothandels die aan jan en alleman verkopen. (zonder stek)

17 jaar geleden toen ik koos om eigen baas te zijn, waren er nog bedrijven die eisten dat je NVKL-lid moest zijn alvorens ze je leverden.

• peter van dien

Hr. Terpstra,

Ik ben het volkomen met je eens zolang iedere inpecteus alleen maar kijkt naar een sticker en een onderhoudscontract en niet naar het werk zal het nooit verbeteren.

Als je in Den Haag kijkt hoeveel supermarkten en slagerijen er ingericht worden door zg koelmonteurs zonder papieren en turkse bedrijven die hier twee dagen komen werken met een ploeg mensen om een komplete supermarkt in te richten zonder de vereiste papieren zonder stickers en op de machines arabische krullen en geen voor ons leesbaar geschrift en dan de polen die komen met een vrachtwagen vol danfos spullen en benaderen iedereen die koeltechnische spullen nodig heeft voor 25 % van de prijs die wij netto betalen.

er zijn installateurs die zeggen dat ik niet moet zeuren en een ander klantenkring moet gaan zoeken ik kan je dit zeggen ik hoop dat ze hetzelfde gaan meemaken als ik dan gaan ze vanzelf met hun grote bek aan het gas.

pas kwam er een buitenlander naar mij toe of ik een koelinstallatie wilde aansluiten een nieuwe installatie bitzer aggr. 3 pk eco verdamper regelapp. en leidingen ik vroeg aan hem waar hij deze spullen gekocht had hij had het gekocht bij een groothandel in rotterdam met 50% korting.

hij zoekt nog steeds iemand die het kan aanleggen het zal wel weer een zwartwerker worden of een bulgaar of pool want die werken hier voor 12,50 euro per uur.

je hebt het over het probleem aanpakken

zolang er alles verkocht mag worden ook koelmiddel dan is het makkelijk voor iedereen om te sleutelen vergelijk het met de koffie shops ze mogen het wel verkopen niet inkopen maar de chaufeur van een minister gaat naast het binnenhof wel weed halen voor zijn baas.

wij worden als oud vuil uitgeknepen het beste is uitschrijven bij de kvk je stek opzeggen en iemand zoeken die de logboeken voor je wil maken als één bedrijf dit voor een 10 tal bedrijven zou doen dan heeft hij ook een boterham

peter

• henvdk

certificering volgens de F-gassen komt er.

Voor bedrijf en monteur.

Zie brief Europese commissie en nieuwsbrief NVKL.

Binnen 1 jaar moet dat nationaal geregeld zijn (vanaf 4 juli 2007 dus)

Vrom gaat dit bepalen.

gr, hen

• peter van dien

Hen,

het klink te mooi om waar te zijn zoals zoveel linkse ideen is ook dit een flop zolang je alles mag en kan kopen is er niemand zelfs de overheid niet die je tegenhoud het is weggeooid geld en wie gaat dat betalen??

denk alleen maar aan de koopzondagen eerst is het toegestaan en komt er een mafketel die dit wil verbieden en zo gaat het met de stek en de ped en alles wat er nog komt,

Ik denk dat vele hun kop in het zand steken en niet op de werkvloer gaan kijken of ze kijken alleen in hun eigen klantenkring zolang je de horizon niet kan zien zie je niks

peter