freon R22

• hanske

ik kwam dit tegen bij een veilingsite in Nederland?

ik vroeg me af of je als NIET stek-erkend bedrijf 2500 kg R22 mag verkopen(of als particulier) mag kopen??

413-117. FREON R22

41 flessen met FREON R22, totaal ca.: 2500 kg.

BOTLES WITH FREON R22, total app.: 2500 kg.

Start Datum: 14 December 2007 17:00

Eind Datum: 19 December 2007 18:00

Tijd tot start / sluiting:

Kavel live volgen: Klik hier. •

Aantal: 1

voor de duidelijkheid,beginbod is 1000 euries.

• Hans Erkelens

Dat is het hem nu juist: De handel in koudemiddelen is vrij, dus zolang het geen verboden koudemiddel is (R12, R502) mag iedereen het verkopen en aankopen.

Daar heb ik mij in het verleden al vaker boos om gemaakt. De erkende installateur moet namelijk wel zijn koudemiddelbalans strikt verantwoorden.

Maar er is verbetering op komst. Als onderdeel van het nieuwe F-gassen besluit mogen chemische koudemiddelen straks uitsluitend worden geleverd aan gecertificeerde personen/bedrijven. Eindelijk gerechtigheid denk ik dan.

Vervolgens hebben wij de vraag gesteld of dit ook geldt voor airco's, die voorgevuld zijn met een chemisch koudemiddel, maar daar hebben we nog geen sluitend antwoord op gekregen. Dat zal op Europees niveau besloten moeten worden.

Zelf ben ik van mening dat het leveren van voorgevulde airco's net zo goed onder deze regeling valt. Je levert immers koudemiddel, alleen dan in een andere verpakking. En waar ligt de grens kwa inhoud?

Om de airco groothandelaren niet dwars te zitten stellen wij dan dat ze de units aan iedereen mogen leveren, maar als de afnemer niet erkend is, zal het koudemiddel moeten worden afgetapt.

Wordt het gehalte prutswerk en doe het zelf waarschijnlijk ook sterk gereduceerd. Een goede ontwikkeling voor onze branche.

• peter van dien

Goedendag,

Na een zeer zware periode pak ik langzaam de draad weer op.

Hans

in 1993 heb ik voorgesteld aan het min van from, stek en de nvkl om aan het stekdiploma een freon pas te hangen zodat iedere monteur of bedrijf het fles nummer en de inhoud en het type gas op zijn naam heeft en daar verantwoordelijk voor is het enige wat ik te horen kreeg is “brussel is er op tegen” volgens mij hebben ze nog nooit moeite gedaan om dit door te drukken maar zoals zovele keren in nederland laten ze het eerst toe en als het niet meer terug te draaien is dan kost het zeeeeeer veel geld om aanpassingen te maken.

wat betreft de airco's

iedere geimporteerde airco is gevuld met stikstof zoals in alle koelaggregaten op de airco's staan een vulgewicht deze worden gevuld door een stek bedrijf en alle problemen zijn de wereld uit.

Hoe simpel wil je het hebben

peter

• henvdk

Ik kwam vorig jaar een Turkse montageploeg tegen die ,hier in nederland, voor een gerenommeerd nederlands bedrijf een vriescel aan het monteren was.

Om de naden tussen de panelen dicht te kitten gebruikten ze 2 componenten PUR

Op de flessen stond bij de ene R12 en bij de ander r134 a als drukmiddel.

Dus hanske,

Waar zijn die kg 's te koop.

Ik kan ze goed gebruiken.

Prive ben ik geen koeltechnisch ondernemer meer, maar een adviseur.

Trouwens ,ik kan ze toch legaal en geboekt verwerken?

gr. hen

• Jan

Wat info van de douane site:

http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/vgem/hvgem_40-03-00-05.html

• Hans Erkelens

Mooi verhaal van de douane. Hun medewerkers hebben nu weer een stukje opleiding gevolgd.

Er staat in deze tekst ook dat overtredingen, geconstateerd door de douane, gemeld moeten worden bij VROM inspectie. (zoals iedere burger dit kan doen)

Maar deze laatste neemt in deze kwestie nu juist een zeer afwachtende houding in. Sterker nog: iedereen kan zijn gang gaan, en er wordt niet tegen opgetreden zolang er geen direct gevaar dreigt. Dat is al een aantal jaren zo.

Dus kom nu maar snel met de nieuwe Europese verordening, zodat er (hopelijk) voor iedereen duidelijkheid is, en de instanties weer tot veroordeling van overtreders moeten overgaan. Het speelkwartier is nu wel zo'n beetje voorbij.