Dat is het hem nu juist: De handel in koudemiddelen is vrij, dus zolang het geen verboden koudemiddel is (R12, R502) mag iedereen het verkopen en aankopen.
Daar heb ik mij in het verleden al vaker boos om gemaakt. De erkende installateur moet namelijk wel zijn koudemiddelbalans strikt verantwoorden.
Maar er is verbetering op komst. Als onderdeel van het nieuwe F-gassen besluit mogen chemische koudemiddelen straks uitsluitend worden geleverd aan gecertificeerde personen/bedrijven. Eindelijk gerechtigheid denk ik dan.
Vervolgens hebben wij de vraag gesteld of dit ook geldt voor airco's, die voorgevuld zijn met een chemisch koudemiddel, maar daar hebben we nog geen sluitend antwoord op gekregen. Dat zal op Europees niveau besloten moeten worden.
Zelf ben ik van mening dat het leveren van voorgevulde airco's net zo goed onder deze regeling valt. Je levert immers koudemiddel, alleen dan in een andere verpakking. En waar ligt de grens kwa inhoud?
Om de airco groothandelaren niet dwars te zitten stellen wij dan dat ze de units aan iedereen mogen leveren, maar als de afnemer niet erkend is, zal het koudemiddel moeten worden afgetapt.
Wordt het gehalte prutswerk en doe het zelf waarschijnlijk ook sterk gereduceerd. Een goede ontwikkeling voor onze branche.