verdamper

• peter van dien

hallo

ik heb een installatie in onderhoud ruimte temp -20°C elekt ontd. voor de verdamper siarco 11 jaar in bedrijf een magneet klep, cap verd 12 kw 4 vent. lengte zuigleiding (35 mm harde pijp) van bocht naar de verd tot bocht recht naar boven 14 meter recht over de cel om de meter een beugel.

probleem,

regelmatig is er een pijp op de rand van het aluminium (verdamper) gescheurd het is niet op een plaats maar steeds op een bocht of iets verder.

mijn vraag is,

zou de zuigleiding over deze lengte zoveel kracht kunnen uitoefenen dat de verdamper continu een klein beetje heen en weer gaat zodat de pijpen metaalmoeheid gaan vertonen?

ik ga in 2008 een nieuwe verdamper plaatsten wie kan mij een tip geven ook eventueel een trillings demper vlak bij de verdamper of zijn er expantie stukken die ik kan gebruiken als het door krimpen en uitzetten van de zuigleiding de oorzaak is.

wie heeft ervaring met siarco.

peter

• Willem

Weet niet hoe oud de verdamper is, maar verdampers en condensors waren zeker in vroegere tijden flinterdunne pijp (ivm “blazen” tbv vastzetten lamellen), tegenwoordig wat meer eisen aan minimum dikte van de pijp.

Maak dit zelf met enige regelmaat mee vooral bij (wat grotere) condensors de slijtage van de pijp op de eindplaten, en na verloop van tijd dan de (diverse) lekkages

Ik denk dat je de juiste aktie al aangeeft, het vervangen van het geheel door een kwalitatief goede verdamper (keuze genoeg denk).

En mbt je vraag van uitzetting, denk dat bij een vriescel verdamper het blok het meeste “werkt” ivm de ontdooiingscyclus

• Willem

sorrie had leeftijd over het hoofd gezien, 11 jaar oud dus