vreemde storing vriescel

• Marble1

Hey

Ik kom een vreemde storing tegen in een vriescel/combi koelcel op 1 instalatie :-( bij een bakker…..

Probleem drukval in vloeistofleiding

situatie

DWM aggregaat (R 404 a)

Centrale condensor met 10 strengen en druk headers

Op deze condensor zitten ook 2 deeg rem/rijs kasten die de condensordrukregeling overrullen

warmtewisselaar (boiler) met veel warmwatergebruik op de vriesinstalatie

dus rem/rijs kasten aan ventilatoren vol vermogen, gevolg vloeistofdruk van de vriezer valt naar een graad of 25 vloeistofleiding ijskoud

Ventilatoren uit………kijkglas vol temp zakt als een speer en vloeistof druk loopt op tot aannemelijk.(alleen de rem rijzers vallen uit op HD :-( )

verdampers en dus ook ventiellen zijn recent vervangen

“oplossingen” tot nu toe…..condensorstreng afgedicht met karton, inst iets overvuld

Mijn vermoeden Header stuk…….(paddestoel model van Alco) maar vervangen is ook zo wat als je niet 100 % zeker bent……

zie ik iets over het hoofd??

• peter van dien

hallo,

hoe oud is de installatie

heeft deze in het begin goed gedaan

hoe is de storing onstaan plotseling of gelijdelijk aan

is deze installatie altijd gevuld met 404 of ook 507

waarom zijn de verdampers vervangen en hoeveel verdampers zijn vervangen

zijn de ventielen van het zelfde merk of type

zijn er terugslagkleppen gebruikt en waar zitten deze

bij een dergelijk installatie zit zeer vaak een zuigdrukregelaar is hier ook aan gedraaid

kijkglas vol temp zakt welke temperatuur

is in deze situatie alles in bedrijf of is een kast aan het ontdooiien

hoeveel aggregaten staan er op die ene condensor als ik het zo zie is het geen centraal systeem

peter

• Marble1

Peter,

Het is geen centrale instalatie…10 losse aggregatan op een centrale condensor

geschiedenis is niet geheel duidelijk maar het is een geretrofitte 502 inst. naar 404A.

deze inst heeft een zuigdrukregelaar op de koelcelverdamper er zit een drukregelaar net na de warmte wisselaar of daar aan gedraaid is is naar mijn weten niet bekend………de koelcel komt ook niet lekker op temp overigens

de temp zakt van - 3 naar -8 in ongeveer 15 minuten als de condensorventilatoren uit staan en alles in bedrijf is.

Verdamper van de vriezer was al vervangen door derden (danfoss ventiel) en de koeler is door mij vervangen recent evenzo met danfoss ventiel.

Het probleem doet zich dus vooral voor met een koude buiten temp en veelvuldig gebruik van de boiler..persgas gaat dus door de boiler komt daar dus koud uit door veel warmwatervraag gaat dan nog eens door de condensor die volop draait vanwege de vraag van de rem rijzers….resultaat…..ijskoude vloeistof en een borrelend kijkglas.

vorige winterperiode heb ik bij deze klant niet meegemaakt maar volgens klant is het nog niet eerder voorgekomen………

• peter van dien

hallo,

ten eerste geloof een klant niet zo gauw is er een logboek waar in iets staat en waarom is de vorige monteur opgestapt

maar goed 10 aggr. op een condensor is niet ideaal

de condensor druk zal dus hoog genoeg moeten zijn om een voldoende druk voor je ventiel te hebben dat is dus niet zo het zou best kunnen zijn dat de installatie met 502 goed werkte

is het mogelijk om de watertovoer naar de boiler af te sluiten zodat je in de zelfde situatie een meting kan doen water temp moet tenminste 20 °C of hoger zijn

ik zou eerst alle temperaturen en drukken meten ook de buiten temp. en laat het even weten

ik heb in het verleden ook problemen gehad met 404 in combinatie met elektronische ventielen het vervangen van 404 naar 507 ging het beter ik had ook last van een borrelend kijkglas terwijl de condensor en het vloeistof vat helemaal vol zat 404 kwam er niet uit

twee technische mensen van ecr en een van alco usa zijn erbij geweest en hebben twee dagen gezocht waarom er geen vloeistof uit de tank kwam ik heb nooit een duidelijk antwoord gekregen later is deze zaak verkocht en de nieuwe eigenaar had een super monteur en ik was niet meer nodig na een anderhalf jaar belde deze mij om te vragen of het normaal was in die periode al 3 dwm machines waren vervangen de regelkast van ecr was half gesloopt van de 5 voelers die normaal aangesloten moesten zijn was er maar een aangesloten en ook deze klant zei dat de vriezer het altijd goed gedaan had liegen dat ze kunnen

peter

• Marble1

Storing (al een tijdje geleden) opgelost………..

Tip van Flip…..laat je nooit verleiden tot het aannemen dat je collega's het goed doen……..controleer alles zelf……..

achteraf bleek er een duse 4 gemonteerd te zijn terwijl er een 1 in had moeten zitten…………….

stoiring opgelost,,,,niet meer bij geweest………….

• Terpstra

Prijsopgave gedaan bij een vreemd bedrijf voor verplaatsing vriescompressor.

(8 cilinder) op 2 grote TOR Helpman verdampers

Bij opnemen gevens leidinglengtes enz. bij bedrijf, wist men mij te vertellen dat er gas te kort zou zijn in installatie. Echter bleek kijkglas geheel gevuld te zijn.

Volgens beheerder was dit opgegeven door monteur van een ander bedrijf want de temperatuur kwam niet laag genoeg.

Het geheel opgenomen: type compressor, type verdampers ventielen enz. de heleboel nagelopen en gecontroleerd op capaciteiten en samenstelling.

De twee helpmans bleken veel te groot te zijn om vatsoenlijk een celtemperatuur te halen van -20.

Heb de klant geconfronteerd met mijn gegevens van zijn installatie, nu wist deze mij opeens te vertellen, dat het een tweedehans installatie was die daar was neergeploft. Echter de installatie was uitgeleind op een omgevingstemperatuur van +8 gr. en moest toen inderdaad draaien op twee verdampers, echter met -20 ruimte temperatuur was 1 verdamper voeldoende.

Ik heb toen eerst een helpman verdamper afgekoppeld en de boel lag wel in evenwicht. (inmiddels al weer jaren geleden)

Hiermee wil ik ook aangeven: het is niet altijd vanzelfsprekend dat samenstelling klopt.

• Hans Erkelens

Albert,

Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als een installatie een te grote verdamper(s) heeft (er van uitgaande dat de compressor voldoende capaciteit bij de gewenste verdampingstemperatuur levert) dan moet de cel toch moeiteloos op temperatuur komen? Het Tv tussen verdampingstemperatuur en ruimtetemperatuur zal kleiner zijn, maar verder zie ik geen probleem.

Zeker bij een vriesinstallatie. Bij koelen kan een te grote verdamper je vochtbalans natuurlijk beinvloeden.

Kun je nader verklaren wat volgens jou dan het probleem was bij deze vriesinstallatie?

• Terpstra

Hallo Hans

Betreffende compressor, deed bij 0 gr. verdampen ongeveer 145 KW.

Verdeeld over 2 verdampers dus 2x 72.5 KW.

Elke verdamper had een capaciteit bij deze condities van ongeveer 67 KW nodig.

Nu bij – 30 gr. verdampen doet compressor ongeveer 41 KW.

Eén zelfde verdamper doet bij -30gr +/- 52 KW (DT8)

Daar heb ik één verdamper afgekoppeld waardoor installatie toch beter ging functioneren.

En daarbij ook ventiel aangepast natuurlijk.

• Hans Erkelens

Duidelijk verhaal Albert, maar dan heb je aan die 41 kW bij -30°C kennelijk wel genoeg om de cel op temperatuur te krijgen.

Groet, Hans