Hallo collega's
Dit klinkt bekend in mijn oren, ik ben nu sinds 10 maanden in Letland en werkzaam bij een koeltechnisch en ventilatie bedrijf.
We zijn nu lid van de EU sinds december 2007, de eerste regels komen nu binnen we moeten een lekkage groter dan dertig(ja 30) kg melden aan de daarvoor bestemde instelling????? welke?.
Voorheen werd er geen registratie van wat voor een installatie ook ,freon of amoniak, bij gehouden.
Ik heb gezien hoe men hier vervangt en repareerd en ja het oude gas wordt afgevoerd in de lucht.
De meeste monteurs hebben alleen praktijk ervaring, geleerd van andere monteurs of Vader,Diploma's zie je hier niet, en boekhouden is van wat dan ook is er niet bij.
ik heb elektra kasten van woningen ,Hotels fabrieken gezien vol met door gekoppeld bedrading en kleuren! ja in alle kleuren aarde voor fase fase voor nul of aarde noem maar op,het is er.
Dit heeft me bijna mijn leven gekost, omdat er een aarde kabel als fase was gebruikt,en was door gesleten op een ijzeren paneel.
Zo zie je maar je hoeft niet eens zover weg te gaan,en er is hier nog een lange weg tegaan voor het zover is dat we gediplomeerd en vakkundig personeel hebben.
groeten Joop