koeltechniek buitenland

• joop loderus

Hallo collega's

Dit klinkt bekend in mijn oren, ik ben nu sinds 10 maanden in Letland en werkzaam bij een koeltechnisch en ventilatie bedrijf.

We zijn nu lid van de EU sinds december 2007, de eerste regels komen nu binnen we moeten een lekkage groter dan dertig(ja 30) kg melden aan de daarvoor bestemde instelling????? welke?.

Voorheen werd er geen registratie van wat voor een installatie ook ,freon of amoniak, bij gehouden.

Ik heb gezien hoe men hier vervangt en repareerd en ja het oude gas wordt afgevoerd in de lucht.

De meeste monteurs hebben alleen praktijk ervaring, geleerd van andere monteurs of Vader,Diploma's zie je hier niet, en boekhouden is van wat dan ook is er niet bij.

ik heb elektra kasten van woningen ,Hotels fabrieken gezien vol met door gekoppeld bedrading en kleuren! ja in alle kleuren aarde voor fase fase voor nul of aarde noem maar op,het is er.

Dit heeft me bijna mijn leven gekost, omdat er een aarde kabel als fase was gebruikt,en was door gesleten op een ijzeren paneel.

Zo zie je maar je hoeft niet eens zover weg te gaan,en er is hier nog een lange weg tegaan voor het zover is dat we gediplomeerd en vakkundig personeel hebben.

groeten Joop

• Hans Erkelens

Hallo Joop,

Leuk ook een bericht vanuit jouw “basis” te vernemen.

Hoe kom je er eigenlijk toe om in Letland in “ons vakgebied” te werken?

Mijn ervaring in Manila was incidenteel, maar teruggekomen in Nederland ervaar ik weer dat er naast ons perfecte, veilige en milieubewuste systeem nog zat wordt aangerotzooit. Het verschil is alleen dat dit niet op papier staat, en dat de uitvoerders nergens zijn geregistreerd, dus de overheid weet het niet.

Natuurlijk is dit geen excuus, maar het geeft wel aan dat je in Nederland ook nog veel onveilige installaties kunt tegenkomen.

• joop loderus

hallo Hans.

Ik woon hier met mijn Letse vriendin,ik heb besloten om hier te wonen en te werken omdat ik nu (52jaar)het in nederland wel gezien heb.

Het wordt elk jaar slechter daar en dan bedoel ik niet alleen de regelgeving, maar ook het leef klimaat.

Ik heb 26 jaar in de verwarming en koeltechniek gewerkt, en er is geen dag dat je niet met de regels om de oren wordt geslagen, natuurlijk moeten er regels zijn maar dan voor de hele wereld,en niet voor enkelen die denken dat ze de wereld kunnen redden.

Hier werk ik nu 8 maanden en het is een verademing,ondanks dat ik de taal nog niet goed beheers is er genoeg werk en waar je komt is er vriendelijk heid en geen gejaag.

Natuurlijk is het gras altijd groener bij de buren, en zijn de lonen hier lager , maar dat is de levens standaard ook.

Persoonlijk ben ik erg blij dat ik deze stap heb genomen, en met mij zijn er nog enkele Nederlanders hier in diverse functie's van architekt tot direkteur van een bedrijf.

En we zijn het er allemaal over eens dat de keuze goed gemaakt is.

goeten Joop

• peter van dien

Joop,

het is leuk dat je dat schrijft maar denk je echt dat er verschil is in jouw nieuwe land en on nederland?

het enige verschil is dat er bij jullie geen regels zijn en iedereen maar wat doet en bij ons zijn er regels en iedereen loopt met oogkleppen op ze weten het wel maar laten he oogluikend toe.

niemand wordt hier aan de schandpaal genageld leveranciers doen er aan mee ze verkopen gewoon contant aan de zwartwerker en die geeft de bon met de korting aan zijn klant dus die weet ook wat onze standaard netto prijs is

er zijn monteurs van friado en frimex aan het klussen er is er een bij met een wao uitkering een surinamer met alleen een stek diploma die (al een jaar of 15) rotzooit er maar op los maar hij is dan ook heel goedkoop

ook ik heb het wel gehad met de koeltechniek en alle gluipogen er om heen

volgens mij heb je het goed gedaan er is in nederland geen eer meer te behalen en echte geitenwollensokken kan je daar goed gebruiken wij hebben er in nederland nog wel een paarhonderd duizend rondlopen neem ze mee en laat zien hoe het ook kan

peter

• joop loderus

Hoi Peter.

Je hebt gelijk wat betreft het aan klooienvan diverse mensen en bedrijven,ik heb het allemaal van dicht bij mee gemaakt en ja zelfs de importeurs werken hier aan mee.

Ze verkopen aan niet stek gecertificeerde bedrijven, en die op hun beurd leveren en monteren,en als je komt bij de zoveelste lege machine moet je kiezen voor klant of je geweten tenslotte ben je een stek monteur.

In ieder geval is de keus die je maakt altijd tekoste van je zelf.

Dat hier geen regels zijn is niet helemaal waar, maar ze zijn er niet zoals in holland en ja het zal nog vele jaren duren voor het zover is(hopelijk).

Die mensen die jij bedoelt mag je houden, maar vak mensen kunnen hier zeer zeker een goede boterham verdienen.

En dat is eigenlijk op het hele installatie vlak,het land is naar de onafhankelijk heid van Rusland leeg gelopen wat betrefd kennis.

Zelfs nu nog wordt er door allerlij uitzend bureaus uit het buitenland geprobeerd mensen weg te halen onder het mom van hoge verdienste.

Bij steeds meer gebrek aan goedkope Polen en andere, probeerd men het nu hier.

Ik kan je verzekeren dat als je hier wilt werken als techneut je meer kan verdienen dan in holland,en dat zonder stress.

groeten Joop

• Hans Erkelens

Joop,

Als jullie nu ook lid zijn van de EU, dan zullen jullie toch ook al invulling moeten geven aan de PED, en straks het F-gassen besluit?

Merk je daar al iets van? Hoe gaat men hiermee om binnen het bedrijf waar je werkt?

• joop loderus

hoi Hans.

we zijn nu net 2 maanden lid jammer genoeg, maar dit is een klein land met amper 2 miljoen inwoners.

Van de ped en f gassen besluit is hier nog niets vernomen,althans niet bij ons bekent.

als dit er komt kan 99%van de monteurs naar huis en naar school ik heb al aan gegeven dat er hier gewerkt wordt naar kunnen en geweten en er weinig of geen scholing is.

Zo ik denk niet dat men hier op zit te wachten.

Dit heeft net als zoveel dingen hier erg veel tijd nodig,en dan bedoel ik niet een of twee jaar maar jaren.

Er is hier werk genoeg te doen zonder al die regeltjes dit land is erg aan verandering toe, maar hoe verander je de mentaliteit van een bevolking dat een geschiedenis van onder drukking door menig land heeft.

Als men hier ziet wat de ped of stek of wat dan ook voor werk met zich mee brengt,

kun je de koeltechniek wel op ruimen.

groeten Joop

• henvdk

Joop,

Aan de PED voldoen is niet zo'n probleem als je je vak kent.(fabrieksverklaringen verzamelen)

Aan de F-gassen wordt voor jullie nog eenvoudiger.

De laagste eisen van EEN van de EU landen , is voor de gehele EU geldig.

Begin dus maar een cursus-bureautje voor andere EU-landen voor F-gassen certificaat.

Ik trof in Helsinki dhr Esa Aalto secretary van de finse refrigeration association

tel. 358-9-759 1166

P.O.Box318,Fin-00811 Helsinki

Hij moet ook niks hebben van al die burocratie en kan je zeker verder helpen.

Ter verduidelijking wat ik bedoel.

Een kennis van mij had enkele jaren een transportbedrijf met 30 chauffeurs.

Hij liet een examinator uit een Oostblokland (EU-lid) overkomen omdat hij de chauffeurs DAAR in dienst had.(maar die woonden in Venlo)

Die examinator deed een examen chauffeur-gevaarlijke stoffen op een Zaterdag avond tijdens een diner en op Zondag kregen ze allemaal een diploma.

Die chauffeurs rijden nog steeds gevaarlijke stoffen door geheel Europa.

en dat wordt in de haven van Rotterdam erkend.

gr. hen

• Hans Erkelens

De cursus F-gassen coordinator kost 1300 euro. Een retourtje Helsinki is goedkoper.

Eerst maar eens kijken hoe we er hier in Nederland invulling aan denken te geven.

• joop loderus

hallo Hen.

Ik persoonlijk denk dat het mijn tijd wel zal duren, ik hoop alleen dat het hier niet ten koste gaat van de mensen die er hun brood mee verdienen.

Die Professor is in elk geval zo gek nog niet,zeker goedkoper dan een examen in nederland.

1300euro is hier een hoop geld voor de meeste mensen en zeker ook voor menig bedrijf als ze de mensen laten studeren gaan de meeste failiet.

Maar goed ik zie dat een zekere expert helemaal naar etiopie is geweest voor een project en geen materiaal bij zich had om de job te klaren,nou dan zijn we hier ver vooruit we klaren elke job! en met het goede materiaal.

Ik kan hem ook een paar adressen geven in Addis Ababa waar ze 407 en elke gas of las benodigheden verkopen.

Wij hebben er drie kleine projecten gedaan, en met veel plezier zonder problemen wat betrefd materiaal , een kwestie van goede planning en vooruit denken.

groeten Joop