sloop en milieu

  • Hans Erkelens

    We hebben het regelmatig over de niet erkende personen of bedrijven, die maar wat aanrotzooien, maar de gemeenten en overheden kunnen er zelf ook wat van.

    Binnen onze regio twee voorbeelden:

    Op het oude gemeente huis van Albrandswaard stonden twee chillers (Nog niet eens zo heel lang geleden geplaatst) Het gemeentehuis wordt momenteel gesloopt, en de chillers zijn dus gewoon met een kraan fijngeknepen en met het oude metaal afgevoerd, zonder dat daar een koeltechnisch bedrijf bij is geweest om het gas af te pompen.

    In Hoogvliet was een klant van ons gevestigd in een complex wat op de nominatie stond te worden gesloopt. Terwijl links en rechts de panden al waren dichtgespijkerd, runde hij daar tot het laatste uur zijn cafetaria.

    Toevallig reed ik er laatst voorbij, en zag dat er inmiddels een hek om het complex was geplaatst met een bord erop van een sloopbedrijf.

    Aan de achterzijde waren de koelmachines van de koel- en vriescel nog steeds aanwezig. Het laat zich raden wat daar binnenkort mee gebeurt.

    De sloper weet niet waar hij mee bezig is, of lapt de milieuwetgeving aan zijn laars, en de gemeente let ook niet op wat er in hun opdracht gebeurt.

    Als dit soort zaken aan de orde van de dag zijn, hoe moeten we dan de huidige STEK- erkenning, en straks het F gassen besluit serieus nemen?

    Ik ben van plan om de genoemde gemeenten aan te spreken op hun gedrag jegens de milieuwetgeving. Ik vraag mij alleen af of dit geen vergeefse moeite is. Maar ja, ik ben ook niet het type van toekijken en mond houden, zolang wij ook worden aangesproken op onze verplichtingen als installateur.

  • peter van dien

    Hans,

    Je slaat de spijker recht op zijn hersens ik heb ook nooit begrepen wat een sticker of logboek moet voorstellen.

    bij een nieuw geplaatste installatie is er een logboek en zijn de stickers geplakt na een paar jaar gaat de installatie in de verkoop de koper heeft zijn eigen goedkope mannetje die plaatst het hele zootje en het logboek gaat naar de kinderen de stickers worden erafgehaald en van de installatie is de afkomst niet te achterhalen wat doet de gemeente hiermee nou niets want ze controleren alleen het logboek en de plakkers en aks ze er niet opzitten dan komt de plaatselijke monteur en die maakt wederom een logboek met plakkers en zo kan een installtie wel elk jaar een nieuw installatie nummer krijgen als er elk jaar een andere monteur komt die zijn eigen naam en nummer erop plakt en zo is er in de tweede hands handel geen controle meer mogelijk.

    er is maar een mogelijkheid voor ierdere installatie een kenteken nummer opvragen of elke installateur een vast aantal nummers geven die na het invullen van de papieren direct opgestuurd moet worden een nog nieuw op te richten instantie zoals bij auto's bv. bij verplaatsen of sloop verplicht aangeven dus geen postcode en huisnummer meer in het steknummer want wie dit bedacht heeft moet goed gestoord zijn geweest of is dat nog

    nederland is een land van regeltjes en zinloze controles

    kort samengevat

    een vast registratie nummer aanvragen bij (misschien bij mij ik wil ook wel een zakkenvuller worden) een nog nieuw op te richten instantie.

    koelmiddel op stek nummer van bedrijf en monteur

    bij sloop een vrijwaringsbewijs en opsturen naar een nog nieuw op te richten instantie.

    gebruikte tweede hands machines ouder dan 8 jaar nooit meer terug de handel in

    even iets anders

    ik was een tijdje geleden in de witte de witstraat in rotterdam daar was een zijstraat afgesloten met linten en borden “gevaarlijk astbes” het werd van tweehoog uit het raam gegooid op straat viel het helemaal uitelkaar de wind deed de rest waar maak je je nog druk om

    peter

  • joop loderus

    en ZO is dat en dat zijn nog maar een paar voorbeelden.

    Dit gebeurd ook met groote installatie's met opkopers en weder verkopers.

    Die exporteren naar landen die geen of nauwelijks regels hebben,ja en waar blijft de controle, nog niet zo lang geleden 2 jaar een groot handel in fruit koelcel aangepast inhoud en revisie compressoren naar een grote lekkage.

    naar een half jaar failliet, machines gesloopt alles weg waar naar toe?.

    Waar zijn de logboeken en de 200 kg r22?

    wij als service bedrijf waren hier van niet op de hoogte gesteld, maar wat kun je er aan veranderen.

    Met de stek controle werd alleen gekeken naar de vermelding in de papieren, lekkage gerepareerd etc: uitgeligt voor controle terplaatse en geen machines meer

    En dat is dat.

    Wie controleerd deze sloop bedrijven?.

    Ik heb de nvkl gevraagd om een nummer zodat ik hun mailing kan lezen en zo op de hoogte kan blijven van wat er gebeurd met de stek ped f gassen besluit etc,

    verteld dat ik in letland werk,dit is inmiddels 6mnd geleden nog steeds geen reactie,

    ik heb het wel gehad met deze instantie en grote vingers die altijd maar een kant op wijzen nml de monteur, je moet als bedrijf betalen voor je eigen controle en als de pet niet goed staat van meneer de controleur ben je mooi de l…

    groeten Joop

    .

  • peter van dien

    met zeer grote waarschijnlijkheid hoor je nooit meet iets

    peter