We hebben het regelmatig over de niet erkende personen of bedrijven, die maar wat aanrotzooien, maar de gemeenten en overheden kunnen er zelf ook wat van.
Binnen onze regio twee voorbeelden:
Op het oude gemeente huis van Albrandswaard stonden twee chillers (Nog niet eens zo heel lang geleden geplaatst) Het gemeentehuis wordt momenteel gesloopt, en de chillers zijn dus gewoon met een kraan fijngeknepen en met het oude metaal afgevoerd, zonder dat daar een koeltechnisch bedrijf bij is geweest om het gas af te pompen.
In Hoogvliet was een klant van ons gevestigd in een complex wat op de nominatie stond te worden gesloopt. Terwijl links en rechts de panden al waren dichtgespijkerd, runde hij daar tot het laatste uur zijn cafetaria.
Toevallig reed ik er laatst voorbij, en zag dat er inmiddels een hek om het complex was geplaatst met een bord erop van een sloopbedrijf.
Aan de achterzijde waren de koelmachines van de koel- en vriescel nog steeds aanwezig. Het laat zich raden wat daar binnenkort mee gebeurt.
De sloper weet niet waar hij mee bezig is, of lapt de milieuwetgeving aan zijn laars, en de gemeente let ook niet op wat er in hun opdracht gebeurt.
Als dit soort zaken aan de orde van de dag zijn, hoe moeten we dan de huidige STEK- erkenning, en straks het F gassen besluit serieus nemen?
Ik ben van plan om de genoemde gemeenten aan te spreken op hun gedrag jegens de milieuwetgeving. Ik vraag mij alleen af of dit geen vergeefse moeite is. Maar ja, ik ben ook niet het type van toekijken en mond houden, zolang wij ook worden aangesproken op onze verplichtingen als installateur.