Hallo allemaal
Ik weet dat de veerveiligheden in een amoniak installatie 1 keer in de zes jaar gecontrolleerd moeten worden,maar weet er ook iemand te vertellen hoe dat zit bij freon en/of co2 installaties?
Groeten Art
Beste Hanske,
Dat is je inderdaad wijsgemaakt. Installaties van de (PED) categorie III en IV met synthetische koudemiddel als wel met ammoniak vallen onder het wijzigingsbesluit II. Dit betekent, dat dergelijk installaties om de vier jaar worden gecontroleerd op hun drukintegriteit inclusief testen veiligheden. Als in de volgende periode de drukintegriteit naar verwachting niet noemenswaardig verslechterd, kan de aangemelde keuringsinstelling (AKI) besluiten om de periode te verlengen tot zes jaar.
Ga voor meer informatie naar de NVKL website.
Joop Hoogkamer (NVKL)
Controle drukintegriteit inclusief testen veerveiligheden.
Hoe kun je eenvoudig (goedkoop) de veerveiligheden testen, op welke manier ga je te werk??
Mij is aangegeven dat deze om de 4 jaar getest moeten worden en voorzien van nieuwe meetbrief. Dan vraag ik me eigenlijk af hoe je die dingen kan testen en hoe je een nieuwe meetbrief af kan geven?
Vincent
Ja vincent ,dat is nog niet zo duidelijk.
De gebruikerskeuring moet de eigenaar zelf aanvragen.
De installateur die onderhoud doet is wel verplicht om de beveiliging te testen.
Doe je dat door de druk op te jagen naar 1,1 PS (en het middel via een slang naar de lage druk of fles te leiden) dan staat de nobo op tilt,want hij wil een nieuwe meetbrief.
Dus blijft er niets anders over dan vernieuwen.
Voor de 2e gebruikerskeuring maakten wij de afspraak met de Nobo dat die n a 6 jaar plaats vindt en dat dan tevens de veiligheden vernieuwd worden.
Maar de cat 2 en kleiner met een tankdia van 152mm of groter hebben minimaal een afblaasbeveiliging.(zie chart van de Nobo's)
Die zullen wel eeuwig blijven zitten.
Die zou je je voorjezelf kunnen testen met 1,1x PS.
Dan ben je in ieder geval voor de verzekering betreffende aansprakelijkheid ingedekt.(als je dat dus documenteert in het logboek ter plekke en in je eigen archief)
Wij zien van collega installateurs nog vele aggregaten zonder afblaasbeveiliging .
Superlink als er wat gebeurt.
Beter was natuurlijk EEN Europese richtlijn.
Omdat Joop dit ook leest ,neem ik aan dat de NVKL hier aandacht aan besteedt en dan horen we het vanzelf.
Succes en groeten
Hen
Een makkelijke manier??
Wanneer er bij ons weer een klant aan de beurt is met zijn veerveiligheden komt er een service wagen van fcx en die heeft een volledige testbank achterin staan.Met behulp van de wisselafsluiter haal je ze er 1 voor 1 af en brengt ze naar die monteur en die test ze en indien nodig worden ze meteen overhaald.Behalve danfoss want die kunnen niet overhaald maar er worden overal certificaten van gedrukt.Nooit problemen mee gehad en zeer makkelijk.
Gr Art
Klop wel Art,maar je hebt het over een klant met z'n veerveiligheden.
Dat zijn dus meerdere veiligheden .
Wat ik bedoel is die ene afblaas bij categorie 2 ,zonder wisselafsluiter.
Wat ik dan bedoel is ,zorg dat het testen geregistreerd is.
Bij 3 en 4 kun je dat tijdens het bezoek van de AKI (is meestal ook Nobo) doen.
Ik bedoel dus 1 celletje met een afblaas.
En Peter met superlink bedoel ik niet het gevaar ,maar het gedonder wat je krijgt als er wat gebeurt,ook al ligt dat niet aan die veiligheid.
Een ambtenaar zal waarschijnlijk alleen constateren dat de installatie niet aan de wet voldoet, (is al voorgekomen) zonder dat het daar aan lag.
De rechter gaat er dan niet verder op in er veroordeelt.
Dus een ONTEVREDEN klant zonder afblaas is superlink.
Zo moet je dat in de praktijk lezen.
gr. hen
Installatie cat. II module A1, tankinhoud 12 L. normaal geen veerveiligheid, maar helaas tank diameter groter dan 152mm. Dus volgens de regels wel
1 veerveiligheid.
CE formulier van product in technische dokumap gevoegd, daarbij berekening van juiste afblaas capaciteit. Ik heb geen opmerkingen gehoord van Nobo.
Moet deze ook getest worden zal installatie leeggepompt moeten worden tijdens onderhoud.
Wij hebben een geijkte manometer tot 60 bar. Zou volgens mij voldoende moeten zijn als bewijs voor testen van klep.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?