NVKL

• Hans Erkelens

De NVKL werkvoorschriften zijn een basis om mee te beginnen. Iedere (STEK) controleur zal bij een eerste voortgangscontrole direct de opmerking plaatsen deze werkvoorschriften meer “bedrijfsspecifiek” te maken. Dat wil zeggen: pas deze aan aan je eigen werksituatie. Enkele voorbeelden: Als je niet werkt aan installaties met een inhoud groter dan 200 kg, verwijder dan alle informatie m.b.t. deze installaties uit je werkvoorschriften. Verwijs naar de huidige versie van de RLK (had er zelf laatst nog RLK 97 in staan). Vermeld ook alleen informatie over koudemiddelen waar je daadwerkelijk mee werkt. Voeg je eigen documenten en gebruiksaanwijzingen van gereedschappen in, etc…

• peter van dien

Hallo,

ik heb nog werkvoorschriften van 1998 zijn ze daarna nog gewijzigd en zo ja wat dan wel want mijn werkmethode is nog steeds hetzelfde

peter

• Joop Hoogkamer

Beste Peter,

Kijk even bij het afstellen van pressostaten.

Ik heb later (voor of na 1998?) nog een werkwijze afstellen pressostaten toegevoegd.

Groeten,

NVKL

Joop Hoogkamer

• peter van dien

Hr Hoogkamer,

De wijziging van pressostaten zijn in de werkvoorschriften die later van kracht geworden zijn in mijn werkvoorschriften toegevoegd

peter

• Willem

Volgens mij werd er niet over boete gesproken maar over herkeuring, en denk dat Piet zeker gelijk heeft betreffende aanpassen Werkvoorschriften, aan bijvoorbeeld RLK 2006 in gebruiksfase (tijdelijke verordening), F gassen verordening, Ped en Warenwetbesluit drukapparatuur. De minimale opleidingseisen uit Brussel zijn inmiddels overigens ook bekend sinds kort, dus verwacht nu de nodige aanpassingen in Nederland. Beetje onzinnig vind ik het ook om aan de oude regelingen vast te houden, en vind de informatie die NVKL geeft middels bijvoorbeeld vakbladen ook erg behoudend en weinig gericht op de huidige, nieuwe en komende regelingen.

Denk ook dat de Ped cursus van NVKL voor leden gratis zou moeten zijn, doel van NVKL is toch ok om op te komen voor de belangen van leden en de leden zo volledig mogelijk te informeren

• Joop Hoogkamer

De NVKL werkvoorschriften en schuif worden pas aangepast als er volstrekte helderheid is uit Den Haag (VROM-Klimaat), juli/augustus 2008.

NVKL

Joop Hoogkamer

• joop loderus

Ja er valt nog wat te klagen, ik heb diverse keren gevraagd om een log in code voor jullie site.

Heb er bij verteld dat ik nu in Latvia werk en woon, en graag op de hoogte wil blijven wat betrefd de koeltechniek en aan verwante zaken.

ik wilde voor het bedrijf waar ik voor werkte, laten zien hoe wij de regels naleven en documenten en logboeken etc, aanleveren bij de klant.

maar ja, als er niet aan je verdient kan worden ben je niet interesant genoeg zelfs niet even een mailtje waarom niet.

Gelukig zijn er nog veel fijne collega monteurs die mij geholpen hebben,deze heb ik persoonlijk bedankt.

Ja regels maken en er mee zwaaien is makkelijk, maar een beetje hulp bieden ?

maar goed! het is niet meer nodig ik ben nu als technisch directeur alleen nog maar om toe tezien dat het werk naar behoren gedaan wordt,en mijn vorige werkgever werkt hier naar behoren(met mijn documenten) gemaakt met behulp van collega's uit holland.

NVKL niet bedankt.

Collega"hartelijk bedankt!!

• p.ouwendijk

Geachte heer Hoogkamer,

Ik weet niet of deze regel op zichzelf staat of nog ergens aan gerelateerd is maar

ik las op de site van de overheid dat sprak uit de naam van staatssecretaris van VROM op 20-11-2006 Kvl. 2006312706 artikel 3.1

Een koelinstallatie met meer dan 30 Kg. doch niet meer dan 300 Kg. dient 1x per

6 maanden gecontroleerd te worden door een gediplomeerd persoon.

Dus als ik het goed begrijp is de regel al van kracht.

En over dat onderhoud 4x per jaar wij hebben een klant met 11 installaties met meer dan 30 Kg. Moet ik dat 44x per jaar controleren ? dat werkt desinteresse in de hand ( en ik heb echt geen hekel aan koeltechniek maar dat is gewoon teveel )

groet

Piet Ouwendijk