Mannen,
Er komen weinig of helemaal geen ideen uit de koelwereld is er dan niemand die een ervaring wil uitwisselen goed of slecht wij kunne elkaar helpen maar niet door je kop de andere kant op te draaiien en dan later veel comentaar te leveren
het onderstaande heb ik een tijd geleden aan de Hr, J, Hoogkamer gemaild,
Geachte Heer Hoogkamer,
Ik wil u het volgende melden,
het registratie nummer dat wij moeten maken bij een installatie is naar mijn mening sterk achterhaald en wel hierom,
het nummer is vaak plaatst/adres gebonden postcode,huisnummer,toevoeging,nummer bij verhuizing krijgt deze installatie heel vaak een nieuw nummer of sterker nog op de zelfde plaats en een nieuwe reparateur veranderd het nummer ook vaak zo is de installatie niet meer te achterhalen
Ik denk dat het beter is om een registratie nummer aan te vragen bij een onafhankelijke instelling (bv NVKL) zoals bij auto’s dit nummer blijft altijd bij de installatie en is ook te achterhalen ook bij verkoop 2e hands ed., bij nieuwe stekkerklare installaties levert de groothandel direct een nummer, machines, verdampers en oude meubelen ouder dan bv. 10 jaar worden direct uit de handel genomen de 2e hands handel krijgt hiermee een klap en de *hfk controle is een stuk simpeler geworden je weet wat er verkocht is en wat er in de handel is.
Bij split systemen krijg je een definitief nummer als het logboek is ingevuld en op een onafhankelijk site geplaatst en definitief is die voor iedere stek erkende installateur zichtbaar is en niet voor een stek doehetzelf monteur.
Een registratie nummer zou bv. gegeven kunnen worden als een niet na te maken plaat (voorbeeld bij mij)
Koudemiddel registratie zou bij nieuwe installaties achterwegen kunnen blijven.
Voorgevulde split airco’s kunnen niet geïmporteerd worden alleen lege installaties tenzij stekkerklaar.
Waarom stuur ik u dit
In den haag worden steeds meer installaties gemaakt door Surinamers, Marokkanen, turken, Egyptenaar.
Een tijd geleden was ik in een restaurant bezig met een koelinstallatie toen kwamen er twee turken binnen met een witte gasfles in een grote vuilniszak de eigenaar stuurde mij weg terwijl ik bezig was.
Pas geleden ben ik gebeld door dragon garden in monster de buren hadden de koelleidingen door geknipt ik heb de milieu politie in Rijswijk gebeld en dit gemeld er zou een politie agent komen en die kwam na een uur ze gaven voorlopig de buren gelijk en ik werd ik een hoek gezet en mocht van de politie agente de enige koelcel vol eten niet meer repareren totdat ik de volgende dag toestemming kreeg om het te maken door deze politie agente ben ik volledig in de zeik gezet en ze verspreide nog leugens ook ik zal ook nooit meer een melding doen.
Wat mij opvalt is dat steeds meer zwart werkers (zonder enige opleiding of stek diploma) nieuwe machines kunnen kopen en ook soms tot complete installaties en daar wordt niet tegen opgetreden ik heb voorlopig even genoeg gezegd.
Peter van dien