eisen aan luchtkwaliteit in gebouwen.

• Hans Erkelens

Welke wetten / regels / normen zijn er nu eigenlijk van toepassing voor de berekening en/of controle van een luchtbehandelingssysteem voor kantoorgebouwen?

Er zijn zoveel regels. Bouwbesluit voor ventilatie eisen. Arbowet voor klimaatvoorschriften (voor zover van toepassing)

Welke waarden (ventilatievoud per inhoud of per persoon? temperatuur, luchtsnelheid, CO2 gehalte, etc.) zijn nu daadwerkelijk wettelijke voorschriften, en welke zijn meer richtlijnen, zonder hier verplicht aan te moeten voldoen?

Wij hebben ons thans ingezet voor de problematiek in een bestaand kantoorgebouw. Men heeft de indruk dat het CO2 gehalte in de lucht te hoog is, want de medewerkers krijgen in de loop van de dag last van hoofdpijn en concentratieverlies. Dit is echter nog niet door metingen aangetoond.

Wij zijn als koeltechniekers ingestapt om een koelprobleem op te lossen (de aanwezige topkoeling trekt het niet, wat ons niet verbaast) maar worden nu gaandeweg steeds meer bij het traject van de gehele luchtbehandeling betrokken.

Mijn vraag is wat bijvoorbeeld een huurder van de verhuurder mag verwachten (of eisen) aan de luchtkwaliteit in een gebouw? Wat is volgens de wet verplicht, en wat valt meer onder “wenselijk”.

Ik krijg zelf sterk de indruk dat ook hier nog niet veel eenduidigheid is.

Wie kan hier iets over vertellen?

• henvdk

Dag Hans,

Ik heb even gewacht met een reactie ,omdat ik in de jaren dat allemaal bij elkaar gescharreld heb met cursussen (tvvl,PBNA,elsevier) en vele documentatie van de Issobladen.

De wettelijke normen voor verse lucht zijn een lachertje en altijd te weinig.

Helaas wordt wel volgens die norm aangeboden door aannemers en adviseurs en CV-boeren,waardoor de fatsoenlijke vakman altijd te duur is.

Wij houden het volkgende aan voor kantoren.

Bij topkoeling moet de capaciteit van de luchthoeveelheid minimaal 30m3 per persoon zijn.

De koelcapaciteit moet zijn , lucht van 30 naar 23 graden.

Werk je met bypass (scheelt veel energie) dan mag je maximale CO2 in het retourkanaal 600ppm zijn.

We hebben Arbo gekeurde kantoren ,met excelente waarderingen en alle klanten zijn tevreden.

Hans pas op voor de wettelijke hoeveelheid verse lucht.

Die is vaak berekend aan m2 of m3.

Voor een kantoor van 5x5 tellen wij 2 personen.

succes

gr. hen

• Hans Erkelens

Hen, bedankt voor je reactie.

De vraag stelde ik omdat de huurder van een kantoorgebouw ontevreden is over de klimaatinstallatie (verwarming / koeling / ventilatie) en de eigenaar van dit pand (onze opdrachtgever) ons heeft gevraagd de klachten te inventariseren en te onderzoeken.

Wij hebben deze installatie overigens niet gebouwd.

De facilitair manager van de huurder vermoedt een te hoog CO2 gehalte in de lucht omdat de medewerkers in de loop van de middag hoofdpijnklachten en verminderde concentratie krijgen.

De huurder wil dat de eigenaar hier iets aan doet. Het is dus aan ons (of een door ons ingeschakelde deskundige) om het CO2 gehalte in de ruimte te meten, en dit te vergelijken met de wettelijke normen (voor zover die er zijn). Op basis hiervan kunnen we dan bepalen of de klachten terecht zijn. Ik wil dus graag weten welke wettelijke normen er hiervoor zijn, en waar ik deze kan vinden. (bijvoorbeeld de 600 ppm die je noemt) Onze rapportage moet straks wel op feiten gebaseerd zijn.

De LBK heeft een centrale luchtretour met WTW. Hier kunnen we eventueel ook metingen (laten) verrichten. Heb jij hier zelf meetapparatuur voor, Hen? Zo ja, welke?

• peter van dien

hans,

het is een moeilijk probleem maar ik zal het proberen

heerst er overdruk of onderdruk in het gebouw bv toiletten en keukens die behoorlijk afzuigen na 13.30 gaan de kantines dicht en de afzuigers uit is er nog voldoende licht in het gebouw

volgens de NEN 1087 en 1089 moet een luchtverversing hier aan voldoen

in het handboek installatietechniek van TVVL wordt dit besproken

bij het lab koudetechniek van de TU Delft zijn er diktaten te koop waar dit tot in de puntjes wordt besproken

de andere mogelijkheid is via een tijdklok alle buitenluchtkleppen gedurende een uur open te zetten zodat er voldoende frisse lucht binnenkomt

bij siemens hebben ze een zeer goede co regelaar die continu de luchtconditie meet en je zou deze ook op via de buitenluchtkleppen kunnen regelen

er zijn bij TNO in delft rapporten over pleanten die wel of niet in de kantoren geplaatst mogen worden zeer belangrijk bij een gesloten gebouw

peter

• peter van dien

hans

ik heb zelf meetapparatuur van testo met schrijvers werkt perfect maar kost euroooooos

peter

• henvdk

Hans , wij werken met Co2 regelaars van Askey.

Zij hebben ook dataloggers voor metingen.

Ik adviseer je temperatuur,vochtigheid en Co2 te meten.

Lex Kerkvliet kan je ongetwijfeld waardes opgeven.

Wij houden 650 aan ,omdat vaak een veel hogere waarde is toegestaan ,maar men zich dan minder prettig voelt.

350-400 is een Nulwaarde,s'nachts buiten gemeten.

succes

gr, hen

Askey

Draadbaan 23

2352 BM Leiderdorp

The Netherlands

+31 71 5810610

+31 71 5810619

1 A. (Lex) Kerkvliet Sales and Distributors +31 71 5810611

• mobel

In de praktijk kom ik dit soort klachten regelmatig tegen:

vaak is het probleem ,

1- te weinig lucht ,

vooral bij toepassen van WTW installatie en dus 100% buitenlucht, wordt zwaar bezuinigd op de capaciteit van de luchtbehandelings installatie, want bij gebruik making van rec-kleppen in LBK dient rekening gehouden te worden met een minimum vers-buitenluchtaandeel en zijn die kasten doorgaans stukken groter . een kwestie van meten dus

2- ontregeld installatie,

vaak worden de ruimten/wanden naderhand aangepast en klopt de minimum vereiste ingeblazen en afgezogen luchthoeveelheid niet meer.zeker als er meerdeer personen in een te kleine ruimte gaan werken.

3- ontbreken van bevochtigings installaties .

ivm met de extreem energieverbruik van deze apparaten , wordt er vaak geen bevochtiging toegepast en dan kan het extreem droog worden in de ruimtes , wat tot veel klachten leidt zoals hoofdpijn,oogklachten ….

4- volgens mij is de min wetelijke eis voor een kantoor ruimte

RV = min 35 % max 65%

Temp = min 18 max 27 graden

CO2 = max 1000ppm