Welke wetten / regels / normen zijn er nu eigenlijk van toepassing voor de berekening en/of controle van een luchtbehandelingssysteem voor kantoorgebouwen?
Er zijn zoveel regels. Bouwbesluit voor ventilatie eisen. Arbowet voor klimaatvoorschriften (voor zover van toepassing)
Welke waarden (ventilatievoud per inhoud of per persoon? temperatuur, luchtsnelheid, CO2 gehalte, etc.) zijn nu daadwerkelijk wettelijke voorschriften, en welke zijn meer richtlijnen, zonder hier verplicht aan te moeten voldoen?
Wij hebben ons thans ingezet voor de problematiek in een bestaand kantoorgebouw. Men heeft de indruk dat het CO2 gehalte in de lucht te hoog is, want de medewerkers krijgen in de loop van de dag last van hoofdpijn en concentratieverlies. Dit is echter nog niet door metingen aangetoond.
Wij zijn als koeltechniekers ingestapt om een koelprobleem op te lossen (de aanwezige topkoeling trekt het niet, wat ons niet verbaast) maar worden nu gaandeweg steeds meer bij het traject van de gehele luchtbehandeling betrokken.
Mijn vraag is wat bijvoorbeeld een huurder van de verhuurder mag verwachten (of eisen) aan de luchtkwaliteit in een gebouw? Wat is volgens de wet verplicht, en wat valt meer onder “wenselijk”.
Ik krijg zelf sterk de indruk dat ook hier nog niet veel eenduidigheid is.
Wie kan hier iets over vertellen?