AMT Home > Equipment > Aircoservice > nieuws aircoservice > Nieuwe airco niet op CO2?
Nieuwe airco niet op CO2?
vrijdag 07 december 2007
Zojuist is in Turijn een Europese conferentie over airco-ontwikkeling gehouden, met daarin een belangrijke voordracht van DuPont/Honeywell. Ze hebben een nieuwe aircovloeistof in ontwikkeling welke eind volgend jaar marktrijp moet zijn. Als vervanger van R134a zou dit HFO1234yf een betere keus zijn dan het veelbesproken CO2. Makkelijker voor iedereen…
Het nieuwe koelmiddel HFO1234yf werkt in bestaande airco-installaties.Afgelopen voorjaar besloten DuPont en Honeywell de krachten te bundelen bij de ontwikkeling van een nieuwe aircovloeistof. Het bekende R134a koolwaterstoffluoride moet wettelijk dwingend vervangen worden, omdat deze stof zeer sterk aan het broeikaseffect bijdraagt.
Maar daarom werd toch aan alle kanten gewerkt aan nieuwe airco-installaties op R744, in gangbare taal kooldioxide? Ja, maar dat is een zeer forse ingreep.
Direct vervangbaar
Op zich kun je met CO2 best koelen, maar wel in een totaal andere installatie dan de huidige airco’s. Er moet met veel hogere drukken gewerkt worden. Volgens DuPont, een leverancier van R134a voor de automotive-sector, levert dat nog steeds technische problemen op, en een hoger energieverbruik.
Als alternatief was R152a in studie, maar dat koelt minder effectief en vergt een omvangrijker installatie dan R134a. Ook is het veel brandbaarder. Samen met Honeywell is nu een uitvoerig testprogramma uitgevoerd op HFO1234yf, dat vrijwel gelijkwaardig blijkt aan R134a.
Enorme winst
Ook deze alternatieve vloeistof is een koolwaterstoffluoride, maar met enorm veel lager broeikaspotentieel. Dit wordt becijferd op 4, waar het voor CO2 1 is, voor R134a geldt 1300. De koelcapaciteit bij hoge buitentemperatuur is wat minder, maar verder doet het nieuwe spul vrijwel niet onder voor R134a.
Groot voordeel is dat het geen verandering aan de airco-installatie vraagt. Reden waarom men toch liever niet op CO2 overstapt. Er moet nog getest worden op giftigheid, verwacht wordt dat komend voorjaar goedkeuring komt voor gebruik van deze stof, vanuit veiligheidsoogpunt. Er moet dan nog wat geperfectioneerd worden, eind 2008 zou een definitief product klaar zijn.
Wel zonde van alle moeite die gestoken is in de ontwikkeling van CO2-installaties. Maar zoals DuPont en Honeywell het brengen een heel stuk makkelijker voor iedereen.
Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)