Nieuw veilige vervanger voor R134a met GWP van 2

  • henvdk

    AMT Home > Equipment > Aircoservice > nieuws aircoservice > Nieuwe airco niet op CO2?

    Nieuwe airco niet op CO2?

    vrijdag 07 december 2007

    Zojuist is in Turijn een Europese conferentie over airco-ontwikkeling gehouden, met daarin een belangrijke voordracht van DuPont/Honeywell. Ze hebben een nieuwe aircovloeistof in ontwikkeling welke eind volgend jaar marktrijp moet zijn. Als vervanger van R134a zou dit HFO1234yf een betere keus zijn dan het veelbesproken CO2. Makkelijker voor iedereen…

    Het nieuwe koelmiddel HFO1234yf werkt in bestaande airco-installaties.Afgelopen voorjaar besloten DuPont en Honeywell de krachten te bundelen bij de ontwikkeling van een nieuwe aircovloeistof. Het bekende R134a koolwaterstoffluoride moet wettelijk dwingend vervangen worden, omdat deze stof zeer sterk aan het broeikaseffect bijdraagt.

    Maar daarom werd toch aan alle kanten gewerkt aan nieuwe airco-installaties op R744, in gangbare taal kooldioxide? Ja, maar dat is een zeer forse ingreep.

    Direct vervangbaar

    Op zich kun je met CO2 best koelen, maar wel in een totaal andere installatie dan de huidige airco’s. Er moet met veel hogere drukken gewerkt worden. Volgens DuPont, een leverancier van R134a voor de automotive-sector, levert dat nog steeds technische problemen op, en een hoger energieverbruik.

    Als alternatief was R152a in studie, maar dat koelt minder effectief en vergt een omvangrijker installatie dan R134a. Ook is het veel brandbaarder. Samen met Honeywell is nu een uitvoerig testprogramma uitgevoerd op HFO1234yf, dat vrijwel gelijkwaardig blijkt aan R134a.

    Enorme winst

    Ook deze alternatieve vloeistof is een koolwaterstoffluoride, maar met enorm veel lager broeikaspotentieel. Dit wordt becijferd op 4, waar het voor CO2 1 is, voor R134a geldt 1300. De koelcapaciteit bij hoge buitentemperatuur is wat minder, maar verder doet het nieuwe spul vrijwel niet onder voor R134a.

    Groot voordeel is dat het geen verandering aan de airco-installatie vraagt. Reden waarom men toch liever niet op CO2 overstapt. Er moet nog getest worden op giftigheid, verwacht wordt dat komend voorjaar goedkeuring komt voor gebruik van deze stof, vanuit veiligheidsoogpunt. Er moet dan nog wat geperfectioneerd worden, eind 2008 zou een definitief product klaar zijn.

    Wel zonde van alle moeite die gestoken is in de ontwikkeling van CO2-installaties. Maar zoals DuPont en Honeywell het brengen een heel stuk makkelijker voor iedereen.

    Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

  • p.ouwendijk

    Hallo Hen,

    Gaat dit ook op voor koelinstallaties of werkt dit alleen bij hoge verdampingstemperaturen ?

    groet Piet Ouwendijk

  • henvdk

    Dag Piet,

    Volgens die site is het bestemd voor de auto ,maar tegelijkertijd wordt gezegd dat het zo 134A kan vervangen.

    Ik heb een fles bij m'n gasleverancier besteld ,maar nog niet ontvangen.(zal nog wel even duren)

    Het 1e wat ik doe is een koelinstallatie -8 vt testen.

    gr. hen

  • henvdk

    site adres is;

    http://www.amt.nl/web/Equipment/aircoservices/nieuws-aircoservice/nieuwsbericht-aircoservice/Nieuwe-airco-niet-op-CO22.htm

  • Hans Erkelens

    Hoe wordt eigenlijk de GWP-waarde bepaald?

  • henvdk

    Dag Hans,

    Kijk eens op deze site.

    gr. hen

    http://www.mnp.nl/nl/dossiers/klimaatverandering/veelgestelde_vragen/index.html?vraag=9&title=Wat%20zijn%20CO2-equivalenten%20en%20wat%20is%20GWP%3F

  • Willem

    www.auto-ac-reporter.com:

    Enkele duitse autofabrikanten hebben 6.9.2007 besloten vanaf 1.1.2011 R-744 (CO2) als toekomstig koelgas te gaan inzetten ( auto's en kleine commerciële voertuigen).

    In november 2007 werd door Dupont en Honeywell het nieuwe koelgas HFO1234yf voorgesteld. Het nieuw geformuleerde koelgas heeft interessante kwaliteiten op het gebied van koelvermogen, efficiëntie en milieu en kan in principe in dezelfde soort systemen als voor R-134a worden gebruikt. Nadeel van HFO1234yf is dat het licht brandbaar is. Verder dient nog verder onderzoek te worden gedaan naar de stabiliteit, compatibiliteit en evt. toxische aspecten van HFO-1234yf. Dupont en Honeywell zeggen deze midden 2008 te hebben afgerond waarna autofabrikanten naar verluidt tot eind 2009 nodig zullen hebben om hun uiteindelijke oordeel te vellen.Meer hierover in de volgende uitgave van Auto A/C Reporter.

    Vanaf 1.1.2011 mogen autofabrikanten in de EG lidstaten geen auto a/c systemen met R-134a meer op de weg brengen.

  • henvdk

    zoals reeds gezegd ;

    Ik heb een fles besteld.

  • Mike van Warmerdam

    CO2 heeft een GWP waarde van 1, optimaal dus.

    Waarom kan het zo zijn dat CO2 de grootste boosdoener is wat betreft het broeikaseffect, en is er in de autoindustrie dus een run op auto's met een lage

    CO2 uitstoot??

    mvg mike