geen F-gas certificaten en toch airco's monteren?

• henvdk

Een bedrijf heeft straks een stekmonteur maar geen bedrijfscertificaat en geen PED-certificaat.

Ben je dan voor cat. lager dan 2 verzekerd van goed vakmanschap voor de PED?

Kortom mag je dan splitjes verkopen en aansluiten ?

Zo nee, wie controleert dat buiten de verzekeringsmaatschappij bij problemen?

• Willem

?? waar wil je heen ??

• peter van dien

hen,

draaf je niet een beetje te ver door om ook al verzekeringsmatschappijen erbij te halen? straks moet je nog aan de buren vragen of ze de offerte goedkeuren ik zou eerst maar eens de rotzooi aan de gevels gaan bekijken van alle doe hetzelf installatie's wat denk je als je een buiten unit op je knar krijgt soms zitten ze met een beugeltje vast en omdat het scheef gaat staan binden ze er een draadje aan

leidingen die een halve meter uit de gevel hangen en niet vastzitten maar omdat wij zg. vakbekwaam bezig zijn worden wij altijd gepakt ook door colega's

peter

• henvdk

Dag Peter,

je zegt ;draaf je niet een beetje te ver door om ook al verzekeringsmatschappijen erbij te halen?

We hadden laatst een grote opdracht ,waarbij de financier de gegevens opvroeg van de installaties en een van de vragen was of die voldeet aan de wettelijke eisen zoals CE,PED en milieu.

Indirect kwam die vraag van de WA-bedrijfsverzekeraar.

In die WA zaten ook de werknemers.

Wat ik dus bedoel is; je krijgt pas gedonder bij kleine installaties als er wat gebeurt.

Er zijn volgens onze NOBO al uitspraken geweest bij schade van;

Geen CE dan niks verzekerd ,want de installatie voldeet niet aan de wettelijke eisen.

gr. hen

• Willem

Beste Hen,

Er is volgens mij nog een schone taak weggelegd voor STEK en NVKL, zie ook de discussie bij “NVKL” in dit Prikbord

Willem

• kennard

beste Heer van de K,

Als wij een bedrijf zijn wat alleen maar nieuwbouw installeerd tot categorie I, dan zitten wij in de categorie géén NOBO.

Maar toch wil ik gecertificeerd worden voor de PED……

Volgens de regelgeving hoeft het niet en kunnen we gewoon monteren en TCD aanleggen conform regelgeving en that's it.

Eigenlijk heel raar, want 1 categorie hoger en je moet in één keer voldoen aan heel wat meer regels…..

Het zou goed zijn als iedereen gewoon verplicht wordt om gecertificeerd te zijn, of je nu wel of niet zulk groot werk maakt.

het wordt nog een lang verhaal ben ik bang.

Gr, kennard

• peter van dien

hallo,

op mijn leeftijd maak ik me niet zo druk meer om een paar regeltjes maar wat ik wel wil weten is dit

tot welke grote gaat cat 1 en waar begint cat 2 is er nog een 3 en 4 en 5 enz

en als je alleen reparaties doet wat dan?

wat doet een nobo

wat kost een nobo en wie betaald dit ding

hoe lang is de wachttijd van dat ding

en zo kan ik nog wel een zooi vragen stellen maar dat komt nog eerst deze

peter

• henvdk

Dag kennard,

Je kan altijd gecertificeerd worden ,want volgens de PED richtlijn mag een installateur een installatie hoger indelen .

artikel 10 sub 1.4

Maar dat is nergens voor nodig.

Hoogstens dus om PED gecertificeerd te worden,maar je kunt net zo goed voor die enkele keer dat je in cat 2 komt ,een nobo

de installatie laten keuren.

Voor categorie 2 heeft de klant recht op een CE-verklaring van je en die kun je allleen maar afgeven als je PED bent OF samen met een NOBO eenmalig.

Wij geven voor cat 1 en ook voor artikel 3, lid 3 een CE verklaring af, zodat de klant volledig is ingedekt voor handhavers,verzekeraars etc.

De indeling in categorieen doe je volgens de tabellen van bijlage .II

Wil je een hogere categorie ,overleg dan met je NOBO.

Als je bv 27,4 bar maximale PS hebt en je neemt een tank van

8 liter (i.p.v. bv 5 liter) dan kom je boven de 200 (pxv) en zit je in cat 2.

Advies; volg de PED cursus .

De dure PED-cd heb je niet perse nodig .

Alleen de CD met de NEN norm en EN 378 en PED richtlijn is voldoende.

Ik gaf trainingen zonder die CD.

Alle deelnemers weten hoe het precies moet.

Ook al lieten ze zich niet certificeren ,omdat die cat 2 nooit voorkwam.

Ze beheersen de stof en weten meer dan de

arbeidsinspectiecontroleur.

En nog een misverstand.

Je hoeft per cat. maar EEN KEER 'n dossier te maken.

Daarna verwijs je met je risicoanalyses en dossier steeds naar je moederdossier.

Een a 4-tje is voldoende.

Echt ,het is heel simpel.

Helaas wordt het door sommigen erg opgeblazen.

Voor inlichtingen kun je terecht bij ORKA of natuurlijk ook bij de NVKL.

Grootste probleem blijkt vaak om een goed handboek te maken.

Maar ook dat is te doen.

Elke dag een half uurtje en na enkele weken heb je het gereed.

Het is dus meer een zaak van Doen en niet praten

gr. hen

• Willem

Beste Hen,

Is het niet zo dat je NIET gecertificeerd hoeft te zijn, maar gewoon volgens PED/de geldende richtlijnen moet werken.

Alleen F gassen certificaat dadelijk voor onze branche verplicht is (4 kwalificaties mogelijk)

Artikel 3, lid 3 een CE verklaring, is volgens mij ook niet zo, alleen moet installateur natuurlijk aan kunnen geven dat installatie in bepaalde categorie is gebouwd

Mvg Willem

• henvdk

Dag Willem

PED gecertificeerd hoeft niet.

WEL moet je dan elke installatie cat2 en hoger door een Nobo laten keuren.(die installatie krijgt dan een Nobonr. met stempel)

Heb je er tien dan is dat minimaal 10x 800 euro.

Ben je gecertificeerd dan is dat 2 steekproeven per jaar , 2x750.

Dit is excl. de gebruikerskeuringen bij cat3 en 4.

alleen F-gassen gecertificeerd voor bedrijf en medewerker verplicht , klopt.

CE bij art. 3 lid 3 (sep) hoeft niet ,maar mag wel als je maar niet verwijst naar een Nobo nr.

zo is dat ook voor cat 1.

(ik heb die in het engels van ECR en heb die vertaalt.)

Ik zal ze morgen op dit prikbord zetten voor de liefhebbers.