conformiteits verklaringen SEP

• B Berns

Het valt nog niet mee om goede conformiteitsverklaringen te verkrijgen.

Mijn airco leverancier heeft van de VRF goede verklaringen, maar voor de gewone splitjes geen verklaringen. ( gerenormeerde aircos van Japams fabrikaat)

Danfoss aggregaatjes, vallen volgens danfoss niet onder de PED ( ik geloof niet helemaal dat ik hun verklaring snap).

De danfoss soldeeradapters zijn goedgekeurd voor 38 bar. Deze adapters mogen dus niet gebruikt worden bij de R410a airco units met max. werkdruk van 41,5 bar

Voorgeisoleerde koeleliding zijn niet te leveren met materiaalspecificatie. (lekker goedkoop uit China)

Ik doe mijn best om aan de ped te voldoen, maar meer dan mijn best doen kan ik ook niet.

Hoe zit dat bij jullie?

• henvdk

Beschouw volhoud stress als “de aanhouder wint”

Wij moeten aan allerlei regels voldoen en dan moet een leverancier zeker niet dwars liggen.

Zet z'n naam maar op dit prikbord.

Na jaren Stress ,een PED schilderij bij Ans Markus door mij en mijn vrouw gemaakt rijker ,heb ik toch alle goedgekeurde materialen.

Zelfs voorgeisoleerde leidingen zijn met NOBO goedkeur te krijgen.

Maar dan moet je een deel van een container laten testen .

Dat is dus ook weer leveranciersplicht.

Ik weet,ik geloof je, dat je je best doet en de kriebels ervan krijgt.

Helaas is dat nu 2008 met bijna alle regels in Nederland.(wereld)

Wellicht moeten we samen in de branche of Orka wat meer aktie gaan ondernemen.

Ik weet dat de NVKL en Orka als PED -cursus uitvoerder dit probleem kent .

Geloof maar dat er flink over gesproken wordt ,maar de marktwerking is volgens mij de enige die wint.

Stuur alle niet gemerkte leiding maar eens retour.

Als je dan te horen krijgt dat je maar lastig bent ,dan beschouw

dat als een compliment.

gr.hen

• p.ouwendijk

Bij navraag over de Danfoss soldeeradapters blijkt dat deze wel in een R 410 A

systeen gebruikt mogen worden.

De maximale druk ben ik in het gesprek even vergeten maar het is bevestigd door

een groothandel in R'dam dat het geen probleem is deze te gebruiken.

Danfoss heeft hierover een verklaring afgegeven.

Groet

Piet Ouwendijk

• B Berns

Piet, ik heb een conformiteitsverklaring van Danfoss waar 38 bar staat, ik weet ook wel dat ze gewoon toe te passen zijn, maar ik wil gewoon een conformiteitsverklaring waarin de druk genoemd wordt behorende bij de maximale werkdruk afgegeven door de airco fabrikant, in dit geval 41,5 bar

Afpersen op 1,1 x 41,5 = ca. 46 bar.

Verklaringen zeggen mij niet zoveel. Leveranciers roepen ook gewoon dat hun leiding geschikt is voor R410a, kijk maar in de prijscourant!??

• henvdk

Als ze een verklaring geven voor R410 a bij 41,5 bar heb je een conformiteitsverklaring.

De leiding dient wel om de 50-60cm een herkenningsteken te hebben wat ook op de conformiteitsverklaring staat.

Ik weet dat Nobo's hier in het verleden geen genoegen mee namen,maar strikt genomen verklaart de fabrikant of de leiding geschikt is.

Die fabrikant dient wel zelf onderliggende stukken te hebben.

Een FATSOENLIJKE leverancier die jou serieus neemt , levert alle vereiste papieren.

Bij mij als NOBO geschikt zijn Hamel Metaal (MCB) en ECR.

Bij de juiste leverancier bestellen is de juiste medicijn.

Dan nog dit,

41,5 bar PS wil zeggen dat het onderdeel geschikt moet zijn voor 41,5 bar..

De afpersdruk heeft hier niets mee van doen.

Het afpersen (psx1,1) is een momentopname zonder publiek.

gr hen