Pulsaties in de vloeistofleiding

• Remco

Hallo allemaal,

Bij een klant van ons staat een tandemagg. van Bitzer. Koelvermogen 40 kW bij -30, cap.regeling per compressor. Verdamper is van Helpman type lex30-7, 28 kW bij -30. Ventiel is TES12, doorlaat 04, mop -10. Cel is in gebruik als vriescel.

Cel na een lekkage opnieuw in bedrijf gesteld. Als de cel op ongeveer -15 staat, begint de vloeistofleiding gevaarlijk te pulseren. Het leidingwerk is hangend gebeugeld, ongeveer om de 1,5 meter. Diameter vloeistofleiding is 28 mm.Zuig is 80 mm. geloof ik.

Eerst gedacht aan het hunten van het ventiel. Ventiel opnieuw afgesteld. Oververhitting is 7 K. Zuigdruk -30 graden. Condenseren op +43. Probleem leek opgelost. Dag later begon het echter opnieuw.

Het aggregaat wordt geregeld door een Eliwell stappenregelaar type EWCM900. Zuigdruk redelijk stabiel op -32 - -36 graden.

Iemand enig idee wat de trillingen in de vloeistofleiding veroorzaakt?

• henvdk

heeft je magneetklep een los contact of de aansturing hiervan?

gr.

• Remco

Hallo,

magneetklep is een 22 mm. EVR klep van Danfoss. Klep reageert prima. Aansluitingen al gecontroleerd. De klep geeft niet het probleem. Het zijn langzame pulsen in de vloeistofleiding. Loop al wel een paar jaar mee in de koeling, maar dit is nieuw voor mij.

Groeten Remco

• Hans Erkelens

In eerste instantie zou ik ook denken aan de vloeistofklep, met name aan het membraan en onderliggende schotel in de (servo)klep. Ik heb wel eens meegemaakt dat de schoteltjes er omgekeerd in werden teruggeplaatst na een revisie. Kan het anders niet zo zijn dat zich ergens dampbellen in de vloeistofleiding vormen?

• peter van dien

vraag

hoe was de situatie voor de lekkage

zijn er dingen veranderd

waar was de lekkage waardoor is deze ontstaan, is deze misschien onstaan omdat de installatie al niet goed was want nu ga je er op letten

hoeveel vloeistof kleppen worden er gebruikt en waar zitten deze

zitten er terugslagkleppen in hoeveel en waar

hoe hoog is de persdruk als de leiding begint te klapperen en blijft deze constant

wat gebeurd er met de zuigdruk tijdens klapperen (annaloge meter gebruiken)

kan het zijn dat er veel olie meegevoerd wordt in de pers / vloeistof leiding

wanneer gaat de vloeistofleiding klapperen direct na ontdooiien of tijdens lange tijd in bedrijf

peter

• Willem

zit er een condensordrukregeling op en zo ja hoe werkt deze?

• Willem

Nu ik er nog eens naar zit te kijken, missen we inderdaad nog wat gegevens denk, wat voor koudemiddel bijvoorbeeld, is het een ‘geretrofitte’ installatie, zitten er meerdere verdampers op, zit er ook nog startdrukregelaar op, op welke punten in de installatie zijn de metingen verricht, om er zo maar een paar te noemen, en inderdaad zoals Peter al aangaf wat zit er nog meer in deze installatie. Kan het ook niet zo zijn bedenk ik me ineens dat slechte werking van het MOP ventiel deze problemen veroorzaakt

• Remco

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is inmiddels opgelost. Expansieventiel te klein. Het TES12 ventiel zou 32 kW moeten doen bij delta P van 14 bar en -30 verdampingstemp. Verschillende selectieprogramma's gebruikt en leveranciers gebeld of de selectie juist was. Allemaal waren zij van mening dat het ventiel voldoende groot was.

Omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik het ventiel vervangen door een TES20 met doorlaat 1. Opnieuw inbedrijfstellen en gelijk voldoende. Heb het ventiel nog wel iets moeten knijpen, maar nu regelt de installatie perfect.

Groeten Remco.

Voor de liefhebbers: Installatie regelt met een EWCM 900 van Eliwell, koudemiddel is R404a. Verdampinstemp. ongeveer -31 graden. Condensatietemp. 42 graden. Diameter vloeistofleiding 28 mm. lengte vloeistofleiding is ongeveer 30 meter. Er zit één verdamper op het systeem.

• Remco

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is inmiddels opgelost. Expansieventiel te klein. Het TES12 ventiel zou 32 kW moeten doen bij delta P van 14 bar en -30 verdampingstemp. Verschillende selectieprogramma's gebruikt en leveranciers gebeld of de selectie juist was. Allemaal waren zij van mening dat het ventiel voldoende groot was.

Omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik het ventiel vervangen door een TES20 met doorlaat 1. Opnieuw inbedrijfstellen en gelijk voldoende. Heb het ventiel nog wel iets moeten knijpen, maar nu regelt de installatie perfect.

Groeten Remco.

Voor de liefhebbers: Installatie regelt met een EWCM 900 van Eliwell, koudemiddel is R404a. Verdampinstemp. ongeveer -31 graden. Condensatietemp. 42 graden. Diameter vloeistofleiding 28 mm. lengte vloeistofleiding is ongeveer 30 meter. Er zit één verdamper op het systeem.

• peter van dien

Hallo Remco

toch even een reactie de vriescel heeft lange tijd gewerkt met een verkeerd ventiel en dat is nooit opgemerkt nu na een lekkage komt dit aan het licht.

als er een ventiel geselcteerd wordt dan is de opstelling van het buiten unit bij een lange vloeistofleiding zeker van belang staat het unit 20 meter boven of 20 meter lager dan de cel

Voorts wil ik nog opmerken dat je het hebt over diverse leveranciers die het ventiel hebben nagerekend een vakbekwaam en dat geld voor iedere monteur moet zoiets ter plaatse doen je zou kunnen zeggen ik heb geen gegevens bij me maar in een tijd van laptops en mobiel internet moet dit geen probleem zijn.

Het valt mij op dat er niet meer gerekend wordt er wordt alleen gekeken naar de selectie gegevens van de leveranciers vaak komt dit in de buurt nog vaker helemaal niet

vaak zie ik koelleidingen die de zelfde diameter hebben als de vloeistof en de zuigkraan lengte en diameter zijn niet van belang maar ik heb ander geleerd nl. 1K drukverlies over de totale lengte van een leiding maar ik ben natuurlijk een klein beetje ouderwets toch heb ik liever het gehele koelvermogen in de verdamper en niet in de koelleidingen er zullen weer ouderwetse opleidingen moeten komen zodat de kwaliteit van de monteurs weer omhoog gaat maar daar kunnen de jonge monteurs niets aan doen want wat niet bestaat kan ook niet gegeven worden.

maar goed ik zpu toch willen weten hoe de situatie voor het ventiel was en hoe lang de installatie in bedrijf is geweest

peter