Hoi Hen,
Ik blijf het een lastige vinden, wanneer wel en niet vlgs PED werken bij oudere installaties, van voor 29-05-2002 voor koelinstallaties dus, en voor wat betreft de intrede - en herkeuringen voor de respectievelijke categorieën. Vóór die datum terug tot 1993 was het natuurlijk verplicht om volgens de geldende RLK te bouwen.
Ik zou er voorstander zijn om elke keer ook bij wijzigingen en reparaties op oudere installaties die niet onder de betreffende regelgeving vallen een risico afweging/analyse te maken op basis van de maximale veiligheid welke vereist dan wel realistisch is, is dan altijd op basis van Good Practice/Goed vakmanschap dus.
Ik heb begrepen dat voor modificatie, 1 op 1 vervangingen en reparaties aan installaties vóór de ingangsdatum van de PED, je niet strikt aan de PED hoeft te voldoen. Het begrip modificatie vind ik dan wel het lastigste begrip.
Hoe ga je overigens sowieso om met bestaande installaties waar componenten niet conform RLK en PED zijn gekozen, ik kom ze nog regelmatig tegen.
De keuze van vloeistofvat en pressostaten kiezen welke goedkeuring hebben vlgs PED heeft trouwens wel altijd mijn voorkeur, laat daar geen misverstanden over bestaan. Het gaat er volgens mij om: welke afwegingen maak je verder mbt goed vakmanschap, hier kunnen verschillen optreden, en terecht zoals Peter al eens eerder aangaf lastig zijn in concurrentiepositie tov (kleinere) installateurs die het niet zo nauw nemen, of beter gezegd aan de minimale eisen voldoen.
Voor wat betreft de veerveiligheden, is het niet zo dat deze alleen verplicht zijn boven de 152 mm diameter van het vat als deze van het systeem kan worden gescheiden, dwz niet van toepassing is als er alleen aan de uittredekant een afsluiter zit zoals vaak het geval is
Ik vind dit wel een belangrijke, zinvolle en actuele discussie binnen onze branche, waar er nog een hoop onduidelijkheden zijn.
En wees eerlijk we werken met steeds hogere werkdrukken tov vroegere installaties, de gevaren nemen dus ook toe, dus deze aandacht is meer dan gewenst.