reparatie en ped

• peter van dien

hallo,

is de ped alleen voor nieuwe installaties of als je aan een oude installatie werkt of onderhoud moet deze dan ook voldoen aan ped

als ik een vloeisofvat (80L) vervang omdat er roest op de buitenkant zit in een bestaande installatie +/- 10 jaar oud wat zijn de eisen

ik heb me nooit verdiept in ped omdat net als stek er toch geen controles komen behalve bij bedrijven die ingeschreven zijn

peter

• kennard

Hallo heer van Dien, beste Peter,

Volgens mij is het zo dat je aan installaties van vóór de PED invoering mag oen wat je wilt zonder met PED te maken te krijgen.

Zijn het installaties van na de PED invoering dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat je de juiste en goedgekeurde onderdelen gebruikt die geschikt zijn voor die bepaalde categorie.

Dus moet je onderdelen toepassen die geschikt bevonden zijn conform de gestelde eisen van de categorie conform PED richtlijn.

Dacht ik dat het zo zat……

Heb ik het mis dan hoor ik t graag van onze gewaardeerde collega's die er meer/beter in thuis zijn dan ikzelf op dit moment.

Zoals een Hans en Hen bijvoorbeeld.

Gr, kennard

• Terpstra

volgens mij heb je het mis kennard.

• Terpstra

ik bedoel hiermee, dat het verstandig is om zowiezo alleen onderdelen te plaatsen die geschikt zijn PED. BV. hogedruk pressostaat allen maar type IV, een vloeistofvat is bepalend deel voor categorie van installatie. Ik denk dat je er verstandig aan doet een vat of onderdeel te monteren met papieren (certificaten) er bij. dat betreffende deel ook als zodanig afte persen alhoewel we voor de PED hoger afpersten dan tegenwoordige normen. Misschien verstandig op vloeistofvat een veerveiligheid te plaatsen, natuurlijk afhankelijk van inhoud en let op!! diameter. ik meende diameter groter dan 152 mm. of meer dat dit verplicht is ongeacht de vulling.

het komt er op neer dat ze (als er wat gebeurt) niet met de vinger naar jou kunnen wijzen. (indekken dus)

• henvdk

Alles wat je zegt hr.Terpstra klopt.

Niet PED-tanks mogen niet meer verkocht worden voor een drukinstallatie.

Wij bouwden een installatie om ,van 8 verdampers naar 9 verdampers en een nieuwe “grotere” vloeistoftank.

De Nobo vondt dat een zodanige wijziging dat hij een melding en toevallig ook steekproef nodig vondt.

Hij keek niet naar de bestaande apperatuur.

Als je precies redeneert zou je kunnen zeggen;

Alleen een onderdeel vervangen door een onderdeel -PED-proof en de koelmiddelinhoud en druk blijft hetzelfde , niets aan de hand.

Verander je de gas inhoud (langere leiding etc.) of de drukken door bv. van R22 naar R507 te gaan ,dan valt de gehele installatie onder de PED.

Dat kan lastig zijn bij condensors van max 25 of 22 bar ,maar dat gaat.

Neem hiervoor contact op met je Nobo.

Afblazen? inderdaad bij alle tanks >152mm

gr. hen

• kennard

Zo Zo Heren,

Weer wat geleerd zeg maar.

Ik ben er ook nog niet helemaal in thuis, zoals wel blijkt.

We gaan zeer snel een installatie bouwen van categorie II, dat wordt de eerste voor ons en daar ben ik erg druk mee om ook type goedkeur te halen.

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden m.b.t. het repareren en/of sleutelen aan bestaande installaties.

Hen,

Is het zo dat je bij een “oude” installatie verplicht bent om goedgekeurde pressostaten te gebruiken….?

Ik bedoel de “niet goedgekeurde” worden ook nog steeds verkocht….!

Kijk in een nieuwe installatie snap ik het, da's duidelijk, zelfs voor mij.

Maar in een bestaande oude installatie die niet gekeurd is en waar een pressostaat defect is en vervangen moet worden kan het….? of niet..!

Gr, kennard

• Terpstra

indien deze gebruikt wordt voor hogedrukbeveiliging moet een een type IV zijn.

Het lijkt mij dus verstandig alleeen goedgekeurde PED pressostaten in te kopen. kosten uiteindelijk niets duurder, en je weet zeker dat je de juiste plaatst. Voorkomt ook weer zoeken in je service wagen.

Verschil tussen een HD PED en een HD niet PED, is geloof ik, dat bij de HD PED een dubbele balg is geplaatst. (is mij tenminsten verteld.)

• henvdk

Van mijn Nobo heb ik toestemming om NIET PED HD beveiliging te plaatsen als er een afblaasbeveiliging gebruikt wordt.

Maar…,

Sommige installaties >25m3/h aanzuig of tank groter dan 100liter moeten weer een PED-HD-pressostaat.

Daarom hebben wij besloten om alleen nog maar PED-HD-handreset pressostaten te gebruiken.

Bij Johnson is het prijsverschil heel klein.

Dan de afblaas.

Bij <100 ltr tank plaatsen wij EEN afblaasbeveiliging.

Bij >100ltr een dubbele met wisselafsluiter.

En geen breekplaat ,want dan werkt de afblaas niet nauwkeurig.

gr. hen

• henvdk

Sorry Kennard ,

ik gaf je geen duidelijk antwoord.

Een bestaande pressostaat mag je vervangen door een niet PED ,als je de regeltjes goed leest.

MAAR..,

Stel dat die als eindbeveiliging zit en niet goed werkt en er ploft wat.

Je kunt dan niet aantonen dat je HD perfect was.

Dus …. advies is ,alleen maar PED-materiaal kopen.

gr. hen

• Willem

Hoi Hen,

Ik blijf het een lastige vinden, wanneer wel en niet vlgs PED werken bij oudere installaties, van voor 29-05-2002 voor koelinstallaties dus, en voor wat betreft de intrede - en herkeuringen voor de respectievelijke categorieën. Vóór die datum terug tot 1993 was het natuurlijk verplicht om volgens de geldende RLK te bouwen.

Ik zou er voorstander zijn om elke keer ook bij wijzigingen en reparaties op oudere installaties die niet onder de betreffende regelgeving vallen een risico afweging/analyse te maken op basis van de maximale veiligheid welke vereist dan wel realistisch is, is dan altijd op basis van Good Practice/Goed vakmanschap dus.

Ik heb begrepen dat voor modificatie, 1 op 1 vervangingen en reparaties aan installaties vóór de ingangsdatum van de PED, je niet strikt aan de PED hoeft te voldoen. Het begrip modificatie vind ik dan wel het lastigste begrip.

Hoe ga je overigens sowieso om met bestaande installaties waar componenten niet conform RLK en PED zijn gekozen, ik kom ze nog regelmatig tegen.

De keuze van vloeistofvat en pressostaten kiezen welke goedkeuring hebben vlgs PED heeft trouwens wel altijd mijn voorkeur, laat daar geen misverstanden over bestaan. Het gaat er volgens mij om: welke afwegingen maak je verder mbt goed vakmanschap, hier kunnen verschillen optreden, en terecht zoals Peter al eens eerder aangaf lastig zijn in concurrentiepositie tov (kleinere) installateurs die het niet zo nauw nemen, of beter gezegd aan de minimale eisen voldoen.

Voor wat betreft de veerveiligheden, is het niet zo dat deze alleen verplicht zijn boven de 152 mm diameter van het vat als deze van het systeem kan worden gescheiden, dwz niet van toepassing is als er alleen aan de uittredekant een afsluiter zit zoals vaak het geval is

Ik vind dit wel een belangrijke, zinvolle en actuele discussie binnen onze branche, waar er nog een hoop onduidelijkheden zijn.

En wees eerlijk we werken met steeds hogere werkdrukken tov vroegere installaties, de gevaren nemen dus ook toe, dus deze aandacht is meer dan gewenst.