jongens, het is inderdaad absoluut link om de contacten van welke condesator dan ook kort te sluiten.
Als het ding al niet meteen ploft, kun je hem dermate beschadigen (onzichtbaar) dat hij juist na de test niet meer betrouwbaar is of dat je de ondergang van het ding zélf in gang brengt.
de methode met een weerstand in de vorm van een lam is weliswaar veiliger maar zegt he-le-maal niets over de condensator.
je kunt dit vergelijken met je tong op een batterij: je kunt “proeven” of er nog wat in zit, maar je hebt geen idee hoeveel.
tegenwoordig zijn er geweldige multimeters met condensatortester er al in.
ik heb er ééntje van fluke, maar dat is vaak niet eens nodig.
het eventuele ontlaadweerstandje loskoppelen en de meter zegt je met een paar seconden exact de waarde van de condensator.
bij een electrolytische condensator (daar praten we hier over) is het zo dat de capaciteit door leeftijd of door omstandigheden enorm kan verlopen.
op het huis staat vaak een percentage (vaak 10 % - 20 %) van afwijking wat toelaatbaar wordt geacht.
valt het ding erbuiten? weg ermee !
ik heb in andere situaties dan koeltechniek veel motoren zien verbranden doordat de condensator een verkeerde hoeveelheid energie doorgaf aan de start/hulpwikkeling.
condensator € 10,- motor € 300,- waar hebben we het dus over?
vragen? stel ze en ik doe mijn best.