tips voor de monteur

• peter van dien

Ik zag onlangs in een boek van danfoss op blz 179 het testen van een aanloopcondensator gewoon de draden in een stopcontact er uit hale en de draden tegen elkaar als deze een vonkje geeft is het in orde

ik zou dit dus nooit doen als je een condensator uitelkaar ziet klappen is er een bezoek aan het ziekenhuis

waarom zetten ze er niet bij dat je dit beter kan doen met een 100 W lamp in serie iets veiliger maar toch

een foutje van danfoss

peter

• Terpstra

lijkt mij niet echt een veilige manier. je kunt beter te werk gaan als volgt:

Indien condensater een weerstanje heeft tussen twee aansluit polen, deze er tussen uit knippen, compressor (met aangesloten condensator) gewoon starten.

Daarna spanningloos maken en polen met tang of draadjes kortsluiten. Vonk in orde, geen vonk defect. (let echter wel op dat je zelf geen oplazen krijgt met het testen) Indien condensator buiten aansluitdoos aggregaat zit, zou je hem iets kunnen afschermen waardoor er geen ongelukken gebeuren.

• Theodoor Minnema

jongens, het is inderdaad absoluut link om de contacten van welke condesator dan ook kort te sluiten.

Als het ding al niet meteen ploft, kun je hem dermate beschadigen (onzichtbaar) dat hij juist na de test niet meer betrouwbaar is of dat je de ondergang van het ding zélf in gang brengt.

de methode met een weerstand in de vorm van een lam is weliswaar veiliger maar zegt he-le-maal niets over de condensator.

je kunt dit vergelijken met je tong op een batterij: je kunt “proeven” of er nog wat in zit, maar je hebt geen idee hoeveel.

tegenwoordig zijn er geweldige multimeters met condensatortester er al in.

ik heb er ééntje van fluke, maar dat is vaak niet eens nodig.

het eventuele ontlaadweerstandje loskoppelen en de meter zegt je met een paar seconden exact de waarde van de condensator.

bij een electrolytische condensator (daar praten we hier over) is het zo dat de capaciteit door leeftijd of door omstandigheden enorm kan verlopen.

op het huis staat vaak een percentage (vaak 10 % - 20 %) van afwijking wat toelaatbaar wordt geacht.

valt het ding erbuiten? weg ermee !

ik heb in andere situaties dan koeltechniek veel motoren zien verbranden doordat de condensator een verkeerde hoeveelheid energie doorgaf aan de start/hulpwikkeling.

condensator € 10,- motor € 300,- waar hebben we het dus over?

vragen? stel ze en ik doe mijn best.

• Terpstra

was alleen maar een reactie op stukje van Peter. betreffende een Danfoss handleiding, hoe je te werk zou kunnen gaan. ja, waar hebben wij het over.