Ik heb geen ervaring met WIK. Ik vind het thans wel zorgelijk dat een bedrijf met uitsluitend een STEK erkenning al lid kan worden van de NVKL. De tijd dat je nog een installateursdiploma (en middenstand) nodig had om je als koeltechnisch bedrijf te mogen vestigen lijkt ver achter ons. Wat het verschil tussen B1 en B2 leden is, weten volgens mij alleen de insiders. Om die reden juich ik het plan voor een kwaliteitslabel binnen de NVKL alleen maar toe.
Natuurlijk kunnen ook bedrijven die aan alle criteria voldoen op het randje van het “toelaatbare” manouvreren. Soms moeten zij wel om economische redenen. Ik heb van een ontwerper, werkzaam bij een grote installateur, wel eens begrepen dat zij hun installaties berekenen op minimale vereisten, en het maximale uit componenten halen om de concurrentie een stap voor te blijven.
Wanneer je als bedrijf “slechts” enkele grote projecten op jaarbasis doet in plaats van veel kleinere, is de must om een opdracht te scoren natuurlijk veel groter, dus dat speelt mede een rol.
Dit zegt natuurlijk niets over de lekkende asafdichtingen. Dat kan op termijn altijd gebeuren, en zie ik niet als een ontwerpfout of bezuiniging.
Al met al blijf ik voorstander van het kwaliteitslabel, al zal een goed koeltechnisch bedrijf toch vooral op eigen kracht zijn meerwaarde moeten bewijzen bij de (potentiele) opdrachtgevers. Als je je zaakjes op orde hebt mag dat geen probleem zijn. Dat blijkt vanzelf uit je orderportefeuille.