Kale installaties van Grote firma's met kwalteitslabel

• henvdk

Er zijn in Nederland enkele zeer grote installatiebedrijven die onvoorstelbaar kale installaties leveren.

Krappe condensors ,verdampers met groot TV ,starre afbreekgevaarlijk leidingwerk ,lekkende asafdichtingen en veel stroomopname en

Geen vloeistofafscheiders of olieafschieders en afbraakprijzen.

Die …bedrijven eisen nu en strajks ook een kwaliteitslabel.

Als je nou altijd 20% duurder bent en 30% meer levert en barst van het werk.

Wil je dan nog dat je naam naast de naam van die bedrijven bij adviseurs terecht komt?

Over WIK kreeg ik toendertijd ook de opmerking ;“oh dat is een pot nat”

Wie heeft hier ook ervaring mee?

gr. hen

• p.ouwendijk

Krappe condensor - ziet de klant niet

Grote TV - alleen een probleem bij landurige opslag

Meestal prefab gemaakt in de werkplaats kost weinig wat uren aangaat tov op het

karwei

Het werkt toch.

Ik ben zo'n vakidioot die met 8K rekent is vaak de verdamper 1 maat groter en zo ook met de condensor kost wel geld.

Je kan lullen als brugman maar het prijsverschil praat je niet zomaar 123 weg

groet Piet Ouwendijk

• Hans Erkelens

Ik heb geen ervaring met WIK. Ik vind het thans wel zorgelijk dat een bedrijf met uitsluitend een STEK erkenning al lid kan worden van de NVKL. De tijd dat je nog een installateursdiploma (en middenstand) nodig had om je als koeltechnisch bedrijf te mogen vestigen lijkt ver achter ons. Wat het verschil tussen B1 en B2 leden is, weten volgens mij alleen de insiders. Om die reden juich ik het plan voor een kwaliteitslabel binnen de NVKL alleen maar toe.

Natuurlijk kunnen ook bedrijven die aan alle criteria voldoen op het randje van het “toelaatbare” manouvreren. Soms moeten zij wel om economische redenen. Ik heb van een ontwerper, werkzaam bij een grote installateur, wel eens begrepen dat zij hun installaties berekenen op minimale vereisten, en het maximale uit componenten halen om de concurrentie een stap voor te blijven.

Wanneer je als bedrijf “slechts” enkele grote projecten op jaarbasis doet in plaats van veel kleinere, is de must om een opdracht te scoren natuurlijk veel groter, dus dat speelt mede een rol.

Dit zegt natuurlijk niets over de lekkende asafdichtingen. Dat kan op termijn altijd gebeuren, en zie ik niet als een ontwerpfout of bezuiniging.

Al met al blijf ik voorstander van het kwaliteitslabel, al zal een goed koeltechnisch bedrijf toch vooral op eigen kracht zijn meerwaarde moeten bewijzen bij de (potentiele) opdrachtgevers. Als je je zaakjes op orde hebt mag dat geen probleem zijn. Dat blijkt vanzelf uit je orderportefeuille.

• peter van dien

klinkt leuk maar de prijs komt op nr.1, op nr.2 komt de betalingsregeling dus in hoeveel termijnen, op nr.3 de garantie, op nr.4 ben je verzekerd en voor hoeveel?, op nr.5 heel misschien de vraag “heb je stek”, op nr.6 nog nooit de vraag gehad “bent u vakbekwaam ? ”

het werk moet snel en goedkoop en als je dat kunt dan heb je het werk niemand vraagt meer naar kwaliteit daarom verbaasd het mij dat er installateurs bij zijn die zich druk maken om een beugeltje of een randje kit het maakt de prijs alleen maar hoger

WIK kwam en ik hoor er niets meer over ik heb de cursus ook gevolgd en toen maar gelaten voor wat het was ik zit niet op papierwerk te wachten en zeker niet op een controleur die komt als hij zin heeft en niet vraagt of ik tijd hebt

voor de NVKL is het lekker veel leden veel geld en alles over een kam maar het is niet goed er is geen onderscheid meer

hans de laatste regel,

op de Olympische spelen gaan de spelers een paar spelen mee en stoppen voor ons zullen de spelen nooit afgelopen zijn je blijft vechten tot je pensioen en de klant blijft je uitknijpen

peter

• henvdk

Ja Hans ,

je laatste opmerking is nou net wat ik bedoel.

gr. hen