steeds vaker is een heetgas leiding in een waterbak lek als je de pijp goed bekijkt dan zie je veel gaatjes en als het zover is dan komt het koudemiddel eruit en de problemen erin
wie heeft ervaring met hetzelfde en wat doe je eraan
peter van dien
zou het aan de zuiverheid van koper kunnen liggen?
Zie heel veel kapotte persgas leidingen die in een waterbakje liggen.
Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de kwaliteit van het kondenswater.
Heb ze gezien met en zonder coating , met krimpkous en van rvs. maar ze gaan allemaal een keer kapot.
Heb er niet echt een oplossing voor.
Heb het al gezien bij meubeltjes van 2 jaar oud, misschien moeten ze voor zo'n toepassing eens een dikwandig 1/4" leiding op de markt brengen.
Een lekkere dikke koperen wand moet helpen.
groeten Bart
bart,
ik heb ook zeer grote twijfel aan het koper want als ik een stuk waterleidingbuis in dezelfde lekbak gooi is het niet aangetast onze superpijp wel en het gaat snel ik heb twee maanden geleden eenpijpje in een lekbak vervangen en deze is ook weer gaan lekken pijp zit vol putjes ingevreten.
hans,
je hebt zekernog nooit een gamco koelbuffet gezien anders zou je deze opmerking over een lekbak niet maken
Hans, sorry sorry ik dacht dat ik een van de hele weinige was die deze dingen repareerde want ik hoor de meeste collega's met enorme projecten tonnen soms miljoenen werk ik vraag mij wel eens af waarzo zijn die projecten
dan weet je toch ook dat alleen de kleine apparaten zijn uitgevoerd met een dergelijk rot systeem op een enkele wandkoeling en stekkerklare koel en vrieskasten daar heb je meestal een bak onder de kast pas nog een zanotti ding
het gaat om koelbuffetten, gebakskasten en vele andere kleine koelingen
peter van dien
beste mensen, denk eens aan aantasting door electrolyse.
laten de mensen die dit allemaal al weten zich alsjebleift niet beledigd voelen:
als er ook maar een miniem spanningsverschilletje bestaat tussen het metalen lekbakje en de rest, dan ontstaat er een chemisch proces waarbij één van beide artikelen aangetast wordt.
het lost als het ware gewoon op; dat verklaar ook het grote aantal gaatjes.
niet meteen lachen nu, er is een aantal jaren terug een aluminium boot gezonken doordat er een stuk stroomdraad (koper dus) in de bilge was beland en daardoor was het aluminium ( minder edel metaal dan koper ) zo'n 50 cm daar omheen zodanig aangetast dat het er gewoon uitgeslagen werd door de golven.
je hebt twee vormen van spanningsverschil;
dat spanningsverschil kan er simpelweg zijn doordat er vanuit de electrische installatie iets ontstaat ( bijvoorbeeld een zeer gering spanninkje door inductie ) maar vooral geringe lekstroompjes die door in dit verhaal de heetgasleiding via het water in de lekbak naar aarde afgevoerd worden.
ook moet je opletten of je koelgedeelte net zo goed geaard is als de rvs koelvitrine er omheen.
dit vanwege die lekstroompjes, maar ook vanwege de tweede vorm van electrolyse
het écht gemene van electrolyse zit hem namelijk in het feit dat dit spanningsverschil ook ontstaat door het aan elkaar bevestigen van meer en minder edele metalen.
normaal merk je dit niet zo, maat zodra het in het water ligt, versnelt dit proces enorm.
het minder edele metaal zal altijd datgene zijn wat afgebroken wordt.
onderschat dit proces niet, ik weet dat de aluminium popnagel van het scharniertj van het koelmeubel voor eeuwig zit, maar dat is voorbij zodra het onder water zou zijn.
zelfs al zou de lekbak ook van koper zijn en dus theoretisch van de zelfde edelheid, zal de heetgasleiding het afleggen, omdat het chemische proces in dat specifieke stukje versneld wordt door de verhitting.
vriendelijke groeten
Theodoor Minnema
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?