Heb ik dat?

  • B Berns

    Vandaag bij een gebakkoeling geweest die met moeite de 7 C haalt.

    Alles leek aardig goed maar had wel een lage verdampingstemperatuur ( -12C)

    Toen ik verder keek bleek de verdamper eenzijdig aangerijpt te zijn.

    Nog beter kijkend bleek het blokje ( 4 pijpen hoog en 3 pijpen diep).

    maar op de eerste 4 pijpen te werken ??? (1e rij koudemiddel boven in en 1e rij koudemiddel onder uit)

    Het blokje lijkt verkeerd in elkaar gelast te zijn???

    Het is een interieur van De Koning een jaar of 10 oud. vlgns. mij kan het nooit goed gewerkt hebben.

    Of wordt zoiets ooit bewust gedaan??

    Ben benieuwd. naar jullie reacties.

    Heb zelf ooit een verdamper gehad waarbij de bochten er verkeerd op gelast waren.

  • gerard

    Is het van oorsprong geen bonbon koeling?

  • B Berns

    Neen, In de toonbank zit een bonbon koeling met een statische verdamper, werkt wel correct.

    Het is wel een toonbank die voor de hartige producten gebruikt wordt.

    Bij gebruik voor slagroom zou het product te veel uitdrogen, met een verdampingstemperatuur van -12.

  • Willem

    wat is de oververhitting en eventuele andere metingen

  • p.ouwendijk

    Wij hebben een aantal jaren geleden eens een condensingunit ( 134 A ) op een luchtbehandelingskast gemonteerd ( LBK ) ventiel erop , afgeperst , gevacumeerd en gas erin en draaien maar, zuigdruk 0.2 bar wat eigenlijk ± 2.2 bar moest zijn.

    Wat bleek verkeerd circuit werden maar 2 pijpjes gebruikt. nieuw blok geregeld

    door LBK leverancier weer verkeerd dus weer een nieuw blok 3e dus en deze was

    wel goed. dus het komt wel eens meer voor zij het gelukkig maar sporadisch.

    De LBK stond in een kast blokje eruit en erin ± 5 uur dus ze waren echt niet blij.

    Groet Piet Ouwendijk

  • B Berns

    Ja Piet degene die de bochtjes er op zet in de fabriek van de warmtewisselaars moet wel goed opletten, zeker als de afstand tussen de pijpen zowel horizontaal als verticaal gelijk is.

    Ik denk dat ik hier ook met zo'n gevalletje te maken heb.

    Hoorde van een collega ooit een verhaal, die had een verstopping in een verdamper, bleek dat er een doorn ( die voor het uitzetten van de pijpen zorgt zodat de lamellen vast komen te zitten) achter was gebleven.

    Fouten zijn menselijk zullen we maar denken.

    groeten Bart